Έχουμε διαβάσει 2998 βιβλία

ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΤΩΝ ΔΙΑΚΟΠΩΝ

13.07.2008
Συντάκτης: Ελένη Σβορώνου
facebook email
ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΤΩΝ ΔΙΑΚΟΠΩΝ
Εκδοτικός Οίκος
ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
Συγγραφέας
Μετάφραση
Αργυρώ Πιπίνη
Κατηγορία
ISBN
960-375-995-3
Σελίδες
75

Γνωρίζαμε τον Κάρολο Ντίκενς από τα κλασικά του μυθιστορήματα, "Όλιβερ Τουίστ", "Δαβίδ Κόπερφιλντ", "Μεγάλες προσδοκίες". Στο σχετικά άγνωστο "Μυθιστόρημα των διακοπών", ο Ντίκενς μοιάζει να κάνει ένα διάλειμμα από τις μεγάλες συνθέσεις και τις «επικές» περιπέτειες για να παίξει ένα λογοτεχνικό παιχνίδι ανατρεπτικό, γεμάτο χιούμορ, δροσιά, αλλά και βαθιά γνώση της παιδικής ψυχής. Με αυτό το έργο του ο Ντίκενς κάνει τους σύγχρονους παραμυθάδες, που ακολουθούν την παράδοση του Ροντάρι με τα λεκτικά παιχνίδια, τη σουρεαλιστική διάθεση και το ναΐφ ύφος, να μοιάζουν ήδη παρωχημένοι μπροστά στη φρεσκάδα και την τόλμη ενός τέτοιου έργου του 19ου αιώνα.

Τέσσερα παιδιά, από 6,5 ως 9 ετών, γράφουν από ένα «μυθιστόρημα» με σκοπό να αφηγηθούν την πραγματικότητα μέσα από τη δική τους ματιά και να δείξουν στους μεγάλους πώς θα έπρεπε να είναι τα πράγματα. Ο Γουίλιαμ είναι στρατιώτης σε ένα πειρατικό καράβι που ψάχνει διακαώς δικαίωση στο στρατοδικείο της γειτονιάς, για να μη του μείνει η ρετσινιά του δειλού μετά την αποτυχημένη προσπάθεια επίθεσης εναντίον της κυρίας Ντρόουβι. Η Άλις είναι η πανέμορφη πριγκίπισσα Αλίσια, ευνοούμενη της νεράιδας Γκρανμαρίνα, που λύνει στο άψε σβήσε τα οικονομικά προβλήματα της πολύτεκνης και φτωχής βασιλικής οικογένειάς της. Παίρνει το αίμα της πίσω από τους μεγάλους, καθώς δεν τους αφήνει να τη διακόπτουν και, κυρίως, κάνει τα πράγματα να συμβούν έτσι, χωρίς λόγο. Η τυραννία της εύλογης αιτίας και της λογικής εξήγησης των πραγμάτων αίρεται στο βασίλειο της πανέμορφης πριγκίπισσας. Ο Ρόμπιν πάλι, ως πειρατής Γενναιόκαρδος, παίρνει τρανή εκδίκηση από τον καθηγητή των Λατινικών που τόλμησε να τον προσβάλει. Ο Γενναιόκαρδος, όμως, του χαρίζει τη ζωή και τον αφήνει να πλέει στα πέλαγα σε μια βαρκούλα παρέα με ένα μπουκάλι ρούμι και το βιβλίο των Λατινικών. «Κι ας ψάξει να βρει κανέναν ιθαγενή για να προσβάλει». Πώς κατάφερε τώρα ο αξιοθρήνητος φιλόλογος να έρθει σε διαβουλεύσεις με τους γονείς του Γενναιόκαρδου μεσοπέλαγα, αυτό μόνο οι μεγάλοι μπορούν να το εξηγήσουν. Και, τέλος, η Νέτι σκαρώνει έναν κόσμο όπου οι μεγάλοι πηγαίνουν στο σχολείο και μικροί τους εκπαιδεύουν. Οι μαθητές, όμως, διακρίνονται από μια παντελή έλλειψη φαντασίας στα παιχνίδια τους, όλο τη Βουλή παίζουν ενώ αδυνατούν να χαλαρώσουν και να χαμογελάσουν. Ώσπου τελικά τα παιδιά αποφασίζουν να τους κόψουν και τις διακοπές και να τους κρατάνε εσώκλειστους όλο τον χρόνο.

Πέρα από τις σπαρταριστές ανατροπές στη μυθοπλασία, ο Ντίκενς κάνει μια ακόμη σημαντική ανατροπή στον τρόπο γραφής. Ενώ το περιεχόμενο και η ματιά της αφήγησης είναι παιδική, η γλώσσα, το ύφος και η σύνταξη είναι ενήλικης γραφής. Ο αφηγητής είναι σα να μπαινοβγαίνει ανάμεσα στον κόσμο του παιδιού και του ενήλικα. Το χιούμορ προέρχεται από αυτήν ακριβώς τη διπλή ματιά. Χαρακτηριστική είναι η σκηνή μετά το αίσιο πέρας της κρίσιμης δίκης για την τιμή του Γουίλιαμ:
«…ένα απρόσμενο γεγονός τάραξε τους γενικούς πανηγυρισμούς: η άφιξη της θείας του Αυτοκράτορα της Γαλλίας που τον άρπαξε από τα μαλλιά. Η δίκη τελείωσε απότομα και το δικαστήριο διαλύθηκε μέσα σε μεγάλη αναταραχή».

Και στη συνέχεια μια ρεαλιστική περιγραφή του τρομερού, κατά τα άλλα, πειρατή Ρόμπιν: «Ο ανθυποπλοίαρχος έτριξε τα δόντια του – του έλειπαν τέσσερα μπροστινά και ένα κομματάκι από ένα άλλο, και δυο φορές τον είχαν σύρει μέχρι τον απαίσιο οδοντίατρο, αλλά είχε καταφέρει να τους ξεφύγει».

«Απόδοση» και όχι «μετάφραση» έκανε η έμπειρη Αργυρώ Πιπίνη, όπως γράφει στο εξώφυλλο του βιβλίου. Φαίνεται ότι δούλεψε με κέφι και δημιουργικότητα. Το κείμενο ρέει αβίαστα, με ρυθμό, παρά το μακροπερίοδο και κατά τόπους δύσκολο λόγο.

Οι τέσσερις ολοσέλιδες ζωγραφιές και τα κοσμήματα της Μάριας Μπαχά δημιουργούν ατμόσφαιρα, χωρίς να αφηγούνται. Η έκδοση, στο σύνολό της, είναι κόσμημα για τη βιβλιοθήκη.

Ο Κάρολος Ντίκενς, ένας από τους μεγαλύτερους βρετανούς συγγραφείς, γεννήθηκε στο Πόρτσμουθ το 1812. Αναγκάστηκε να δουλέψει από την παιδική του ηλικία, έγραψε όμως το πρώτο του βιβλίο σε ηλικία 24 ετών. Ο "Όλιβερ Τουίστ" (1838) ήταν που τον έκανε γνωστό στο ευρύ κοινό. Πέθανε στο Λονδίνο το 1870, έχοντας χαρίσει στην ανθρωπότητα κλασικά έργα παιδικής και ενήλικης λογοτεχνίας.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών, βιβλία 1/6/2019-30/11/2019

Δημοσιεύουμε τη λίστα με τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών βιβλία για ένα ολόκληρο εξάμηνο. Ρίξτε μια ματιά στην ενδιαφέρουσα λίστα που καλύπτει την περίοδο από 1/6/2019 έως 30/11/2019.
19.12.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με τη Νίτσα Μανωλά

Η Νίτσα Μανωλά με αφορμή το δίγλωσσο παραμύθι «Ο Συννεφούλης ταξιδεύει στην Ελλάδα», που έγραψε παρέα με τρεις ακόμα συγγραφείς και που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Υδροπλάνο, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
17.11.2019
Περισσότερα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The Dutch House

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The Dutch House
10.11.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ