Έχουμε διαβάσει 2902 βιβλία

ΣΕ ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ

14.02.2015
facebook email
ΣΕ ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ
Εκδοτικός Οίκος
ΓΚΟΒΟΣΤΗΣ
Συγγραφέας
Κατερίνα Αυγέρη
Κατηγορία
ISBN
978-960-446-227-8
Σελίδες
40
Διαβάζω από το οπισθόφυλλο του βιβλίου: «Η Κατερίνα Αυγέρη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1982. Σπούδασε Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος στην Πολιτιστική Διαχείριση από το Πάντειο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Η πρώτη της ποιητική συλλογή “Νυχτερινή Λήψη” (εκδόσεις Αλεξάνδρεια) δημοσιεύτηκε το 2009». Σταματώ εδώ για να προβληματιστούμε ομού για τις διακειμενικές αναφορές-παραπομπές στο έργο μιας νέας γενιάς ποιητών που είναι τόσο μορφωμένοι και γραμματιζούμενοι που νιώθουν αναγκασμένοι να αποδείξουν την παιδεία τους ή –για να το πω αλλιώς– η παιδεία τους κραυγάζει μέσα από το έργο τους, προς όφελος βεβαίως του «έντεχνου» λόγου κι ενίοτε εις βάρος του πηγαίου αυθορμητισμού κάθε γνήσιου ποιητή που επιθυμεί να επι-κοινωνήσει διά του εκπεφραζόμενου νοήματος-αισθήματος. Εξηγούμαι για να μην παρεξηγηθώ. Η ποίηση ήταν ανέκαθεν κοινωνικώς στοχευμένη ενέργεια, ακόμα κι όταν απευθυνόταν σε ένα –κάθε φορά– αντικείμενο του πόθου. Ακόμα κι οι τροβαδούροι του Μεσαίωνα, οι υπεύθυνοι για τις ερωτικές καντάδες, οι αρχαίοι έλληνες λυρικοί, εγνώριζαν ότι –εφ’ όσον δημοσιοποιούν το αποτέλεσμα της ποιητικής τους εγρηγόρσεως– γίνονται αυτόχρημα λειτουργοί μιας αισθητικής θέασης του κόσμου που τους υπερβαίνει. Η μόρφωση και τα πτυχία –ειδικά στο βιογραφικό μιας ποιητικής συλλογής– είναι μια έξωθεν μαρτυρία για το έντεχνο και μη αυτοσχέδιο ή «ναΐφ» του κοινωνούμενου νοήματος. Έτσι η γραπτή, τυπωμένη ποίηση (γιατί ο κόσμος του Διαδικτύου είναι εξ ορισμού περισσότερον πηγαίος και αυθόρμητος) ερωτοτροπεί με το δοκίμιο και την πεζολογία, καθίσταται «μικρή φόρμα» εκφράσεως συμπεπυκνωμένων νοημάτων-καταστάσεων-αισθημάτων. Αυτός είναι ίσως κι ο λόγος που –όταν δεν συνοδεύεται από αξιοσημείωτη δραματικότητα– γίνεται με τα χρόνια περισσότερο φιλολογική, μεταθέτοντας το κοινό της σε ένα «target group» με πτυχία και μεταπτυχιακά υψηλού επιπέδου. Μόνο που τότε υποκαθιστά ή εκλαϊκεύει τη φιλοσοφία και καθίσταται ποιητικός στοχασμός μάλλον παρά ποίηση. Η αυτοψυχανάλυση, η ομφαλοσκόπηση, η ξενάγηση σε δαιδαλώδη εσωτερικά τοπία σε μια γλώσσα λόγια που μοιάζει μάλλον «επίσημη» παρά επικοινωνιακή, έφτασε σε τέτοιον ύψιστο βαθμό, όπου η άλλοτε θεατρική-κοινωνική λειτουργία της Ποιήσεως να μετατρέπεται σε ατομική μη διαδραστική επιβολή ενός μονολόγου, παραλλήλως με τους μονολογούντες κατά τις παρουσιάσεις των ποιητικών συλλογών. Τελικά, ποιος ο κοινωνικός ρόλος της ποίησης σήμερα;

Αυτό αναρωτιέται ορθώς κι η επαρκής αναγνώστρια-ποιήτρια Κατερίνα Αυγέρη στο ποίημα «Υπολογισμοί» (σελ. 30):
Ξυπνώντας καθημερινά με μια ώρα λιγότερη ζωή
Δεν προλαβαίνουν να ρωτήσουν τους στίχους τους πώς να γραφτούν
Παρά τους σκαλίζουν όπως
Όπως για να δουν αν θα καούν και ζεστάνουν κάποιον.

Τέλειο. Πιο καθαρά δεν θα μπορούσε να ειπωθεί. Όμως η ποίηση της Κατερίνας Αυγέρη, όσο κι αν είναι «λόγια», δεν είναι ποίηση ποιητικής, αλλά εκπεφρασμένη ποιητική αγωνία για το ανούσιο της ύπαρξης, την απώλεια της παιδικής αθωότητας και τη νοσταλγία της, για την αλλοτρίωση και τους συμβιβασμούς, για τον έρωτα και τις δεσμεύσεις, για τις συμβάσεις και την ανάγκη για ελευθερία, για τον Θάνατο –εν τέλει– που καραδοκεί στη σκοτεινιά περιμένοντας να προσποριστεί το νόμισμα από το στόμα του νεκρού, το οποίο προλαβαίνουν –φευ– οι επιτήδειοι ζωντανοί να υποκλέψουν. Πολύ ωραία εικόνα κι εύρημα. Σωστή κι ακριβοδίκαια παρατήρηση της ανθρώπινης φύσης, που δεν ορρωδεί προ ουδενός και δεν έχει ούτε ιερό ούτε όσιο, ειδικά στα χρόνια της Κρίσης που επιβιώνουμε όπως όπως.

Θα περίμενα περισσότερη ειρωνεία, περισσότερο αυτοσαρκασμό και βιτριολική μαχητικότητα από μια σύγχρονη ποιήτρια. Είναι πολύ ωραιοποιημένα, πολύ «στρογγυλά» τα λόγια της. Δεν έχουν αιχμές και γωνίες. Όμως η σφαίρα είναι ένα τέλειο σχήμα που δεν υπάρχει στη Φύση και μόνον στον κόσμο των πλατωνικών Ιδεών ανευρίσκεται. Επομένως, αναμένω περισσότερο πραγματισμό ή –έστω– αληθοφάνεια από τους σύγχρονους ποιητές.

Αυτό βεβαίως δεν συνιστά ψόγον αλλά ευσεβή πόθο ενός συν-δημιουργού επαρκούς αναγνώστου.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Αφιέρωμα στην ελληνική λογοτεχνία

Αφιέρωμα του Diavasame.gr στην ελληνική λογοτεχνία. Για 13η συνεχή χρονιά, η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr θα επιλέξει και θα παρουσιάσει κριτικές βιβλίων από Έλληνες συγγραφείς από τις 15/7 έως και την 29/7.
10.07.2019
Περισσότερα

Τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών, βιβλία 1/12/2018-31/5/2019

Δημοσιεύουμε τη λίστα με τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών βιβλία για ένα ολόκληρο εξάμηνο. Ρίξτε μια ματιά στην ενδιαφέρουσα λίστα που καλύπτει την περίοδο από 1/12/2018 έως 31/5/2019.
03.06.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ευτυχία Γιαννάκη και τους Πιτσιμπουίνους της

Η Ευτυχία Γιαννάκη, με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης περιπέτειας των Πιτσιμπουίνων «Μυστήριο στη Λίμνη Λαμπίκο» από τις εκδόσεις Ίκαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
02.06.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ