Έχουμε διαβάσει 2902 βιβλία

ΑΚΡΟΔΑΧΤΥΛΑ

26.10.2018
ΑΚΡΟΔΑΧΤΥΛΑ
Εκδοτικός Οίκος
ΠΟΛΙΣ
Συγγραφέας
Τσαμπίκα Χατζηνικόλα
Κατηγορία
ISBN
978-960-435-639-3
Σελίδες
61
Ο έρωτας είναι ένα θέμα γνωστό και μη εξαιρετέο στη λογοτεχνία. Και αλίμονο αν δεν ήταν! Αφού ο έρωτας κινεί τα νήματα, είναι πηγή ζωής και δημιουργίας. Το θέμα είναι να εξετάζουμε στην ποίηση πώς ο γράφων πραγματεύεται τον έρωτα κι αν έχει κάτι νέο να πει, να εισάγει.

Η Τσαμπίκα Χατζηνικόλα στα « Ακροδάχτυλά» της, την πρώτη της ποιητική απόπειρα, μπαίνει δυναμικά με σκέψεις, λέξεις και εκφράσεις. «Είσαι/ ίδιος η φωτιά /που με αλώνει εκ των έσω», θα γράψει στο πρώτο ποίημα του βιβλίου .Ο έρωτας είναι παρών. «Ακόμα και το σκοτάδι είναι όμορφο μαζί σου» («Αλντεμπαράν», σελ.52). Ξεχειλίζει ο Έρωτας! Αναπλάθεται. Έχει τη δύναμη να αφανίζει την Άνοιξη, έχει τη δύναμη να κατρακυλά στην άβυσσο εφόσον είναι ισχυρός. Επιχειρείται εντίμως η ανατομία του ερωτικού φαινομένου ακόμα κι αν αυτή περιλαμβάνει την «αρχιτεκτονική της εγκατάλειψής του». Υπάρχει το στοιχείο της σωματικότητας έντονο μέσα στη συλλογή και αυτό είναι γοητευτικό. Ο έρωτας είναι σώμα πρωτίστως, θα πουν ίσως μερικοί. Η γεωγραφία του ερωτευμένου κορμιού, η έκρηξη την ώρα της αγάπης, το άγγιγμα ,το φιλί, οι σφυγμοί, η αγκαλιά, η ηδονή. Στο ποίημα «Οι πολιτείες μας» γράφει:

Kαθένας μας μια πολιτεία
από τα σώματα που μας κατοίκησαν,
που άλλοτε μας κούρσεψαν
κι άλλοτε μας αγάπησαν τρυφερά.
Κάποτε αξεχώριστα τα δυο αυτά, μαζί.
Κι εμείς κομμάτια άλλων πολιτειών,
εκείνων που μας οδήγησαν εν τέλει στο σκοτάδι
ή ίσως περισσότερο αυτών
που δεν κατάφεραν ποτέ
να μας κερδίσουν.

Ακόμα και η Ιδέα του σώματος ως Ουτοπία:

Φρύνη

Τα σώματα που αγάπησα
μια ουτοπία.
Το σώμα μου
βωμός και προσφορά
σε τόπους
που χαθήκαν
(σελ. 51).

Οι εραστές γίνονται για λίγες, έστω, στιγμές, αθάνατοι, θα σημειώσει στο ποίημα «Πανσέληνος». Ενώ στο ποίημα «Χρώματα» θα δώσει εν ολίγοις και έναν ορισμό του έρωτα, τον δικό της ορισμό: «[...]ο έρωτας είναι το κόκκινο / στα μάγουλα των κοριτσιών /τα βράδια[...]»

Η Τσαμπίκα Χατζηνικόλα δεν χρησιμοποιεί εξεζητημένες εκφράσεις ούτε χαρακτηρίζεται από λεκτική ακράτεια. Η έκφρασή της δεν είναι καθόλου θολή, απεναντίας, μας κερδίζει λόγω της διαύγειας και της ακρίβειάς της. Λείπει η επιτήδευση αλλά και ο σουρεαλισμός ως μέσο έκφρασης ή αισθητική προσέγγιση.

Αισθαντική, καθόλου αόριστη, εξομολογητική στα σημεία, έχει τον τρόπο να αναστατώνει τον αναγνώστη, σκιαγραφώντας παράλληλα και τη μοναξιά που κάθε έρωτας (ή η απουσία του) κουβαλά. Στη σελίδα 33 γράφει:

- Σ’ ΑΓΑΠΩ,
μου είχες πει χίλιες φορές.
Και κάθε φορά αξίωνες
σαν τον αντίλαλό σου να απαντώ.
Για να με νιώθεις δική σου, δέσμια
στη χρυσή φυλακή των λεκτικών συναισθημάτων σου.
- Σ’ αγαπώ.
- Σ’ αγαπώ.
Όπως οι κούκλες που μιλούν
εκείνες που είχαμε σαν ήμασταν παιδιά,
που επαναλάμβαναν κάθε μας λέξη.
Ήσουν ο Νάρκισσος
μα γω δεν θα μπορούσα να ’μαι για πάντα
η Ηχώ σου.

Η Μνήμη μοιραία κυκλοφορεί συχνά μέσα στη συλλογή ως έννοια, αφού η μνήμη συνδέεται με τον έρωτα, τις αναμνήσεις, καλές ή κακές που αυτός αφήνει. Ακόμα κι όταν αυτός ατονήσει ή χαθεί, πάντα κάτι θα μένει ως κατάλοιπο. Και από τις μνήμες συχνά πιάνονται οι άνθρωποι ώστε να μπορούν να αντέξουν τη δύσκολη πραγματικότητα.

Και η ποίηση έχει τη δύναμη να αναβιώνει ή να στοχάζεται πάνω στα κατάλοιπα ή στα ερείπια, ανασυνθέτοντας τα εξαφανισθέντα κομμάτια του παζλ της ζωής του ποιητή-αφηγητή.

xxx

N’ αναμετράσαι
με σκοτάδια και θεριά
ελπίζοντας
στη λύτρωση μιας καταιγίδας
που θα μπορούσε να ξεπλύνει
μνήμες,
τουλάχιστον εκείνες
που θα ’θελες να σβήσεις.

Κλείνοντας, έχουμε να κάνουμε με μια φωνή ισορροπημένη σε μια ανισόρροπη εποχή! Μια φωνή που διαθέτει καθαρότητα, λιτότητα, αμεσότητα.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Αφιέρωμα στην ελληνική λογοτεχνία

Αφιέρωμα του Diavasame.gr στην ελληνική λογοτεχνία. Για 13η συνεχή χρονιά, η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr θα επιλέξει και θα παρουσιάσει κριτικές βιβλίων από Έλληνες συγγραφείς από τις 15/7 έως και την 29/7.
10.07.2019
Περισσότερα

Τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών, βιβλία 1/12/2018-31/5/2019

Δημοσιεύουμε τη λίστα με τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών βιβλία για ένα ολόκληρο εξάμηνο. Ρίξτε μια ματιά στην ενδιαφέρουσα λίστα που καλύπτει την περίοδο από 1/12/2018 έως 31/5/2019.
03.06.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ευτυχία Γιαννάκη και τους Πιτσιμπουίνους της

Η Ευτυχία Γιαννάκη, με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης περιπέτειας των Πιτσιμπουίνων «Μυστήριο στη Λίμνη Λαμπίκο» από τις εκδόσεις Ίκαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
02.06.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ