Έχουμε διαβάσει 2998 βιβλία

ΘΕΡΟΣ

05.11.2019
ΘΕΡΟΣ
Εκδοτικός Οίκος
ΜΕΛΑΝΙ
Συγγραφέας
Χρυσάνθη Πολύζου
Κατηγορία
ISBN
978-960-591-148-5
Σελίδες
60
Σε αυτό το πρώτο της βιβλίο η φιλόλογος Χρυσάνθη Πολύζου ψηλαφεί το σώμα της γραφής. Καταθέτει ολιγόστιχα ποιήματα, λιτά, άμεσα, στοχευμένα, καθαρά. Ίχνη από λέξεις που αποτυπώνουν στο χαρτί μια εσωτερική ζωή που παίρνει σάρκα και οστά και αφορά τον σύγχρονο αναγνώστη.

Και τον αφορά ακριβώς επειδή, στις δύσκολες μέρες που διανύει και, μέσα στην πολυπλοκότητα της ζωής του, έχει ανάγκη από διαύγεια. Η Χρυσάνθη Πολύζου δεν τον επιβαρύνει, δεν τον μπερδεύει ακόμα πιο πολύ, αντίθετα τον διευκολύνει να νιώσει πράγματα σχεδόν ξεχασμένα, που όμως τα έχει τόσο ανάγκη.

«Γυμνός στο περιβόλι των ονείρων» απολαμβάνει τη γραφή της ποιήτριας. Διαβάζοντας τα μικρά σε έκταση ποιήματα, δεν μπορώ να μην φέρω στο μυαλό τον Χρίστο Λάσκαρη. Ποιήματα με φως και συμπυκνωμένο στοχασμό που δεν έχουν καμία σχέση με μοντερνισμό, δεν έχουν τάσεις εντυπωσιασμού, ούτε και λεκτικά πυροτεχνήματα – που συχνά καθιστούν ένα ποίημα εφήμερο.

ΝΟΣΤΟΣ 1

Κίρκη αν με θες να σε μαγέψω,
Καλυψώ να σε κανακέψω,
Ή Πηνελόπη να σε περιμένω,
Εσύ το ορίζεις ,Οδυσσέα μου.


ΝΟΣΤΟΣ ΙΙ

Εγώ πάντως τον βρήκα
τον Οδυσσέα μου.


2.

Μόνο που ήμουν η Καλυψώ
Και κείνος βιαζόταν να κάνει πανιά.
Για την Ιθάκη.


Το βιβλίο περιέχει τέσσερις ενότητες που η καθεμιά παίζει τη δική της μουσική: «Ίχνη στο σώμα της γραφής», «Έρος μ΄ο λυσιμέλης δόνει», «de arte poetica», «Θέρος».

O πόθος ανατέλλει μέσα από τα ποιήματα της Πολύζου. Αναφορές στα πολυπόθητα χείλη, στο «μαύρο δάσος των ματιών». Ο άντρας «αστέρι της Αυγής», ο άντρας «Αυγερινός όμορφος». Ψήγματα λυρισμού, αλλά όχι υπερχείλιση συναισθήματος. Διαβάζω: «Είμαι μέσα στις αμετακίνητες γραμμές/ που έσπασαν να σε χωρέσουν/ και μέσα στις ψηφίδες που σε διάλεξαν/ για δικό τους μωσαϊκό» [«Πιπέρι και σπασμένες γραμμές»].

Στα ποιήματα «Ωδή στην ήττα», «Συνάντηση» ,«Φοβού τους Δαναούς», «Μικρή Βίβλος» είναι η ηχηρή η αίσθηση της ερωτικής ματαίωσης ή ήττας, συνδυασμένη και με στοχαστική διάθεση. Ανεκπλήρωτος πόθος, ματαιωμένη προσδοκία, απογοήτευση και γενικά αρνητικά συναισθήματα αναδύονται μέσα από τους στίχους των ποιημάτων. Διαβάζω ξανά:
  • «Άνθρωποι που δειλιάσατε/ να αντικρίσετε στα μάτια/ τον έρωτα/ Δειλοί αναχωρητές, Θιασώτες της Απώλειας, θέλω να υμνήσω τις ήττες σας» [«Ωδή στην ήττα»]
  • «Κι αυτός ο σοβαρός κύριος/ που κάποτε όριζε την ομορφιά/ χάθηκε στο στερέωμα/ κι έγινε ο Αρκτούρος./ Κι έμεινα εκεί ασάλευτη/ κουκούτσι που δεν έκρυβε/τη δύναμη του σπόρου» [«Συνάντηση»]
  • «Να τους φοβάσαι/ Τους ανθρώπους πυροτεχνήματα/ Γι΄ αυτούς μιλώ με την ουράνια λάμψη/ Το νιώθεις πως κατέχουν τη γλώσσα/ των αγγέλων/ Να τους φοβάσαι/ Σου υπαγορεύουν πάντοτε τις λέξεις σου/ πριν μπουν στο ποίημα [...]» [«Φοβού τους Δαναούς»].
H ποιήτρια έχει παράπονο που «έχει τον ήχο της βροχής, το χρώμα της θλίψης, το άρωμα της απουσίας, δοσμένο με τον πιο ακριβή πολύτιμο τρόπο...»

Ενδιαφέρουσα η συνομιλία της ποιήτριας με στίχους του Κώστα Μόντη αναφορικά με το εξής: O ποιητής ενοχλεί τις λέξεις ή οι λέξεις ενοχλούν τον ποιητή; Πάντως, η σχέση και η «ενόχληση» δεν μπορεί παρά να είναι αμφίδρομη, η ζύμωση αμοιβαία και ουσιαστική. Ο ποιητής πάντα θα καταφεύγει στις λέξεις και οι λέξεις σε αυτόν: «Κι αν είναι οι λέξεις αυτές που σ΄ ενοχλούν/ και σ΄ ανταμώνουν κρυφά/ στο μισοσκόταδο χάραμα/ σαν στριμώχνονται/ κοριτσόπουλα τρυφερά/να βρουν τη θέση τους μες στο ποίημα;» γράφει στη σελίδα 41.

Κλείνω τούτο το κείμενο με ένα εξαιρετικό πραγματικά ποίημα που αναφέρεται σε ένα φλέγον ζήτημα αναφορικά με τη διδασκαλία της λογοτεχνίας στο σχολείο, σε όλες τις βαθμίδες. Πολλές συζητήσεις έχουν κατά καιρούς λάβει χώρα σχετικά με αυτό το θέμα. Η τέχνη του λόγου τι μπορεί να προσφέρει στα παιδιά; Πρέπει να μπαίνει σε καλούπια, να διδάσκεται ξερά, άνευρα, συμβατικά; Ή πρέπει να διδάσκεται με έναν τρόπο πιο ελεύθερο, πιο παιγνιώδη που θα δίνει ερεθίσματα για δημιουργία και τροφή για σκέψη; Χρειάζεται όλη η ανάλυση αναφορικά με τον ποιητή και την εποχή του, ή η ανάγνωση όλων όσων γραφτεί σχετικά με το κείμενο που εξετάζεται; Όλα αυτά θα ενδιέφεραν σίγουρα έναν φιλόλογο, έναν κριτικό, έναν λογοτέχνη. Όμως τι γίνεται με τους μαθητές; H επαφή με το κείμενο πρέπει να είναι τέτοια ώστε να εμπνεύσει τους μαθητές.

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

Εμπρός λοιπόν
ορμήστε σαρκοβόρα!
Τεμαχίστε το!
Καταβροχθίστε το!
Τόσο μεγάλη όρεξη
τόσο μικρούλι ποίημα

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών, βιβλία 1/6/2019-30/11/2019

Δημοσιεύουμε τη λίστα με τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών βιβλία για ένα ολόκληρο εξάμηνο. Ρίξτε μια ματιά στην ενδιαφέρουσα λίστα που καλύπτει την περίοδο από 1/6/2019 έως 30/11/2019.
19.12.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με τη Νίτσα Μανωλά

Η Νίτσα Μανωλά με αφορμή το δίγλωσσο παραμύθι «Ο Συννεφούλης ταξιδεύει στην Ελλάδα», που έγραψε παρέα με τρεις ακόμα συγγραφείς και που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Υδροπλάνο, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
17.11.2019
Περισσότερα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The Dutch House

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The Dutch House
10.11.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ