Έχουμε διαβάσει 2902 βιβλία

ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΑΝΑΛΟΓΙΟ 2018

16.04.2019
facebook email
ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΑΝΑΛΟΓΙΟ 2018
Εκδοτικός Οίκος
ΟΣΤΡΙΑ
Συγγραφέας
Κατηγορία
ISBN
978-960-604-384-0
Σελίδες
166
Η Κρίση έβγαλε στην επιφάνεια δραματικότητες εσώκλειστες στους ιδιωτικούς παραδείσους της βιαίως εξαστικοποιημένης ελληνικής επαρχίας με αποτέλεσμα να εκδηλωθεί ένας εσμός θεατρογραφούντων, θεατρολογούντων, ποιητικολογούντων, ευρεσιτεχνών ή επιστημόνων της επικοινωνίας, συνεπικουρούμενων από τα fora, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τις ευκολίες της διαδικτυακής τεχνολογίας, που αρθρώνουν λόγο και μάλιστα συνεκτικό, ακόμα κι όταν φλερτάρει με τη χαοτική «αποδόμηση».

Οι θεατρικοί διαγωνισμοί, οι διαγωνισμοί συγγραφής θεατρικού έργου ειδικότερα, είναι φίλτρα και μοχλοί, ηθμοί και κρησάρες προκειμένου να διυλιστεί η κρίσιμη πλευρά της λογοτεχνικής έκφρασης τείνουσα προς τη δημιουργία της κρίσιμης εκείνης μάζας που απαιτείται για το «ποιοτικό άλμα» ολόκληρης της Ανθρωπότητας (κατά τον Δανό φιλόσοφο Σόρεν Κίρκεγκααρντ).

Με άλλα λόγια, μέσα από διαφανείς και δημοκρατικές διαδικασίες ευγενούς αμίλλης θεατρογραφούντων βγαίνει το εκχύλισμα της πολιτισμικής μας πραγματικότητας στις μεταβατικές εποχές μιας Κρίσεως πολυδιαστασιακής όπου όλοι κρίνονται και κρίνουν αμοιβαίως.

Από το 1ο διαγωνιστικό φεστιβάλ «Θεατρικό Αναλόγιο 2018» που οργάνωσε το Θέατρο Από Κοινού, προέκυψαν τα πέντε αγαπημένα έργα του κοινού, που τυπώθηκαν σε βιβλίο από τις πάντα πρόθυμες αλλά όχι πρόχειρες εκδόσεις του Γιάννη Κοτσαφτόπουλου. Ας τα περιτρέξουμε! Είναι:

1. Το «ΡΑΚΟ» του Δημήτρη Παπαδόπουλου με πρωταγωνίστρια μια γυναίκα ρακοσυλλέκτρια αναμνήσεων και της θρυμματισμένης γυναικείας της ταυτότητας. Σκληρό έργο κοινωνιοκριτικής, μπαρόκ, παραπέμπει στη μεταφυσική αφού το έγκλημα επιφέρει την τιμωρία του ενόχου κι η Παγκόσμια Τάξη στο τέλος αποκαθίσταται. Από τις «νουάρ» μάλλον μελοδραματικές, νεορομαντικές γραφές. Σπασμένος μονόλογος, δράμα του θρυμματισμένου «εγώ» σε πολλές ψηφίδες που γυρεύουν να επανασυγκολληθούν.

2. «Ο Σταμελένιος» του Γιώργου Μποτώνη είναι ένα «παιδικό θεατρικό έργο» για παιδιά κάθε ηλικίας, για αιωνίους εφήβους, για ιδεαλιστές που «αρνούνται να μεγαλώσουν» και να γίνουν σαν τους άλλους: υλιστές, πραγματιστές, σκληροί κι ανελέητοι. Αυτό το κείμενο φέρνει μια αχτίδα ελπίδας στη σκοτεινιά της σύγχρονης νεοελληνικής δραματουργίας.

3. «Μεταξία» του Κώστα Λάκη, αριστουργηματικός μονόλογος, αποτέλεσμα οξείας, οξυτάτης, επιμόνου, συστηματικής κι «επαγγελματικής» κοινωνικής παρατηρήσεως. Ο αφηγητής κάθεται σε μια θέση λεωφορείου του ΚΤΕΛ και ταυτίζεται τόσο πολύ με την ενδιαφέρουσα αλλά όχι κι εκκεντρική συνεπιβάτιδά του που φαντάζεται, εικάζει, δομεί και μας μεταφέρει την «ιστορία» της που εμπεριέχει πολλά από τα κρυφά πάθη της ελληνικής επαρχίας…

4. «Ο Σπόρος του Πρώτου Σπόρου» της Στεργιάνας Τζέγκα, άλλος ένας βραβευμένος και ξεχωριστός μονόλογος. Οι νέοι ή πρωτοεμφανιζόμενοι συγγραφείς μας δεν έχουν δοκιμαστεί σε πολυπρόσωπες γραφές. Είναι δύσκολο να κινήσεις ταυτοχρόνως πάνω από τρία πρόσωπα στο χαρτί χωρίς να μπερδευτείς κι εσύ κι ο αναγνώστης σου. Όμως ο μονόλογος ως είδος, έτσι όπως καλλιεργείται στην Ελλάδα, είναι πολύ κοντά στην ποίηση και ιδιαίτερα αξιαγάπητος στο μεσογειακό κοινό μας. Οι παθογένειες της νεοελληνικής οικογένειας και η υπέρβασή τους διά της Τέχνης δεσπόζουν κι εδώ.

5. τα «Άλογα» της Πέλας Σουλτάτου είναι μονόπρακτο με τρία ορατά πρόσωπα κι έναν αόρατο αφηγητή που συμπληρώνει τα κενά, όπου αυτό απαιτείται. Η «ερασιτεχνική» θεατρική γραφή στο όριο του επαγγελματισμού. Όταν δοκιμαστεί στο σανίδι η καλή νέα συγγραφέας θα οδεύσει προς τεχνικότερες λύσεις και διαρκέστερες εκφράσεις, ανθεκτικές μέσα στον αδυσώπητο Χρόνο.

Τα θεατρικά έργα δεν υπάρχουν έξω και πριν από τη σκηνική τους πραγμάτωση. Είναι παρτιτούρες μιας μελωδίας που δεν έχει υλοποιηθεί ακόμα. Είναι θαύματα που δεν έχουν συντελεστεί, λειτουργίες που δεν έχουν τελεστεί, μυήσεις που δεν έχουν λάβει χώραν. Ως εκ τούτου θέλει μεγάλη διορατικότητα για να δεσμευτείς από πριν ως προς το πού θα μπορούσαν να οδηγήσουν συγγραφέα, συντελεστές και κοινό. Όμως εγώ θα τολμήσω μία πρόβλεψη: και οι πέντε διακριθέντες δραματουργοί που εμπεριέχονται σε αυτό το βιβλίο έχουν πολλά στάδια ακόμα μπροστά τους για να τρέξουν!

Αξιέπαινοι οι διοργανωτές, η κριτική επιτροπή και οι συμμετέχοντες σε αυτή την ανιδιοτελή πνευματική διαδικασία.

Πέντε σμαράγδια στο φως του νεοελληνικού θεατρικού έργου που διψάει για τα φώτα της ράμπας. Το Θέατρο Από Κοινού αναπτύσσεται, εξελίσσεται και λειτουργεί ως φυτώριο νέων ταλέντων, ενίσχυσης νέων θεατρικών δυνάμεων, ανάδειξης των μεγάλων δραματουργών του μέλλοντός μας. Οι ιδιαιτερότητες και οι παθογένειες της ελληνικής κοινωνίας στα χρόνια της Κρίσης ανιχνεύονται, διαπιστώνονται, τονίζονται, υπογραμμίζονται θεατρογραφικώς προκειμένου να προβληματιστούμε και να αναζητήσουμε λύση για τα προβλήματα που επιφέρουν κι ανακύπτουν συνεχώς, κυκλικώς μέχρι της οριστικής θεραπείας των αιτιών που προκαλούν τα ανεπιθύμητα συμπτώματα. Ο Πολιτισμός είναι μια ανεξιχνίαστη πολυσύνθετη οντότητα, η οποία –όπως και η Φύσις– κρύπτεσθαι φιλεί κι αποκαλύπτει κάθε φορά ένα μικρό μόνο τμήμα μίας και μόνης πτυχής της. Και τα πέντε αυτά θεατρικά έργα συνεισφέρουν στη σύνθεση αυτού του ψηφιδωτού που θα ολοκληρωθεί ίσως δεκαετίες μετά…

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Αφιέρωμα στην ελληνική λογοτεχνία

Αφιέρωμα του Diavasame.gr στην ελληνική λογοτεχνία. Για 13η συνεχή χρονιά, η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr θα επιλέξει και θα παρουσιάσει κριτικές βιβλίων από Έλληνες συγγραφείς από τις 15/7 έως και την 29/7.
10.07.2019
Περισσότερα

Τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών, βιβλία 1/12/2018-31/5/2019

Δημοσιεύουμε τη λίστα με τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών βιβλία για ένα ολόκληρο εξάμηνο. Ρίξτε μια ματιά στην ενδιαφέρουσα λίστα που καλύπτει την περίοδο από 1/12/2018 έως 31/5/2019.
03.06.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ευτυχία Γιαννάκη και τους Πιτσιμπουίνους της

Η Ευτυχία Γιαννάκη, με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης περιπέτειας των Πιτσιμπουίνων «Μυστήριο στη Λίμνη Λαμπίκο» από τις εκδόσεις Ίκαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
02.06.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ