Έχουμε διαβάσει 2920 βιβλία

Συνέντευξη με τη Νάγια Δαλακούρα

Η Νάγια Δαλακούρα, με αφορμή το βιβλίο της «Το λιμάνι των χαμένων γυναικών» (εκδόσεις Κλειδάριθμος), συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.

Νάγια Δαλακούρα. Των ταξιδιών, των ανοιχτών οριζόντων, της ελευθερίας. Με τα φτερά της ανοιχτά και έτοιμη πάντα για νέες εμπειρίες. Με το εκρηκτικό ταπεραμέντο της και το έντονο πάθος για ζωή. Με τα όνειρά της για ακόμη περισσότερα ταξίδια – μέσω της δουλειάς, μέσω της λογοτεχνίας, αλλά και μέσω της ίδιας της ζωής.
Απολαύστε την. Μα, πάνω από όλα, απολαύστε το βιβλίο της.

Ποια είναι η Νάγια Δαλακούρα; Ποιες οι καταβολές της;
Ένα κορίτσι της πολυπολιτισμικής Θράκης που αγαπάει τους ανθρώπους και τη διαφορετικότητά τους. Έχει ανοιχτά φτερά και αφουγκράζεται τον κόσμο γύρω της.

Διαβάζεις από μικρή; Ποιες οι αναγνώσεις σου και οι επιρροές σου;
Διαβάζω από πολύ μικρή ηλικία, κυρίως, ιστορικά μυθιστορήματα. Στον κόσμο της λογοτεχνίας μυήθηκα από τη μητέρα μου. Αγαπώ ιδιαίτερα τους συγγραφείς της Κεντρικής και Νότιας Αμερικής για τη μαχητικότητά τους και την πηγαία σύνδεση που έχουν με τη φύση του τόπου τους.

Είσαι αρχαιολόγος και εργάζεσαι ως επιμελήτρια εκθέσεων και ως μουσειοπαιδαγωγός. Συνδυάζονται οι δύο ιδιότητες και με τι τρόπο;
Εργάζομαι ως αρχαιολόγος-μουσειολόγος στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και τα αρχαιολογικά μουσεία του από το 2003 και ως εκ τούτου η επαφή μου με τον κόσμο του αρχαίου ελληνικού παρελθόντος καταλαμβάνει ένα τεράστιο κομμάτι της ημέρας μου. Η ενασχόλησή μου με τον κόσμο της λογοτεχνίας ακολουθεί, προκειμένου να συμπληρώσει τη βασική μου ιδιότητα και να με οδηγήσει σε νέες ανακαλύψεις χωρίς χρονικούς και τοπικούς περιορισμούς.

Το μυθιστόρημα «Το λιμάνι των χαμένων γυναικών» αποτελεί το εναρκτήριο λάκτισμά σου στη συγγραφή. Πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με αυτήν; Πώς σου φάνηκε η εμπειρία;
Ασχολούμαι με τον χώρο της λογοτεχνίας αρκετά χρόνια. Ανάμεσα σε άλλα, παρακολουθώ σεμινάρια δημιουργικής γραφής, είμαι μέλος σε λέσχες φιλαναγνωσίας και συμμετέχω ενεργά σε βιβλιοπαρουσιάσεις. Ήταν, θεωρώ, θέμα χρόνου να γράψω και η ίδια και ομολογώ πως από τότε που ξεκίνησα δεν έχω σταματήσει!

H ιδέα του βιβλίου πώς γεννήθηκε;
Γεννήθηκε σε ένα μοναχικό ταξίδι στη νότια πλευρά του κόσμου, το οποίο έκανα σε νεαρή ηλικία, και με επηρέασε ιδιαίτερα, καθώς δοκίμασε τα όρια και τις αντοχές μου.

Αργεντινή, Γη του Πυρός, Μπουένος Άιρες, Ουσουάια. Οι κύριοι τόποι δράσης του βιβλίου σου. Γιατί επέλεξες αυτούς;
Η Αργεντινή είναι ένας τόπος μαγικός, που μπορεί να εμπνεύσει τον κάθε έναν από εμάς. Είναι ένας τόπος που νοσταλγώ και μέσα από το μυθιστόρημα τον φέρνω κοντά μου.

Διαβάζοντας κάποιος το βιβλίο, καταλαβαίνει ότι έχεις κάνει ενδελεχή έρευνα. Πες μας δυο λόγια γι’ αυτήν.
Το μυθιστόρημα έχει ένα πολύ σαφές ιστορικό, εθνογραφικό και κοινωνικό πλαίσιο, το οποίο υποστηρίζει την πλοκή και αποτελεί, όντως, προϊόν έρευνας σε αρχειακό υλικό του προηγούμενου αιώνα. Ομολογώ πως η επιστημονική μου ιδιότητα υπήρξε πλεονέκτημα ως προς την πρόσβαση στο παραπάνω υλικό, τη διαχείρισή του και την ενσωμάτωσή του στην μυθοπλαστική αφήγηση.

Πόσο καιρό διήρκησε η συγγραφή;
Μερικούς μήνες, ωστόσο την ιστορία την κουβαλούσα μέσα μου για πάρα πολλά χρόνια και χρειάστηκε ενθάρρυνση και αρκετή προεργασία, ώστε να αποφασίσω να την ελευθερώσω από μέσα μου.

Οι κύριοι ήρωες του βιβλίου είναι η Ρόζα, μετανάστρια από τη Σικελία, και ο Λουίς, με ανδαλουσιανές ρίζες, που ζει στον υπόκοσμο του λιμανιού. Και οι δύο έχουν στο αίμα τους την επανάσταση και το φλογερό ταμπεραμέντο. Κατά πόσο έχεις περάσει σε αυτούς, έστω και υποσυνείδητα, στοιχεία του χαρακτήρα σου, της ζωής σου ή και των ονείρων σου; Ή πρόκειται για καθαρά μυθοπλαστικούς χαρακτήρες;
Οι ήρωες του βιβλίου είναι όλοι μυθιστορηματικοί και δεν βασίζονται σε πραγματικούς χαρακτήρες, όπως εξάλλου και όλη η ιστορία αποτελεί προϊόν μυθοπλασίας. Ωστόσο, όλοι οι χαρακτήρες έχουν στοιχεία από ανθρώπους που ξεχώρισα στη ζωή μου και κατά κάποιο τρόπο με έχουν σημαδέψει. Ο Λουίς και η Ρόζα, σίγουρα, συγκεντρώνουν πολλά από τα στοιχεία δυναμισμού που με συναρπάζουν στους ανθρώπους.

Σε τι αναγνωστικό κοινό απευθύνεσαι; Τι επιθυμείς να του μεταδώσεις;
Για μένα, «Το λιμάνι των χαμένων γυναικών» είναι, πάνω από όλα, ένα βιβλίο που μιλάει για ταξίδια. Στα «ταξιδιάρικα πουλιά», λοιπόν, στους ανθρώπους που αγαπούν την περιπλάνηση και ταξιδεύουν με ανοιχτά φτερά και ανοιχτά μάτια, σε αυτούς πιστεύω πως το βιβλίο θα «μιλήσει» περισσότερο.

Ποια τα συναισθήματά σου τώρα που «Το λιμάνι των χαμένων γυναικών» βρίσκεται στις προθήκες των βιβλιοπωλείων;
Νιώθω πως το βιβλίο δεν ανήκει πια αποκλειστικά σε μένα, αλλά πρωτίστως στους αναγνώστες του και αυτό είναι κάτι που με ενθουσιάζει!

Για το μέλλον, τι σκέφτεσαι; Ένα δεύτερο βιβλίο ίσως;
Η αλήθεια είναι πως θα ήθελα να συνεχίσω να γράφω για ταξίδια…

Η Νάγια Δαλαλούρα γεννήθηκε το 1980. Ζει στην Κομοτηνή. Έχει μια κόρη. Είναι αρχαιολόγος και εργάζεται από το 2003 στο ΥΠΠΟΑ.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Αφιέρωμα στην ελληνική λογοτεχνία

Αφιέρωμα του Diavasame.gr στην ελληνική λογοτεχνία. Για 13η συνεχή χρονιά, η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr θα επιλέξει και θα παρουσιάσει κριτικές βιβλίων από Έλληνες συγγραφείς από τις 15/7 έως και την 29/7.
10.07.2019
Περισσότερα

Τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών, βιβλία 1/12/2018-31/5/2019

Δημοσιεύουμε τη λίστα με τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών βιβλία για ένα ολόκληρο εξάμηνο. Ρίξτε μια ματιά στην ενδιαφέρουσα λίστα που καλύπτει την περίοδο από 1/12/2018 έως 31/5/2019.
03.06.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ευτυχία Γιαννάκη και τους Πιτσιμπουίνους της

Η Ευτυχία Γιαννάκη, με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης περιπέτειας των Πιτσιμπουίνων «Μυστήριο στη Λίμνη Λαμπίκο» από τις εκδόσεις Ίκαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
02.06.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ