Έχουμε διαβάσει 2842 βιβλία

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΕΥΤΥΧΙΑ

10.03.2019
Συντάκτης: Στέφανος Ξένος
facebook twitter linkedin email
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΕΥΤΥΧΙΑ
Εκδοτικός Οίκος
ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
Συγγραφέας
Μετάφραση
Σταυρούλα Αργυροπούλου
Κατηγορία
ISBN
978-618-03-1541-7
Σελίδες
160
                                                               Ανατομία γάμου

Ο Λέων Τολστόι (1828-1910) είναι ένας από τους κορυφαίους λογοτέχνες, γνωστός στο ευρύ κοινό πρωτίστως για τα έργα του «Πόλεμος και Ειρήνη» και «Άννα Καρένινα», που συγκαταλέγονται στα σημαντικότερα μυθιστορήματα όλων των εποχών. Η ζωή του Τολστόι χαρακτηρίστηκε από μεγάλες αντιθέσεις, καθώς τα πρώτα άσωτα χρόνια της αριστοκρατίας τα διαδέχτηκε η ριζοσπαστική μεταστροφή του προς την άρνηση του πλούτου, τη φιλανθρωπία και προς έναν ιδιόμορφο ειρηνιστικό και χριστιανικό αναρχισμό, που έτυχε θαυμασμού από προσωπικότητες όπως ο Γκάντι και επισφραγίστηκε με τον αφορισμό της Ρωσικής Εκκλησίας. Η στροφή στην κοσμοθεωρία του άρχισε να συντελείται με την απογοήτευση που γεύτηκε πολεμώντας με τον ρώσικο στρατό σε διάφορα μέτωπα μέχρι το 1856, όταν και έγραψε τα πρώτα του έργα, αυτοβιογραφικά σε μεγάλο βαθμό. Ο πόλεμος γυμνός, χωρίς πατριωτικά πλουμίδια, σκιαγραφήθηκε στα «Διηγήματα της Σεβαστούπολης» (1855). Λίγο μετά ο Τολστόι αφοσιώθηκε στα κτήματά του, γράφοντας παράλληλα τους «Κοζάκους» (1863) και τον «Πολικούσκα» (1863), έκφραση της γοητείας που του ασκούσε ο χωριάτικος τρόπος ζωής και συνάμα της αποστροφής του για την αριστοκρατική τάξη πραγμάτων, της οποίας ο καθωσπρεπισμός στηλιτεύτηκε στην «Άννα Καρένινα» (1875-77). Στον «Πόλεμο και Ειρήνη» (1865-69), έργο που βασίστηκε σε ιστορικές μαρτυρίες και ντοκουμέντα όπως τα επεξεργάστηκε η πολιτική σκέψη του Τολστόι, επιχειρήθηκε η ανατροπή της ιστορικής μυθοπλασίας, η αποκαθήλωση των ηγετικών μορφών και η ανάδειξη του ρόλου των απλών στρατιωτών. Στα τελευταία έργα του, όπως είναι «Ο θάνατος του Ιβάν Ιλίτς» (1886), «Η σονάτα του Κρόιτσερ» (1887-9), «Ο Διάβολος» (1889-90) και η «Ανάσταση» (1899), ο Τολστόι ανέλυσε πτυχές της γνήσιας χριστιανικής αρετής σε αντιδιαστολή με τον τυπικισμό, μια αρετή που εφάρμοσε ζώντας ασκητικά, παρά τις σοβαρές αντιρρήσεις της γυναίκας του και την αποστασιοποίησή του από το οργανωμένο κράτος και την επίσημη Εκκλησία. Πλήθη όμως ολόκληρα τον θεωρούσαν πρότυπο και προσπαθούσαν να τον γνωρίσουν από κοντά, στη δύση πλέον της ζωής του.

Η νεαρή Μάσα και η αδερφή της μένουν ορφανές μετά τον θάνατο των γονιών τους. Οι δουλειές στην επαρχία κάνουν την καθημερινότητα όμορφη μέσα στην απλότητά της. Οι επισκέψεις στο σπίτι των δυο κοριτσιών είναι σπάνιες, μόνο ο φίλος του πατέρα τους, ο Σεργκέι Μιχάηλιτς τις επισκέπτεται και σταδιακά αναπτύσσεται μια τρυφερή σχέση ανάμεσα στον Σεργκέι και στη Μάσα. Καθώς ο χρόνος περνά οι δυο τους περνάνε περισσότερο χρόνο μαζί, οι επισκέψεις του Σεργκέι γίνονται πιο συχνές και τελικώς, αποφασίζουν να προχωρήσουν στον γάμο.

Στον γάμο τους βιώνουν όμορφες μέρες, γεμάτες τρυφερότητα, στοργή, αγάπη, καθώς η επαρχία τους δίνει τον πολύτιμο χρόνο και χώρο να γευτούν τους καρπούς της συνύπαρξής τους. Ώσπου ο Σεργκέι πρέπει να πάει στην πόλη και μαζί του παίρνει και τη Μάσα. Η ζωή της πόλης, οι κοσμικοί κύκλοι, οι νέες παρέες, φέρνουν τη Μάσα αντιμέτωπη με πειρασμούς και καταστάσεις που μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν γνώριζε. Και ο Σεργκέι, γνωρίζοντας λόγω της πείρας της ζωής τους πειρασμούς και παρατηρώντας την αλλαγή στον ψυχισμό της Μάσα, αποζητά την επιστροφή στην επαρχία. Όμως, η Μάσα γοητευμένη από τα νέα δεδομένα καθυστερεί διαρκώς την αναχώρησή τους. Και ο γάμος τους ταλανίζεται από τις συγκρούσεις και τις διαφορετικές επιθυμίες τους.

Ο Λέων Τολστόι, στοχαστής του καθημερινού ρεαλισμού, όπως τον βιώνουν οι άνθρωποι, απογυμνωμένοι από τις λοιπές ιδιότητές τους, επικεντρώνεται στις σχέσεις των ανθρώπων, στην άγνοια που χαρακτηρίζει τη νεανική ηλικία, στη γνώση της ωριμότητας, στον ψυχισμό που πολλές φορές περιπλέκει τα πράγματα. Στη συγκεκριμένη νουβέλα ο Τολστόι αφηγείται τα γεγονότα σε πρωτοπρόσωπη αφήγηση, από την πλευρά της Μάσα. Έτσι, ο αναγνώστης έχει τη δυνατότητα να παρατηρήσει τη σταδιακή ωρίμανση μιας γυναίκας, μέσα από συναισθήματα, λάθη και προσδοκίες, ενώ μολονότι ο ρόλος του Σεργκέι είναι δευτερεύων, τοποθετείται από τον συγγραφέα σε καίρια σημεία και λειτουργικά για την ανάδειξη του θέματος. Ο ρεαλισμός του Τολστόι θα μπορούσε κάλλιστα να βρει στοιχεία και στη σύγχρονη εποχή – πόσο έχουν αλλάξει πραγματικά ουσιωδώς οι σχέσεις των ανθρώπων;

Μια πολύ καλή νουβέλα για ένα πάντα επίκαιρο θέμα που εντάσσεται στη σειρά «Μεγάλες αφηγήσεις» των εκδόσεων Μεταίχμιο και εμπλουτίζεται από τον αξιόλογο πρόλογο του υπεύθυνου σειράς Δημήτρη Στεφανάκη.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Επίσκεψη στο σπίτι της Ζωρζ Σαρή

Στις 13 Απριλίου 2019, σε συνεργασία με τις εκδόσεις Πατάκη, η πόρτα του σπιτιού της Ζωρζ Σαρή άνοιξε για πρώτη φορά στους αναγνώστες της. 
14.04.2019
Περισσότερα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The Wall

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The Wall
07.04.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με τη Μαρίνα Παπαγεωργίου

Η Μαρίνα Παπαγεωργίου, με αφορμή το βιβλίο της «Γλυκιά Πενικιλίνη» (εκδόσεις Ιωλκός), συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
27.01.2019
Περισσότερα

Νέες κυκλοφορίες

ΑΥΤΟΣ, Ο ΚΑΤΩ ΟΥΡΑΝΟΣ ΑΥΤΟΣ, Ο ΚΑΤΩ ΟΥΡΑΝΟΣ Ποίηση Γιάννης Αντιόχου ΙΚΑΡΟΣ ΕΝΑΣ ΘΑΝΑΤΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΟΣ ΕΝΑΣ ΘΑΝΑΤΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Lee Child BELL ΕΡΚΑΧΟΘ Ι: ΝΟΡΝΙΜ ΕΡΚΑΧΟΘ Ι: ΝΟΡΝΙΜ Ελληνική Λογοτεχνία Νίκος Γαϊτανόπουλος MOMENTUM Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ Ξένη Λογοτεχνία Herman Hesse ΚΡΙΤΙΚΗ Η ΘΕΣΗ 7Α Η ΘΕΣΗ 7Α Ξένη Λογοτεχνία Sebastian Fitzek ΔΙΟΠΤΡΑ Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΠΩΛΕΙΑΣ Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΠΩΛΕΙΑΣ Ξένη Λογοτεχνία Alice Zeniter ΠΟΛΙΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Albert Mathiez ΓΚΟΒΟΣΤΗΣ Ο ΟΥΣΑΡΟΣ Ο ΟΥΣΑΡΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Arturo Perez-Reverte ΠΑΤΑΚΗΣ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ Ξένη Λογοτεχνία Rachel Cusk GUTENBERG ΠΙΣΤΕΨΕ ΜΕ ΠΙΣΤΕΨΕ ΜΕ Ξένη Λογοτεχνία J. P. Delaney ΨΥΧΟΓΙΟΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΝΩΡΙΣ ΝΥΧΤΩΝΕΙ ΣΤΗ ΖΩΗ ΝΩΡΙΣ ΝΥΧΤΩΝΕΙ Ελληνική Λογοτεχνία Ελένη Πριοβόλου ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΣΤΗΝ ΑΛΛΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ ΟΝΕΙΡΟΥ ΣΤΗΝ ΑΛΛΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ ΟΝΕΙΡΟΥ Ξένη Λογοτεχνία Ursula Le-Guin ΑΙΟΛΟΣ ΤΟ ΔΕΞΙ ΧΕΡΙ ΤΟ ΔΕΞΙ ΧΕΡΙ Ελληνική Λογοτεχνία Μανώλης Ανδριωτάκης ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΔΙΠΛΟ ΔΙΓΑΜΜΑ ΤΟ ΔΙΠΛΟ ΔΙΓΑΜΜΑ Ποίηση Ευριπίδης Γαραντούδης ΚΙΧΛΗ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ Ελληνική Λογοτεχνία Γιάννης Παλαβός ΝΕΦΕΛΗ ΥΠΟΘΕΣΗ 178 ΥΠΟΘΕΣΗ 178 Ξένη Λογοτεχνία Antonio Fusco ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ