Έχουμε διαβάσει 2962 βιβλία

ΑΣΩΜΑΤΕΣ ΦΩΝΕΣ

04.10.2016
facebook email
ΑΣΩΜΑΤΕΣ ΦΩΝΕΣ
Εκδοτικός Οίκος
ΟΔΟΣ ΠΑΝΟΣ
Συγγραφέας
Γιάννης Δειλινός
Κατηγορία
ISBN
978-960-477-228-5
Σελίδες
114
Αυτό θα είναι μάλλον το μετά το μεταμοντέρνο της ποιητικής γραφής: ένα αμάλγαμα από μοντερνιστική σκοτεινιά, χωροχρονική θολότητα, ασύντακτη ιδιόλεκτος και νεολογισμοί συγκεκομμένων φωνηέντων.

Ο νεόκοπος ποιητής (γεννηθείς το 1970) με λαμπρές σπουδές Διοίκησης Επιχειρήσεων στην Ελλάδα και στην Εσπερία, χρησιμοποιεί την ελληνική γλώσσα με έναν τελείως ιδιότυπο τρόπο: λέει π.χ. «συνθήματα παλμοδικά» (σελ. 26), «φίλο εμπιστευτικό» και «στον Άδη απέληξε» (σελ. 95), «στη ριζά» (σελ. 104), «Εικοσιδύο ετών εφηβεία συνεπάρει [sic] σε πείθει βύνη αραβοσίτου να ζητάς».

Κατά τα άλλα όμως διαθέτει πλούσια εικονοπλασία κι η ποιητική του τέχνη είναι ενίοτε μουσική, παραπέμποντας φανερά ή κρυφά στον Καρυωτάκη ή στον Σεφέρη [στο ποίημα «Η Γενεά της Πολιτικής (Πολυτεχνείου)» ο στίχος του Γιάννη Δειλινού (ψευδώνυμο;) «Η ιδιοτέλεια να καρπωθούν των άλλων των ιδρώτα» (σελ. 27) παραπέμπει στο σεφερικό ποίημα «Τελευταίος σταθμός» και στον πασίγνωστο, ευθύβολο στίχο «ιδιοτέλεια να καρπωθείς το αίμα των άλλων»].

Ο μηδενιστικός μεταμοντερνισμός του Γιάννη Δειλινού συναντά την αστυφιλία της μνήμης σε μια απέλπιδα προσπάθεια δόμησης καβουκιού γυμνοσάλιαγκα από τις ασβεστολιθικές εκκρίσεις του μυαλού και από τα περιττώματα μιας κουλτούρας που όλοι βάλθηκαν να την αποδομήσουν λες και δεν βρήκαν τίποτα καλύτερο να κάνουν μέσα στον «κόσμο τον πλατύ, τον μέγα» (για να ελυτίσουμε).

Προς τι όλη αυτή η μανία, βρε παιδιά; Υπάρχουν και σεμνότερες εκδηλώσεις, φιλικές προς τον πλανήτη Γαία, όπως το να καλλιεργείς ρόδα, ανεμώνες και κυκλάμινα, να βλέπεις να μεγαλώνουν τα ζαρζαβατικά που θα σε θρέψουν, να αξιοποιείς τις γνώσεις και τα πτυχία σου επ’ αγαθώ κι επ’ ωφελεία του κοινωνικού συνόλου. Αλήθεια, εκείνο το «επωφελεία» (σελ. 108) από πότε έγινε μία λέξη και μάλιστα ουσιαστικό; Τι να σας πω; Μπερδεύομαι; Νιώθω αγράμματος κι ασύστατος έπειτα από σαράντα χρόνια στην υπηρεσία της ελληνικής γλώσσας και γραφής; Θα ξεχάσουμε κι αυτά που ξέρουμε δηλαδή;

Το ασύνδετο σχήμα κι ο ελεύθερος συνειρμός είναι χαρακτηριστικά στοιχεία αυτής της «μετανεωτερικής» ποιητικής επιχειρηματολογίας, που αδυνατεί να πείσει όμως τον αναγνώστη, αφού ούτε καν το επιχειρεί.

Βεβαίως, αυτή η ποιητικότητα προσομοιάζει στη θολότητα του καθρέφτη όταν αντανακλά πολλαπλά είδωλα από παράλληλα σύμπαντα και κβαντικές διαστάσεις ανεκδήλωτες. Μπορεί πάνω σε αυτόν τον παραληρηματικό, εγω-τικό λόγο να ξαναγυρίσουμε κάποτε στο εμείς και να στηθεί εκ νέου το μαυσωλείο των νεκρών μας ερώτων. Για την ώρα όμως, μήδε έρωτας μήδε εργασία επιτελείται/συντελείται. Μηρυκασμός των ίδιων και ίδιων αδιεξόδων, αμφίλυπη κοσμογονία θνησιγενών συμπάντων και ανερμάτιστων κόσμων. Μήτε καν για θλίψη δεν αφήνονται περιθώρια.

Θα ήθελα να ζήσω τρεις τουλάχιστον δεκαετίες ακόμα για να δω πού οδεύει η σύγχρονη ποίηση. Μήπως ο Λόρκα ήταν ο τελευταίος ρομαντικός ερωτικός ποιητής με την έκδηλη σωματικότητα; Πού είναι το σώμα των σύγχρονων ποιητών; Όχι πάντως στο «σώμα» των ποιημάτων τους, όπου εμφιλοχώρησε η ειρωνεία κι ο διανοουμενίστικος αυτοσαρκασμός. Τουλάχιστον ας επιμείνουν σ’ αυτά τα στοιχεία κι ας τα αναγάγουν εις Τέχνη (υψηλή ή χαμηλή, τι σημασία έχει – φτάνει να μην είναι άτεχνα κι ατάκτως ερριμμένα επί χάρτου τυπωμένα).

Τουλάχιστον στην οθόνη τη διαδικτυακή είναι άυλα και δεν κόβονται τα δεντράκια τα καημένα προκειμένου να πολτοποιηθούν.

Ένα βιβλίο-κόλαφος για τη σύγχρονη ποίηση, αντικείμενο όμως σοβαράς ερεύνης για τους μελετητές του μέλλοντος που ελπίζω να έρθει πάνω στα κουφάρια της Λογοτεχνίας και στα ράκη της πάλαι ποτέ ένδοξης και πάντα γόνιμης ελληνικής γλώσσας μας.

Ίσως όλη αυτή η αποδόμηση να μας χαρίσει έναν καινούργιο ολόλαμπρο Παρθενώνα. Ίδωμεν.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Συνέντευξη με τη Νίτσα Μανωλά

Η Νίτσα Μανωλά με αφορμή το δίγλωσσο παραμύθι «Ο Συννεφούλης ταξιδεύει στην Ελλάδα», που έγραψε παρέα με τρεις ακόμα συγγραφείς και που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Υδροπλάνο, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
17.11.2019
Περισσότερα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The Dutch House

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The Dutch House
10.11.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ειρήνη Δερμιτζάκη

Η Ειρήνη Δερμιτζάκη, με αφορμή το βιβλίο της «Γεννημένος Λούζερ» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εύμαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
20.10.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ