Έχουμε διαβάσει 2842 βιβλία

ΜΟΓΚΕΝΣ

08.06.2018
email
ΜΟΓΚΕΝΣ
Εκδοτικός Οίκος
ΡΟΕΣ
Συγγραφέας
Jens-Peter Jacobsen
Μετάφραση
Αγγελική Νάτση
Κατηγορία
ISBN
978-960-283-474-9
Σελίδες
112
O Δανός Γιενς Πέτερ Γιάκομπσεν (1847 – 1885) συγκαταλέγεται στους μεγάλους κλασικούς της σκανδιναβικής λογοτεχνίας αλλά και στους επιδραστικούς συγγραφείς, καθώς υμνήθηκε από ονόματα όπως ο Τόμας Μαν, ο Στέφαν Τσβάιχ, ο Ντ. Χ. Λώρενς και ο Ρίλκε. Παρόλο που στη σύντομη ζωή του πρόλαβε να γράψει δύο μεγάλα μυθιστορήματα, μια συλλογή διηγημάτων και μερικά ποιήματα, καθιερώθηκε ως ο συγγραφέας που εγκαινίασε το πέρασμα από τον ρομαντισμό στον ρεαλισμό στην πεζογραφία της χώρας του, με τη μοντέρνα ψυχολογική διήγηση και τις δυνατές χρωματικές περιγραφές να είναι τα χαρακτηριστικά του στοιχεία.

Το «Μόγκενς» είναι η πρωτόλεια νουβέλα του, δημοσιευμένη σε γνωστό περιοδικό της εποχής, στην οποία διακρίνουμε επιρροές από τον μεγάλο Δανό παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν αλλά και τα πρώτα φανερώματα της προσωπικής του γραφής. Πρόκειται για την περιπετειώδη ιστορία ωρίμανσης ενός νεαρού από την επαρχία, που μεγαλώνει μέσα στη φύση, διαβάζοντας λαϊκές φολκλορικές αφηγήσεις που κυκλοφορούν σε φτηνά βιβλία, μέχρι που αντικρίζει για πρώτη φορά την ομορφιά του έρωτα στο πρόσωπο της κόρης ενός εμπορικού συμβούλου. Η σχέση του Μόγκενς με την Καμίλλα έχει όλα τα ρομαντικά γνωρίσματα του πρώτου έρωτα, δεν θα έχει όμως αίσιο τέλος, καθώς μια πυρκαγιά στο σπίτι της κοπέλας κόβει απότομα το νήμα της ζωής σε αυτήν και στον πατέρα της. Και ο Μόγκενς κλονίζεται συθέμελα από αυτή την άδικη εξέλιξη.

«Η δυστυχία του είχε διδάξει τον τρόπο να βλέπει. Τα πάντα ήταν άδικα και ψεύτικα, όλη η γη ήταν ένα τεράστιο περιστρεφόμενο ψέμα... Και αυτό που το λέγανε αγάπη ήταν το πιο κούφιο απ' όλα τα κούφια πράγματα... Γιατί έπρεπε να το μάθει αυτό; Γιατί δεν μπορούσε να συνεχίσει να πιστεύει όλα τούτα τα εκτυφλωτικά ψέματα; Γιατί αυτός έπρεπε να δει, ενώ οι άλλοι να είναι τυφλοί; Είχε και αυτός το δικαίωμα να είναι τυφλός, είχε πιστέψει σε όλα όσα μπορούσε να πιστέψει ένας άνθρωπος» (σελ. 84).

Μετά την πυρκαγιά ο Μόγκενς φεύγει από το σπίτι του, περιφέρεται άσκοπα για αρκετά χρόνια και βυθίζεται στα ανθρώπινα πάθη έχοντας χάσει το νόημα της ζωής. Η «ελαφρών ηθών» Λάουρα θα είναι η δεύτερη σχέση του, η γυναίκα που θα του γνωρίσει τη σωματική πλευρά του έρωτα και την οποία τελικά θα εγκαταλείψει, όχι μόνο γιατί δεν πιστεύει πια στα συναισθήματα των ανθρώπων αλλά γιατί νιώθει βαθιά μέσα του ότι για να βρει τον εαυτό του πρέπει να προχωρήσει. Ο έρωτας πρέπει να είναι πηγή επίγειας ευδαιμονίας αλλά και ηθικής ολοκλήρωσης. Κάτι που βρίσκει τελικά στην απλή και αθώα Θόρα, την «κόρη μιας πανάρχαιας φυλής», τη γυναίκα που τον συμφιλιώνει ξανά με τον ανθρώπινο πολιτισμό. Η σχέση με τη Θόρα ξυπνάει αρχικά στον Μόγκενς αναμνήσεις από τον πρώτο του έρωτα, το φάντασμα της Καμίλλα επιστρέφει αλλά αχνά και μόνο για να φύγει στη συνέχεια, αφήνοντας την αληθινή διάσταση των πραγμάτων να αποκατασταθεί.

«Βγήκαν μαζί έξω, στη φρεσκάδα του πρωινού. Το φως του ήλιου αγαλλίαζε πάνω στη γη, η δροσιά λαμπύριζε, τα αγουροξυπνημένα λουλούδια έλαμπαν, ο κορυδαλλός τιτίβιζε εκεί ψηλά, κάτω από τον ουρανό, τα χελιδόνια ταξίδευαν στον αέρα. Εκείνη κι εκείνος προχώρησαν στο πράσινο λιβάδι προς το λόφο με τα χρυσαφένια σιτηρά ακολουθώντας το μονοπάτι που θα τους οδηγούσε εκεί... Εκείνη βάδιζε μπροστά, πολύ αργά, γύριζε πίσω και τον κοίταζε, μιλούσαν και γελούσαν. Και καθώς πλησίαζαν στο λόφο, τα σιτηρά τους έκρυβαν όλο και περισσότερο, μέχρι που εξαφανίστηκαν» (σελ. 108).

Δοσμένο απλά σαν παραμύθι, ο «Μόγκενς» θέλγει τον αναγνώστη περισσότερο με την ανάδυση της κατάλληλης ατμόσφαιρας παρά με τα γεγονότα, τη δράση ή την πλοκή. Ο Γιάκομπσεν αποδίδει με όμορφο τρόπο τόσο την καθημερινή πραγματικότητα, εκείνη της εξοχής και της πόλης του 18ου αιώνα –με τις περιγραφές της φύσης αναμφισβήτητα να ξεχωρίζουν– όσο και την πραγματικότητα που προεκτείνεται και εξιδανικεύεται από τα παρθένα μάτια του Μόγκενς. Έτσι, ο συνηθισμένος και συμβατικός κόσμος εναλλάσσεται με τον εξαιρετικό κόσμο μιας αποκάλυψης σκέψεων και συναισθημάτων, καθώς ο ήρωας ανακαλύπτει τις πολύπλευρες διακυμάνσεις της ζωής, τα ύψη και τα βάθη, και ψάχνει για το νόημά της αναζητώντας τον εαυτό του.

Τελικά ο αναγνώστης παρασύρεται και παρακολουθεί με ενδιαφέρον αυτό το αφηγηματικό ταξίδι, που είναι παλιό μαζί και σύγχρονο, θρεμμένο από την παράδοση και προσανατολισμένο προς το καινούριο, μια ιστορία γεμάτη γοητεία, εσωτερικές δονήσεις και την πολυχρωμία του φυσικού κόσμου.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Επίσκεψη στο σπίτι της Ζωρζ Σαρή

Στις 13 Απριλίου 2019, σε συνεργασία με τις εκδόσεις Πατάκη, η πόρτα του σπιτιού της Ζωρζ Σαρή άνοιξε για πρώτη φορά στους αναγνώστες της. 
14.04.2019
Περισσότερα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The Wall

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The Wall
07.04.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με τη Μαρίνα Παπαγεωργίου

Η Μαρίνα Παπαγεωργίου, με αφορμή το βιβλίο της «Γλυκιά Πενικιλίνη» (εκδόσεις Ιωλκός), συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
27.01.2019
Περισσότερα

Νέες κυκλοφορίες

ΑΥΤΟΣ, Ο ΚΑΤΩ ΟΥΡΑΝΟΣ ΑΥΤΟΣ, Ο ΚΑΤΩ ΟΥΡΑΝΟΣ Ποίηση Γιάννης Αντιόχου ΙΚΑΡΟΣ ΕΝΑΣ ΘΑΝΑΤΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΟΣ ΕΝΑΣ ΘΑΝΑΤΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Lee Child BELL ΕΡΚΑΧΟΘ Ι: ΝΟΡΝΙΜ ΕΡΚΑΧΟΘ Ι: ΝΟΡΝΙΜ Ελληνική Λογοτεχνία Νίκος Γαϊτανόπουλος MOMENTUM Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ Ξένη Λογοτεχνία Herman Hesse ΚΡΙΤΙΚΗ Η ΘΕΣΗ 7Α Η ΘΕΣΗ 7Α Ξένη Λογοτεχνία Sebastian Fitzek ΔΙΟΠΤΡΑ Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΠΩΛΕΙΑΣ Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΠΩΛΕΙΑΣ Ξένη Λογοτεχνία Alice Zeniter ΠΟΛΙΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Albert Mathiez ΓΚΟΒΟΣΤΗΣ Ο ΟΥΣΑΡΟΣ Ο ΟΥΣΑΡΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Arturo Perez-Reverte ΠΑΤΑΚΗΣ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ Ξένη Λογοτεχνία Rachel Cusk GUTENBERG ΠΙΣΤΕΨΕ ΜΕ ΠΙΣΤΕΨΕ ΜΕ Ξένη Λογοτεχνία J. P. Delaney ΨΥΧΟΓΙΟΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΝΩΡΙΣ ΝΥΧΤΩΝΕΙ ΣΤΗ ΖΩΗ ΝΩΡΙΣ ΝΥΧΤΩΝΕΙ Ελληνική Λογοτεχνία Ελένη Πριοβόλου ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΣΤΗΝ ΑΛΛΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ ΟΝΕΙΡΟΥ ΣΤΗΝ ΑΛΛΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ ΟΝΕΙΡΟΥ Ξένη Λογοτεχνία Ursula Le-Guin ΑΙΟΛΟΣ ΤΟ ΔΕΞΙ ΧΕΡΙ ΤΟ ΔΕΞΙ ΧΕΡΙ Ελληνική Λογοτεχνία Μανώλης Ανδριωτάκης ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΔΙΠΛΟ ΔΙΓΑΜΜΑ ΤΟ ΔΙΠΛΟ ΔΙΓΑΜΜΑ Ποίηση Ευριπίδης Γαραντούδης ΚΙΧΛΗ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ Ελληνική Λογοτεχνία Γιάννης Παλαβός ΝΕΦΕΛΗ ΥΠΟΘΕΣΗ 178 ΥΠΟΘΕΣΗ 178 Ξένη Λογοτεχνία Antonio Fusco ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ