Έχουμε διαβάσει 2902 βιβλία

HITCH - 22

29.02.2012
Συντάκτης: Βασιλική Χρίστη
email
HITCH - 22
Εκδοτικός Οίκος
ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
Συγγραφέας
Μετάφραση
Μιχάλης Μακρόπουλος
Κατηγορία
ISBN
978-960-501-521-3
Σελίδες
487

Μια δικαιωμένη ζωή

Ο Κρίστοφερ Χίτσενς γεννήθηκε στις 13 Απριλίου 1949 στο Πόρτσμουθ (Βρετανία) και πέθανε στις 15 Δεκεμβρίου 2011 στο Χιούστον του Τέξας (ΗΠΑ). Σπούδασε Φιλοσοφία, Πολιτικές Επιστήμες και Οικονομία στο κολέγιο Μπέλιολ της Οξφόρδης. Πολιτικός ακτιβιστής, ενταγμένος στους Διεθνείς Σοσιαλιστές στη δεκαετία του 1960, μαχητικός αρθρογράφος, δεινός ρήτορας και από ένα σημείο και μετά τηλεοπτική περσόνα, δημοσιογράφος και βιβλιοκριτικός, δημοσίευσε πάμπολλα άρθρα και κριτικές. Συνεργάστηκε μεταξύ άλλων με τα περιοδικά New Statesman, The Nation, Vanity Fair. Στα ελληνικά κυκλοφορούν τα βιβλία του: «Μητέρα Τερέζα» (Στάχυ, 2000), «Η δίκη του Χένρι Κίσινγκερ (Εστία, 2003), «Γράμματα σε ένα νέο αντιρρησία» (Εστία, 2003), «Ο Θεός δεν είναι μεγάλος: Πώς η θρησκεία δηλητηριάζει τα πάντα» (Scripta, 2008). Αποτελεί ίσως ειρωνεία της τύχης ότι αυτός ο «φίλος της Ελλάδας» («Βήμα», 16/12/2011), λόγω των θέσεών του υπέρ της Κύπρου και της επιστροφής των μαρμάρων του Παρθενώνα, «έφυγε» λίγες εβδομάδες μετά την κυκλοφορία των απομνημονευμάτων του, με τον τίτλο Hitch-22, στα ελληνικά.

Στο βιβλίο αυτό, ο Χίτσενς αναφέρεται στη μητέρα του, την Ιβόν, στον υποπλοίαρχο πατέρα του, στην εκπαίδευση που έλαβε στο Κέμπριτζ και στην Οξφόρδη, στην πολιτική του ένταξη, στην εισδοχή του στους «κύκλους» της δημοσιογραφίας και της λογοτεχνικής κριτικής, στη μετανάστευσή του στην Αμερική και την απόκτηση μιας δεύτερης «ταυτότητας», στις αποστολές και στα ταξίδια του - όχι απαραίτητα με χρονολογική σειρά. Αναφέρεται όμως και στους φίλους του, ανθρώπους που τον ενέπνευσαν και που μοιράστηκε μαζί τους τις ιδέες και τη ζωή του. Έτσι, ενώ σκιαγραφεί τη δεκαετία του 1960 όπως την έζησε, μια «επανάσταση μέσα στην επανάσταση», όπου σχεδόν κάθε πρωί «μια νέα κρίση μ΄ έκανε να σηκωθώ από το κρεβάτι» (σελ. 126) και καταγράφει την εμπειρία του από ένα ταξίδι ως νεαρός σοσιαλιστής από την Αβάνα στην Πράγα, μας γνωρίζει τον ποιητή Τζέιμς Φέντον (στον οποίο αφιερώνει και το βιβλίο), τον συγγραφέα Μάρτιν Έιμις και τον Σαλμάν Ρούσντι των «Σατανικών στίχων», «ο κλειστοφοβικός κόσμος μέσα στον οποίο ήταν αναγκασμένος να ζει για μερικά χρόνια, ήταν προάγγελος του κόσμου στον οποίο όλοι σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό ζούμε σήμερα» (σελ. 315). Κι ενώ εξηγεί, με δημοσιογραφική τεκμηρίωση, γιατί τάχθηκε υπέρ του πολέμου που εξαπέλυσαν οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους στο Ιράκ το 2003, γράφει ένα μακροσκελές υστερόγραφο για έναν νεαρό Αμερικανό στρατιώτη που έχασε τη ζωή του εκεί, την οικογένεια του οποίου έσπευσε να συναντήσει για να της προσφέρει, όσο ήταν δυνατόν, παρηγοριά.

Ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχουν τα κεφάλαια όπου μιλά για τον εαυτό του. Με αφορμή την ανακάλυψη της εβραϊκής του καταγωγής (από την πλευρά της μητέρας του), ταξιδεύει στην Πολωνία, στο Βρότσλαβ/Μπρέσλαου, για να βρει τι ώθησε τον προπάππο του να εγκαταλείψει τον τόπο του μετά τα μέσα του 19ου αιώνα. Παράλληλα με αυτή την έρευνα, θα καταγράψει τη θέση του για την ύπαρξη του κράτους του Ισραήλ ή ενός εβραϊκού κράτους σε κατεχόμενη γη (δείτε τη διαφορά) – και θα διακηρύξει, μακριά από κάθε υπόνοια «πολιτικής ορθότητας», την αμέριστη υποστήριξή του προς τους Παλαιστινίους. Ενώ η ελευθεροφροσύνη του τον κάνει να συγκρουστεί με τον μεγάλο Παλαιστίνιο διανοούμενο της διασποράς, τον Έντουαρντ Σαΐντ, δεν διστάζει να αφιερώσει και σε αυτόν ένα ολόκληρο κεφάλαιο. Στο τελευταίο κεφάλαιο με τον ενδεικτικό τίτλο «Παρακμή, μετάλλαξη ή μεταμόρφωση;» (σελ. 448-469), ο συγγραφέας επεξεργάζεται και διευρύνει αυτό που είχε πει από το προοίμιο (σελ. 29), ότι ένα επαναλαμβανόμενο θέμα του Hitch-22 είναι «η απαίτηση, επιβεβλημένη από μια ζωή γεμάτη αντιφάσεις, να τηρεί δύο διαφορετικά κατάστιχα», αφήνοντάς μας, παράλληλα, μια αισιόδοξη παρακαταθήκη για το μέλλον.

Αν ως δημόσιο πρόσωπο ο Κρίστοφερ Χίτσενς υπήρξε αντιφατικός, αν εγκατέλειψε τις αριστερές ιδέες της νιότης του για να γίνει ένας «νεοσυντηρητικός», όπως τον κατηγόρησαν, πάντως υπήρξε μέχρι τέλους ένας υπέρμαχος των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ένα ελεύθερο πνεύμα που εξέφραζε με παρρησία τις απόψεις του. Από αυτήν την άποψη, ο υπότιτλος στην ελληνική έκδοση, «Αμιφισβητίας εκ πεποιθήσεως», είναι εύστοχος αν και κοινότοπος. Ωστόσο, από την ανάγνωση των απομνημονευμάτων του, ο επίδοξος βιβλιόφιλος, βιβλιοκριτικός ή δημοσιογράφος θα συγκρατήσει την ευρυμάθεια και την αγάπη του για τη λογοτεχνία. Τα παραθέματα από βιβλία που με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο τον διαμόρφωσαν είναι πάρα πολλά. Η έγνοια του να ζήσει μια δικαιωμένη ζωή (βλ. τις απαντήσεις του στο κατά Χίτσενς «ερωτηματολόγιο του Προυστ», σελ. 374-76) φαίνεται να στηρίχθηκε στα γερά θεμέλια μιας εκπαίδευσης που τον έκανε, πάνω απ΄ όλα, να λατρεύει το διάβασμα και το γράψιμο. Η δουλειά μου είναι η ζωή μου, μας λέει στις πρώτες σελίδες. Και το απέδειξε μέχρι το τέλος.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Αφιέρωμα στην ελληνική λογοτεχνία

Αφιέρωμα του Diavasame.gr στην ελληνική λογοτεχνία. Για 13η συνεχή χρονιά, η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr θα επιλέξει και θα παρουσιάσει κριτικές βιβλίων από Έλληνες συγγραφείς από τις 15/7 έως και την 29/7.
10.07.2019
Περισσότερα

Τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών, βιβλία 1/12/2018-31/5/2019

Δημοσιεύουμε τη λίστα με τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών βιβλία για ένα ολόκληρο εξάμηνο. Ρίξτε μια ματιά στην ενδιαφέρουσα λίστα που καλύπτει την περίοδο από 1/12/2018 έως 31/5/2019.
03.06.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ευτυχία Γιαννάκη και τους Πιτσιμπουίνους της

Η Ευτυχία Γιαννάκη, με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης περιπέτειας των Πιτσιμπουίνων «Μυστήριο στη Λίμνη Λαμπίκο» από τις εκδόσεις Ίκαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
02.06.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ