Έχουμε διαβάσει 2902 βιβλία

ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΕ ΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΕΝΙΟ ΧΕΙΛΙ

16.11.2008
Συντάκτης: Τούλα Ρεπαπή
email
ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΕ ΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΕΝΙΟ ΧΕΙΛΙ
Εκδοτικός Οίκος
ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
Συγγραφέας
Μετάφραση
Γεωργία Ζακοπούλου
Κατηγορία
ISBN
978-960-455-317-4
Σελίδες
162

Γι αυτά τα σφάλματα, όχι γι΄άλλο κρίμα,
χαθήκαμε, και μόνη παιδωμή μας
ανέλπιδα να ζούμε μες στον πόθο

                                          "Κόλαση", Δάντη (μετ. Ν.Καζαντζάκη)

Η Φρανς Υζέρ ζει και εργάζεται στο Παρίσι. Είναι κριτικός τέχνης και αυτό είναι το δέκατο βιβλίο της.

Η συγγραφέας στο βιβλίο της, "Το κορίτσι με το πορτοκαλένιο χείλι", καταγράφει το Παρίσι του 1919 μέσα από το φανταστικό ημερολόγιο της φοιτήτριας Ζαν Εμπυτέρν, η οποία υπήρξε η τελευταία αγαπημένη του Αμεντέο Μοντιλιάνι. Ο αναγνώστης ζει όχι μόνο το καταστροφικό πάθος του έρωτά τους, αλλά και το καταστροφικό πάθος του δημιουργού για την απεικόνιση του τέλειου στο έργο του. Μέσα στις σελίδες του βιβλίου καταγράφεται επίσης το περιβάλλον και οι συνήθειες των καλλιτεχνών, τα στέκια της εποχής, ο αγώνας για την κατάκτηση μιας θέσης στο καλλιτεχνικό στερέωμα, όπως επίσης και οι οικονομικές στερήσεις που κάνουν την καθημερινότητα άθλια.

Η Φρανς Υζέρ στο βιβλίο αυτό, με εφόδιο τις γνώσεις της πάνω στην τέχνη, προβάλλει μια ερωτική ιστορία την οποία χτίζει υπογείως. Ο έρωτας είναι αυτό που φαίνεται. Οι ήρωες, όμως, ζούν και άλλες εσωτερικές καταστάσεις που γεννούν πολλά ερωτήματα στον αναγνώστη. Γιατί σταμάτησε ο Μοντιλιάνι τη γλυπτική; Ποια σχέση οικογενειακή τον επηρέασε; Τι ρόλο έπαιξε ο πατέρας του; Γιατί στις επιστολές προς τη μητέρα του υπέγραφε ως γλύπτης, ενώ μόνο ζωγράφιζε; Γιατί ζωγράφιζε γρήγορα; Τι ήθελε να προλάβει το χρόνο; Μήπως με την ταχύτητα ήθελε να διαπεράσει τη διάσταση του χρόνου, να δει το τέλειο και να το απεικονίσει; Ή μήπως, ζωγραφίζοντας με ταχύτητα, άφηνε πίσω τον εαυτό του και απογυμνωμένος από το ‘εγώ’ βρισκόταν αντιμέτωπος με την έμπνευση; Και το αλκοόλ, οι ουσίες, τι ρόλο παίζουν στην έμπνευση; Ελευθερώνουν ; Κάπως έτσι περιγράφει η συγγραφέας τον Μοντιλιάνι, το ζωγράφο των γυναικείων πορτραίτων με τους κύκνειους λαιμούς, τα γερμένα κεφάλια και τα κενά μάτια. Ο Μοντί ή Maudit, που σημαίνει καταραμένος, σπάραζε από δημιουργία και έρωτα, ενώ ταυτόχρονα εμπνεόταν με κόστος την ίδια του τη ζωή. Ο δημιουργός ήταν σε απόλυτη ένωση με το μοντέλο του, σαν να έκανε έρωτα μαζί του, απεικονίζοντας ένα κομμάτι τελειότητας, στα χείλη, στο λαιμό, στο βλέμμα, ενώ τα σώματα που ζωγράφιζε είχαν τις γραμμές των γλυπτών. Σαν απομεινάρια ενός εγκαταλελειμμένου έρωτα: της γλυπτικής.

Το ρόλο της έμπνευσης στο βιβλίο κατέχει το μοντέλο. Το οποίο γίνεται έργο τέχνης, πρώτα στο μυαλό του δημιουργού και μετά αποτυπώνεται και στο υλικό. Και εδώ γεννιώνται δύο διαφορετικές σχέσεις. Αυτή που νοιώθει το μοντέλο προς το δημιουργό και αυτή που νοιώθει το μοντέλο προς το δημιούργημα. Και ο πίνακας γίνεται ένας εφιάλτης για το μοντέλο, το οποίο αναρωτιέται: γιατί τα μάτια μου είναι κενά; Έτσι είμαι; Τι αποκρυπτογράφησε σ΄εμένα που δεν το γνωρίζω ή που έχω τόσο καλά κρυμμένο; Ταυτόχρονα εκδηλώνονταν μια ετεροχρονισμένη ζήλεια και για όποια άλλη γυναίκα υπήρξε παλαιότερη πηγή έμπνευσης. Μήπως τον ενέπνευσε περισσότερο; Μήπως την κατάλαβε βαθύτερα, ή μήπως την αγάπησε περισσότερο;

Η Φρανς Υζέρ με κείμενα γραμμένα σε δύο χρόνους, στο τώρα και στις αναμνήσεις του τότε, διαχωρίζει το βιβλίο με ουσιαστικά στασίματα διήγησης, τα κεφάλαια της Θείας Κωμωδίας του Δάντη. Παράλληλα είναι ένα ημερολόγιο προσωπικών σημειώσεων της Ζαν Εμπυτέρν, η οποία αφηγείται μέσα από τη ζωή της τη ζωή του Ιταλοεβραίου γλύπτη και τελικά ζωγράφου, Μοντιλιάνι. Μια ζωή η οποία περιγράφεται γεμάτη από στερήσεις, πάθη και Τέχνη. Ενώ τα χρώματα δεν δείχνουν μόνο τις αποχρώσεις τους, αλλά και προσδιορίζουν τις καλλιτεχνικές περιόδους. Ωστόσο οι ήρωες χάνουν τον εαυτό τους, στο τέλος χάνουν και τη ζωή τους, έχοντας κερδίσει μόνο το αιώνιο της έμπνευσης, αφήνοντας τη δημιουργία να προβάλλει σαν μια κυκλική σχέση που έχει προέλευση και αποδέκτες όλους. Και το βιβλίο ολοκληρώνεται με την υποκρισία της κοινωνίας που άλλοτε στρέφει το βλέμμα της αλλού, ενώ άλλοτε αναγνωρίζει ετεροχρονισμένα.

Η μεταφράστρια Γεωργία Ζακοπούλου έχει αναδείξει το κείμενο με τη μετάφρασή της και την κατανόηση της εποχής με τις σημειώσεις της.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Αφιέρωμα στην ελληνική λογοτεχνία

Αφιέρωμα του Diavasame.gr στην ελληνική λογοτεχνία. Για 13η συνεχή χρονιά, η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr θα επιλέξει και θα παρουσιάσει κριτικές βιβλίων από Έλληνες συγγραφείς από τις 15/7 έως και την 29/7.
10.07.2019
Περισσότερα

Τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών, βιβλία 1/12/2018-31/5/2019

Δημοσιεύουμε τη λίστα με τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών βιβλία για ένα ολόκληρο εξάμηνο. Ρίξτε μια ματιά στην ενδιαφέρουσα λίστα που καλύπτει την περίοδο από 1/12/2018 έως 31/5/2019.
03.06.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ευτυχία Γιαννάκη και τους Πιτσιμπουίνους της

Η Ευτυχία Γιαννάκη, με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης περιπέτειας των Πιτσιμπουίνων «Μυστήριο στη Λίμνη Λαμπίκο» από τις εκδόσεις Ίκαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
02.06.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ