Έχουμε διαβάσει 2998 βιβλία

LE DEREGLEMENT DU MONDE

10.08.2009
Συντάκτης: Βασιλική Χρίστη
email
LE DEREGLEMENT DU MONDE
Εκδοτικός Οίκος
GRASSET
Συγγραφέας
Κατηγορία
ISBN
978-2-246-68151-9
Σελίδες
314

La presentation du livre se suivie en francais

Με το δίκαιο πάθος ενός οπαδού του Διαφωτισμού

Ο Αμίν Μααλούφ γεννήθηκε το 1949 στη Βηρυτό του Λιβάνου και ζει στο Παρίσι από το 1976. Έπειτα από σπουδές Οικονομίας και Κοινωνιολογίας, άρχισε να εργάζεται ως δημοσιογράφος. Ρεπόρτερ πρώτης γραμμής για 12 χρόνια, πραγματοποίησε αποστολές σε περισσότερες από 60 χώρες. Διετέλεσε διευθυντής του περιοδικού «Αν-Ναχάρ» και αρχισυντάκτης του περιοδικού «Νέα Αφρική». Σήμερα ασχολείται αποκλειστικά με τη συγγραφή. Ο Μααλούφ είναι ιδιαίτερα αγαπητός στην Ελλάδα ως μυθιστοριογράφος («Ο βράχος του Τάνιος» - βραβείο Γκονκούρ 1993, «Σαμαρκάνδη», «Το χρονικό μιας οικογένειας» κ.ά.). Το 1998 εξέδωσε το δοκίμιο «Οι φονικές ταυτότητες», όπου επιχειρούσε να ξαναορίσει τη σημασία της υπαγωγής μας σε μία ταυτότητα (έθνος, φυλή, θρησκεία κ.λπ.). Η υπερίσχυση της μιας εις βάρος της άλλης έχει οδηγήσει σε φονικές συγκρούσεις χωρίς τελειωμό.

Μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 στις ΗΠΑ, τον πόλεμο στο Αφγανιστάν και το Ιράκ και την επανεμφάνιση του ιδεολογήματος περί «σύγκρουσης των πολιτισμών», αλλά και με τα νέα δεδομένα που δημιουργεί συνεχώς η παγκοσμιοποίηση και με την ανάδειξη του Μπαράκ Ομπάμα στην ηγεσία των Ηνωμένων Πολιτειών, ο Αμίν Μααλούφ επανέρχεται γράφοντας ένα νέο βιβλίο που αποτελεί κατά κάποιο τρόπο συνέχεια των «Φονικών ταυτοτήτων». Στην«Απορρύθμιση του κόσμου», που κυκλοφόρησε στη Γαλλία το Μάρτιο του 2009, ο συγγραφέας κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την εξάντληση των ορίων του δυτικού και του αραβο-μουσουλμανικού πολιτισμού και καταδεικνύει την επείγουσα ανάγκη να δοθούν λύσεις σε προβλήματα όπως η μακρόχρονη ισραηλινο-παλαιστινιακή σύγκρουση, που είναι καθοριστικής σημασίας για τις σχέσεις του αραβο-μουσουλμανικού με τον υπόλοιπο κόσμο και αντιστρόφως, και η συνεχώς επιδεινούμενη υποβάθμιση του περιβάλλοντος εξαιτίας της ανθρώπινης δραστηριότητας, που απειλεί με εξαφάνιση ολόκληρο τον πλανήτη. Κι αυτό το κάνει ως ένθερμος οπαδός του Διαφωτισμού, παρακολουθώντας την εξέλιξη των δύο πολιτισμών στο χρόνο και εντοπίζοντας λάθη, αλαζονείες και τραύματα που οδήγησαν στη σημερινή κατάσταση «έκτακτης ανάγκης». Προβάλλει, όμως, και το όραμα ενός κόσμου πολύχρωμου και πολύμορφου, στον οποίο οι οικουμενικές αξίες, όπως ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, θα εφαρμόζονται χωρίς διακρίσεις.

Στο πρώτο μέρος, ο Αμίν Μααλούφ μιλάει για την κρίση σε όλα τα επίπεδα (πολιτικό, οικονομικό, πολιτιστικό….) που αποδεικνύει ότι η «νίκη» της Δύσης με το τέλος του Ψυχρού Πολέμου (1989) ήταν πύρρειος. Κρίση, όμως, υπάρχει και στον αραβο-μουσουλμανικό κόσμο, ως απόρροια της ήττας του 1967. Το χάσμα μεταξύ των δύο πολιτισμών βαθαίνει. Ο συγγραφέας εστιάζει ακολούθως στην απώλεια της νομιμοποίησης των Αράβων ηγετών μετά τον Νάσερ, η οποία οδηγεί στη σημερινή κρίση. Στο εξής, όσοι Άραβες ηγέτες δεν απομακρύνθηκαν από το λαό, αποδεικνύονται ανίκανοι να κυβερνήσουν. Ο Μααλούφ δεν παραλείπει να αναφερθεί στις επεμβάσεις των Δυτικών που ανέτρεψαν την πορεία των αραβικών καθεστώτων προς τον εκσυγχρονισμό. Όμως και οι ΗΠΑ, ως μοναδική υπερδύναμη, έχουν χάσει την «πλανητική» νομιμοποίησή τους, εξαιτίας των οικονομικών ανισορροπιών τους και της απορρύθμισης των αξιών τους. Στο τρίτο μέρος, ο Γαλλο-λιβανέζος συγγραφέας εξερευνά το διαφορετικό ρόλο που έπαιξε η θρησκεία στην ανάπτυξη του μουσουλμανικού και του χριστιανικού κόσμου. Υποστηρίζει ότι, ενώ στο χριστιανικό κόσμο η θρησκεία διατήρησε την αυτονομία της, στο μουσουλμανικό κόσμο καταπνίγηκε από την πολιτική εξουσία. Μιλά για την πολύ σημαντική θέση που κατέχουν οι μετανάστες ως γέφυρα ανάμεσα στους δύο κόσμους, κατακρίνει τον κοινοτισμό και υποστηρίζει την ενσωμάτωσή τους στις χώρες υποδοχής. Αναδεικνύει πόσος σημαντικός είναι ο ρόλος της γλώσσας και της λογοτεχνίας για την κατανόηση του Άλλου. Στον επίλογο, μιλάει για την ανάγκη να ξανα-ανακαλύψουμε τον κόσμο, αφήνοντας πίσω νοοτροπίες και συνήθειες του παρελθόντος.

Ο Μααλούφ προτείνει λύσεις για την υπέρβαση της κρίσης, όπως η αλλαγή των συμπεριφορών με έμφαση στη γνώση. Πιστεύει πως υπάρχουν λόγοι να ελπίζουμε και παροτρύνει στη δράση. Η γλώσσα του είναι απλή, αλλά πλούσια, γεμάτη εικόνες, ίσως γιατί είναι κατ’εξοχήν μυθιστοριογράφος.

Καθώς πληθαίνουν γύρω μας τα σημάδια μιας ξενοφοβικής εκτροπής (άνοδος των κομμάτων με ακραίες θέσεις στο μεταναστευτικό πρόβλημα, στις πρόσφατες ευρωεκλογές) και η διεθνής (και εγχώρια) οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση, μεταξύ άλλων, προκαλεί μια αύξηση της βίας όχι μόνο από την πλευρά του οργανωμένου κράτους και της καταστολής, αλλά και από την πλευρά των κοινωνικά αποκλεισμένων, το βιβλίο του Μααλούφ μπορεί να γίνει ένας φάρος γνώσης και «οργής των δικαίων» για την αλλαγή πορείας.

Presentation en francais

“Avec l’ardente colere des justes”

Ne a Beyrouth (Liban) en 1949, Amin Maalouf vit a Paris depuis 1976. Apres des etudes d’economie et de sociologie, il entre dans le journalisme. Grand reporter pendant douze ans, il a effectue des missions dans plus de soixante pays. Ancien directeur de l’hebdomadaire « An-Nahar », ancien redacteur en chef de « Jeune Afrique », il consacre aujourd’hui l’essentiel de son temps a l’ecriture de ses livres. Auteur de plusieurs romans, dont « Le Rocher de Tanios » (Prix Goncourt 1993), « Samarkande » et « Origines », Maalouf a ecrit en 1998 l’ essai « Les Identites meurtieres ». « Le dereglement du monde », publie en France en 2009, s’ inscrit dans la lignee de cet essai.

Les attentats terroristes du 11 septembre 2001 contre les Etats-Unis, les guerres en Afghanistan et en Irak et le resurgissement du soi-disant «affrontement des civilisations», la progression de la mondialisation et la montee au pouvoir de Barack Obama, tout cela a cree un nouveau cadre de reflexion. Dans « Le dereglement du monde », Maalouf sonne l’alarme contre l’epuisement de la civilisation arabo-musulmane et occidentale et denonce un besoin urgent d’une resolution du conflit israelo-palestinien, qui a une importance decisive pour les relations entre la civilisation arabo-musulmane et le reste du monde, et d’ un issue du changement climatique, qui menace notre vie sur la planete Terre. Et ceci il le fait comme un adepte des Eclaireurs, en suivant l’ evolution des deux civilisations et en localisant les erreurs, l’ arrogance et les traumatismes du passe qui ont mene a la situation urgente contemporaine. Dans le meme temps, il met en avant la vision d’un monde ou les valeurs oecumeniques telles que les droits de l’Homme soient universallement appliquees.

Dans la premiere partie, Amin Maalouf parle de la crise sur tous les domaines (politique, economique et financier, intellectuel,…) qui montre que les victoires de l’Occident a la fin de la Guerre froide (1989) etaient trompeuses. Cependant, on assiste aussi a une crise dans le monde arabo-musulman apres la defaite de 1967. Le fosse entre les deux civilisations devient plus profond. Ensuite, l’ ecrivain focalise l’interet sur la perte de la legitimite par des dirigeants arabes apres Nasser. Dorenavant, les dirigeants qui ne se sont pas eloignes de leur peuple, s’averent incapables de gouverner. Maalouf ne manque pas a se referer aux interventions des Occidentaux qui avaient detourne l’avance des regimes arabes vers la modernite. Cependant, les Etats-Units, dans leur qualite de la seule surpuissance, ont aussi perdu leur legitimite planetaire a cause de leur desequilibre financier et du dereglement de leurs valeurs. Dans la troisieme partie de son ?uvre, l’ecrivain franco-libanais analyse le role different qu’a joue la religion au developpement du monde musulman et du monde chretien. Il soutient que, tandis que dans le monde chretien la religion conservait son autonomie, dans le monde musulman l’autorite de la religion a ete etouffee par l’autorite politique. L’ecrivain parle de la place tres importante que detiennent les immigres comme intermediaires entre les deux mondes; il fustige le communautarisme et il est pour l’integration des immigres dans leur pays d’accueil. Il souligne le role important de la langue et de la litterature si nous voulons comprendre l’Autre. Dans l’epilogue, il parle du besoin de re-inventer le monde en laissant derriere nous les mentalites et les habitudes du passe.

Maalouf propose des solutions pour une issue valable, comme le changement des comportements, en donnant un role preponderant a la connaissance. Il croit qu’il y a des raisons pour qu’on puisse esperer et il nous encourage d’agir. Sa langue est simple mais riche, pleine d’images, peut-etre parce qu’il est notamment romancier.

Pendant que les signes d’une derive xenophobe se multiplient et que la crise economique et financier mondiale, entre autres, provoque une exaltation de la violence de toute part, l’?uvre de Maalouf peut etre un phare de connaissance et une justification de « l’ardente colere des justes » souhaitant un changement

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών, βιβλία 1/6/2019-30/11/2019

Δημοσιεύουμε τη λίστα με τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών βιβλία για ένα ολόκληρο εξάμηνο. Ρίξτε μια ματιά στην ενδιαφέρουσα λίστα που καλύπτει την περίοδο από 1/6/2019 έως 30/11/2019.
19.12.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με τη Νίτσα Μανωλά

Η Νίτσα Μανωλά με αφορμή το δίγλωσσο παραμύθι «Ο Συννεφούλης ταξιδεύει στην Ελλάδα», που έγραψε παρέα με τρεις ακόμα συγγραφείς και που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Υδροπλάνο, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
17.11.2019
Περισσότερα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The Dutch House

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The Dutch House
10.11.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ