Έχουμε διαβάσει 2968 βιβλία

Ο ΑΠΡΟΒΛΕΠΤΟΣ ΚΥΡΙΟΣ ΤΣΕΧΟΦ

17.11.2019
Συντάκτης: Ευμορφία Ζήση
facebook email
Ο ΑΠΡΟΒΛΕΠΤΟΣ ΚΥΡΙΟΣ ΤΣΕΧΟΦ
Εκδοτικός Οίκος
ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
Συγγραφέας
Μετάφραση
Σταυρούλα Αργυροπούλου
Κατηγορία
ISBN
978-618-03-0017-8
Σελίδες
480
Ο Ρώσος ιατρός, θεατρικός συγγραφέας και ένας από τους μεγαλύτερους διηγηματογράφους όλων των εποχών Anton Pavlovich Chekhov (Αντόν Πάβλοβιτς Τσέχοφ) γεννήθηκε το 1860 στην κωμόπολη Ταγκανρόγκ της Αζοφικής θάλασσας και πέθανε από φυματίωση στο Μπαντενβάιλερ της νοτιοδυτικής Γερμανίας μόλις το 1904. Το 1879 εισάγεται στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Μόσχας και αποφοιτά το 1884. Το 1890 πραγματοποιεί ένα συγκλονιστικό οδοιπορικό στη μακρινή νήσο Σαχαλίνη και συντάσσει μία εξαιρετική πραγματεία, σταθμό στα χρονικά της ρωσικής εγκληματολογίας. Από τα γυμνασιακά του χρόνια δημοσιεύει ευθυμογραφήματα και χιουμοριστικά διηγήματα σε περιοδικά. Επίσης γράφει τα πρώτα του μονόπρακτα και θεατρικά έργα και καθιερώνεται ως συγγραφέας. Το 1888 του απονέμεται το βραβείο Πούσκιν. Εργάστηκε εντατικά για την αντιμετώπιση της χολέρας στην πατρίδα του, παρείχε δωρεάν τις ιατρικές του υπηρεσίες στους φτωχούς και ανήμπορους αρρώστους, έχτισε τρία σχολεία, και, αν και ανατράφηκε σε μία θεοσεβούμενη και αυστηρή οικογένεια, στη συνέχεια έγινε άθεος. Συνήθιζε να λέει ότι «Η ιατρική είναι η νόμιμη σύζυγός μου και η λογοτεχνία η ερωμένη μου. Όταν με κουράζει η μία, περνάω τη νύχτα μου με την άλλη». Ήταν εκπρόσωπος της ρωσικής ρεαλιστικής σχολής και ένας από τους από τους επιφανέστερους δραματουργούς στην ιστορία του σύγχρονου θεάτρου. Στα έργα του αποτυπώνεται η διαρκής φθορά της καθημερινής ζωής. Οι ήρωές του είναι άνθρωποι της ανώτερης κυρίως τάξης, που «ξοδεύουν» τη ζωή τους μέσα στην πνιγηρή ατμόσφαιρα της ρωσικής επαρχίας. Μεταξύ άλλων έγραψε το 1888 τις νουβέλες «Η Στέπα»» και το 1899 Η κυρία με το σκυλάκι», και τα θεατρικά κλασικά αριστουργήματα «Ο γλάρος» (1896), «Θείος Βάνιας» (1896), «Τρεις αδελφές» (1901) και «Ο Βυσσινόκηπος» (1904). Το 1901 παντρεύτηκε τη νεαρή ηθοποιό Όλγα Κνίπερ.

Στα πρώτα διηγήματα που ανήκουν στο πρώιμο έργο του συγγραφέα συναντάμε τους συχνότερους ήρωες που απαντώνται σε μυθιστορήματα και νουβέλες, μάγισσες στη Βαρκελώνη και ηλίθιους Ισπανούς, ερωτικά τρίγωνα και μοιραίες γυναίκες στην Κριμαία, εξόριστους στη Σιβηρία και κλέφτες, αδελφικούς καυγάδες και συμφέροντα. Στη συνέχεια περνάμε σε χιουμοριστικές και γιορτινές ιστορίες με αμαξάδες, και γέροντες σε ταχυδρομικούς δρόμους, υπάλληλους και διευθυντές εταιριών σε απόγνωση, ζευγάρια που πέφτουν πάνω σε κυρτούς καθρέφτες, και διασχίζουν νύχτα απαίσιους, λασπωμένους χωραφόδρομους, και θανάτους δημοσίων υπαλλήλων. Και το νεανικό έργο του συγγραφέα συνεχίζεται με ηθοποιούς που περιδιαβαίνουν νεκροταφεία, ήρωες που περνούν φρικιαστικές νύχτες, ανακριτές που πηγαίνουν να κάνουν νεκροψία και ιατροδικαστές με περίεργα προαισθήματα, με τη σημασία του σουηδέζικου σπίρτου και του ακριβού σκυλιού και τον τρόμο και τον πανικό στη θέα ενός φρέσκου πτώματος. Και ολοκληρώνεται με πλανόδιους ηθοποιούς σε παραλογισμό, άσπλαχνους κυνηγούς, απαθείς και αδιάφορους επαρχιώτες κακοποιούς, συζητήσεις μπεκρήδων με νηφάλιους διαβόλους, διαμονές σε πανδοχεία στο δωμάτιο των περαστικών ταξιδιωτών, μουζίκους που κερδίζουν το λαχείο, αναποφάσιστους εκδικητές, συμπαθείς φιγούρες ιερωμένων της ρωσικής εκκλησίας, συνέντευξη επίδοξης συγγραφέα με απρόσμενη κατάληξη, επτασφράγιστα οικογενειακά μυστικά και ανεξήγητους εκούσιους θανάτους. Τα διηγήματα που συμπεριλαμβάνονται στο ώριμο έργο του συγγραφέα αναφέρονται στον μπατίρη παπουτσή, στον απολυμένο φαντάρο Γκούσεφ, στον καυχησιάρη νοσοκόμο Γεργκούνοφ, στον ερωτευμένο κυπρίνο, στην ξεμυαλισμένη νύφη Όλγα και στο μαύρο χιούμορ του φερετροποιού Γιάκοφ. Στη συνέχεια περνάμε στον φοιτητή της Ιερατικής Ακαδημίας Ιβάν, στον ανατρεπτικό και παιχνιδιάρικο μαύρο μοναχό, στην εκτίμηση της ανέμελης ζωής στο σπίτι με το μεσοπάτωμα, στη δασκάλα Μαρία και τα διηγήματα ολοκληρώνονται με τα τρία τελευταία, επονομαζόμενα και Τριλογία του Τσέχοφ που πραγματεύονται το πολύτιμο αγαθό της ελευθερίας στην εποχή του σκληρού τσαρικού καθεστώτος.

Η διηγηματική συλλογή του Αντόν Τσέχοφ αποτελείται από 42 επιλεγμένα αφηγήματα που έγραψε ο συγγραφέας από το 1880 (σε πολύ νεαρή ηλικία) έως το 1898. Συγκεκριμένα τα κείμενα από το 1888 και εφεξής ανήκουν στο ώριμο έργο του που τον κατέστησαν ως έναν από τους κορυφαίους –αν όχι τον κορυφαίο– εκπρόσωπο της παγκόσμιας διηγηματογραφίας. Ο λογοτέχνης και δοκιμιογράφος Άγγελος Τερζάκης θεωρεί ότι υπάρχουν δύο είδη καινοτόμων συγγραφέων: Εκείνοι που φέρουν κάτι το καινούργιο. Το καινούργιο παλιώνει. Και υπάρχουν εκείνοι που φέρουν κάτι το ανεπανάληπτο. Απ’ αυτούς είναι ο Τσέχοφ. Επίσης, ο επιφανής Αμερικανός ποιητής και συγγραφέας Raymond Carver (Ρέιμοντ Κάρβερ) χαρακτηρίζει τον Τσέχοφ ως τον μεγαλύτερο διηγηματογράφο όλων των εποχών (από το οπισθόφυλλο του βιβλίου).

Τα διηγήματα της συλλογής αναδεικνύουν μία νέα λογοτεχνική πτυχή της πολύπλευρης εργογραφίας του αριστουργηματικού συγγραφέα και φωτίζουν ορισμένες αφανείς και απρόβλεπτες (σύμφωνα με τον τίτλο) συνιστώσες της. Οι ιστορίες διαδραματίζονται σε αγροτόσπιτα της αχανούς ρωσικής επαρχίας, σε ερειπωμένα και εγκαταλελειμμένα εξοχικά στη ρωσική ύπαιθρο, σε πλοία και σε δημόσιες γραφειοκρατικές υπηρεσίες με πρωταγωνιστές από όλες τις κοινωνικές τάξεις, χωρικούς, μουζίκους, ηθοποιούς, υπαλλήλους, αστυνόμους, ανακριτές και αστούς, ιερείς, κατάδικους ακόμη και νεκρούς. Διάχυτο είναι το μαύρο χιούμορ, η σαρκαστική και επικριτική διάθεση, αλλά και ο ερωτισμός, η αγωνία, ο φόβος και το μυστήριο. Αξίζει να σημειωθεί, ότι πολλά διηγήματα μεταφράζονται πρώτη φορά στην ελληνική γλώσσα, ενώ σημαντικός αρωγός στην κατανόηση των κειμένων και του πνεύματος του συγγραφέα είναι το σύντομο εισαγωγικό σημείωμα της Σταυρούλας Αργυροπούλου, η οποία ανέλαβε και την ανθολόγηση των διηγημάτων, καθώς και το μεταφραστικό έργο με τις επεξηγηματικές υποσημειώσεις της. Ο κορυφαίος πιανίστας και συνθέτης Σεργκέι Ραχμάνινοφ εμπνεύστηκε από διήγημα του βιβλίου, ενώ ο συνθέτης Πιοτρ ΙλίτςΤσαϊκόφσκι εντυπωσιάστηκε κι αυτός από διήγημα της συλλογής. Συμπεριλαμβάνεται επίσης ένα από τα πιο αγαπημένα αφηγήματα του συγγραφέα.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Συνέντευξη με τη Νίτσα Μανωλά

Η Νίτσα Μανωλά με αφορμή το δίγλωσσο παραμύθι «Ο Συννεφούλης ταξιδεύει στην Ελλάδα», που έγραψε παρέα με τρεις ακόμα συγγραφείς και που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Υδροπλάνο, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
17.11.2019
Περισσότερα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The Dutch House

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The Dutch House
10.11.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ειρήνη Δερμιτζάκη

Η Ειρήνη Δερμιτζάκη, με αφορμή το βιβλίο της «Γεννημένος Λούζερ» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εύμαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
20.10.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ