Έχουμε διαβάσει 2962 βιβλία

Συνέντευξη με την Ειρήνη Δερμιτζάκη

Η Ειρήνη Δερμιτζάκη, με αφορμή το βιβλίο της «Γεννημένος Λούζερ» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εύμαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.

Τη γνώρισα μέσω κοινής φίλης και αμέσως μαγεύτηκα από όλα αυτά τα θαυμαστά πράγματα που έκανε και κάνει στη ζωή της. Διαβάζοντας το δεύτερο βιβλίο της, μυθιστόρημα αυτή τη φορά, το «Γεννημένος Λούζερ» (εκδόσεις Εύμαρος), άρχισα να τη θαυμάζω και για τη δεινότητα της γραφής της.

Ποια είναι η Ειρήνη Δερμιτζάκη; Ποιες οι καταβολές και οι επιρροές της;
Ένας άνθρωπος που προσπαθεί να υπάρξει στο λογοτεχνικό γίγνεσθαι και να αντέξει την ελληνική πραγματικότητα, που γεννήθηκε σε ένα χωριό της Κρήτης, έζησε εννέα χρόνια στο Λονδίνο, έχει κάνει πάνω από είκοσι διαφορετικές δουλειές και ονειρεύεται μια μέρα να μπορεί από το γράψιμο να πληρώνει τους λογαριασμούς και το ενοίκιο.

Έχεις σπουδάσει Θέατρο στην Ελλάδα και Κινηματογράφο στο Λονδίνο, ενώ έχεις κάνει και μεταπτυχιακές σπουδές πάνω στη δημιουργική γραφή στην Αγγλία. Με τι τρόπο συνδυάζονται τα παραπάνω;
Εγώ απλά αναζητούσα έναν τρόπο έκφρασης και, δοκιμάζοντας διάφορες μορφές τέχνης, κατάλαβα πως το γράψιμο μου ταιριάζει περισσότερο.

Τελικά με τι από αυτά ασχολείσαι;
Τα τελευταία δυο χρόνια έχω εστιάσει στο γράψιμο χωρίς να σημαίνει ότι έκλεισα τις πόρτες στο θέατρο και στον κινηματογράφο. Ασχολήθηκα γύρω στα έξι χρόνια ανεβάζοντας θεατρικές παραστάσεις στο Λονδίνο, όμως ένιωσα την ανάγκη να κάνω ένα διάλειμμα. Το να τρέχεις και για την παραγωγή των έργων σου είναι αρκετά εξουθενωτικό.

Αν έπρεπε να επιλέξεις ένα από τα τρία, ποιο θα ήταν αυτό;
Αυτή την περίοδο έχω περισσότερο ανάγκη να επικοινωνώ γράφοντας. Θα ήθελα ίσως κάποια στιγμή να παίξω πάλι στο θέατρο. Είναι αλλιώς να εκφράζεσαι με το σώμα.

Διαβάζεις; Τι είδους βιβλία;
Πιέζω τον εαυτό μου να διαβάζει ακόμα κι όταν δεν έχω ελεύθερο χρόνο. Από τον Ιανουάριο έχω διαβάσει είκοσι δύο βιβλία. Κυρίως λογοτεχνία, ελληνική και ξένη. Προσπαθώ να διαβάζω και γυναικεία λογοτεχνία για να δω πώς γράφουν οι γυναίκες της εποχής μου.

Οι σπουδές σου και η ενασχόλησή σου με το θέατρο και τον κινηματογράφο έχουν εμπλουτίσει και ως ποιο σημείο τη συγγραφή;
Σίγουρα έχουν επηρεάσει τον τρόπο γραφής μου. Νομίζω πως έχω διαβάσει περισσότερα θεατρικά έργα απ’ ό,τι λογοτεχνικά. Χρησιμοποιώ όμως πολλά στοιχεία από την υποκριτική εξάσκηση, θεατρικούς αυτοσχεδιασμούς, αφηγηματικές ασκήσεις κ.λπ., στα σεμινάρια δημιουργικής γραφής που διδάσκω, ώστε να δώσω αφορμή στους συμμετέχοντες να ξεκλειδώσουν τα εκφραστικά τους μέσα.

Τι συμβαίνει σε αυτά τα σεμινάρια;
Το σίγουρο είναι πως δεν εστιάζω στο τι είναι ένας ολοκληρωμένος ήρωας, πώς θα έχεις σωστή πλοκή και άλλα τεχνικά θέματα. Αυτά τα βρίσκει κανείς και σε ένα βιβλίο για τη δημιουργική γραφή. Μέσα από ένα βιωματικό τρόπο προσπαθώ να βοηθήσω τους συμμετέχοντες να βρουν τη φωνή τους, να καταλάβουν ποιο είναι το θέμα που τους απασχολεί και να το εκφράσουν. Έπειτα από αυτό το ταξίδι, θα έρθει και η τεχνική για να διορθώσει και να μαζέψει την ιστορία που θέλουν να αφηγηθούν. Νομίζω πως ο όρος «δημιουργική γραφή» είναι παρεξηγημένος στην Ελλάδα και πως πάρα πολλοί συγγραφείς, χωρίς να έχουν σπουδάσει δημιουργική γραφή, τη διδάσκουν. Ένας καλός συγγραφέας δεν είναι απαραίτητα και καλός δάσκαλος.

Το μυθιστόρημα «Γεννημένος Λούζερ» είναι το δεύτερο βιβλίο σου. Σωστά; Περί τίνος πρόκειται;
Μιλάει για ένα μικροκαμωμένο αγόρι, τον Μανούσο, διαφορετικό από τους νταήδες του χωριού του, που ζει και μεγαλώνει στην Κρήτη κάποια χρόνια πριν. Το βιβλίο ακολουθεί την ιστορία του, από τη γέννηση του ήρωα μέχρι τη μεσήλικη ζωή του. Πρόκειται για μια αλληλουχία γεγονότων που ισοπεδώνουν τον ήρωα, μιας και έχει μάθει να αντιμετωπίζει τη ζωή του παθητικά.

Πώς γεννήθηκε η ιδέα του συγκεκριμένου βιβλίου; Ποιο το έναυσμα, η αφορμή, η αιτία;
Γεννήθηκε στην Κρήτη, όταν είδα ένα μικρό αγόρι που έμοιαζε γερασμένο. Αυτό ήταν η αφορμή. Η αιτία, μάλλον, είναι η δική μου ανάγκη να μιλήσω για το πώς η κοινωνία κατασπαράζει το διαφορετικό.

Σε τι κοινό απευθύνεται και τι θα ήθελες να του μεταδώσεις;
Σε όλους φαντάζομαι, ίσως όχι σε μικρά παιδιά, μιας και έχει κάποιες σκληρές εικόνες. Δεν έχω σκοπό να μεταδώσω κάτι στους αναγνώστες, τους δείχνω απλά πώς βλέπω εγώ τον κόσμο.

Μελλοντικά σου σχέδια;
Να τελειώσω το νέο μου βιβλίο, το οποίο ξεκίνησα να γράφω πριν από λίγες μέρες. Να συνεχίσω να διδάσκω δημιουργική γραφή και να κάνω πολλά ταξίδια.

Η Ειρήνη Δερμιτζάκη γεννήθηκε το 1982 στη Σητεία. Σπούδασε Θέατρο στην Ελλάδα και Κινηματογράφο στο Λονδίνο. Το 2018 ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στη Δημιουργική Γραφή στην Αγγλία. Τα έργα της «Ορνιθοφοβία» και «Αντζελέτα και Ετελβίνα» (υπό την αιγίδα του υπουργείου πολιτισμού της Μεγάλης Βρετανίας) έχουν ανέβει σε θέατρα του Λονδίνου. Έχει γράψει σενάρια για ταινίες μικρού μήκους και διηγήματα που διακρίθηκαν σε διαγωνισμούς και έχουν εκδοθεί από διάφορους εκδοτικούς οίκους. Έχει επίσης συμμετάσχει στο συλλογικό μυθιστόρημα «Η κατάρρευση» από τις εκδόσεις Παράξενες Μέρες. Το 2017 κυκλοφόρησε το πρώτο της βιβλίο «Αυτό που δεν γνωρίζω ακόμα» από την Anima εκδοτική.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Συνέντευξη με τη Νίτσα Μανωλά

Η Νίτσα Μανωλά με αφορμή το δίγλωσσο παραμύθι «Ο Συννεφούλης ταξιδεύει στην Ελλάδα», που έγραψε παρέα με τρεις ακόμα συγγραφείς και που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Υδροπλάνο, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
17.11.2019
Περισσότερα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The Dutch House

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The Dutch House
10.11.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ειρήνη Δερμιτζάκη

Η Ειρήνη Δερμιτζάκη, με αφορμή το βιβλίο της «Γεννημένος Λούζερ» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εύμαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
20.10.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ