Έχουμε διαβάσει 2986 βιβλία

ΜΠΛΕ ΑΣΠΡΟ ΜΑΥΡΟ

27.04.2017
Συντάκτης: Διονύσης Μαρίνος
facebook email
ΜΠΛΕ ΑΣΠΡΟ ΜΑΥΡΟ
Εκδοτικός Οίκος
ΠΟΛΙΣ
Συγγραφέας
Karim Amellal
Μετάφραση
Μιχάλης Μητσός
Κατηγορία
ISBN
978-960-435-547-1
Σελίδες
448
                                            Όταν η Μαρίν Λεπέν έγινε πρόεδρος της Γαλλίας

Για το «κακό παιδί» των γαλλικών γραμμάτων, τον Μισέλ Ουελμπέκ, ο Μοχάμεντ Μπεν Αμπές αποτέλεσε το ισχυρό αντέρεισμα πάνω στο οποίο θα μπορούσε να στηριχθεί το μέλλον της Γαλλίας. Βασιζόμενος στη θεωρία των άκρων, στο μυθιστόρημά του «Υποταγή», προβαίνει σε μια ακραία οιωνοσκοπία και τοποθετεί το επινοημένο κόμμα της Μουσουλμανικής Αδελφότητας στο κέντρο των πολιτικών εξελίξεων. Τουτέστιν: πόσο διαφορετική θα ήταν η Γαλλία, αν οι μουσουλμάνοι έμπαιναν στο Ελιζέ από την μπροστινή πόρτα;

Ο Καρίμ Αμελάλ δρα από την αντίθετη πλευρά: ακολουθώντας κι αυτός την προθεσιακή εικοτολογία των λογοτεχνικών «what if» (σ.σ.: τι θα συνέβαινε αν) διαμορφώνει τη δική του δυστοπία. Αυτή τη φορά, επικρατούσα αρχή είναι το Εθνικό Μέτωπο της Μαρίν Λεπέν, που στο μυθιστόρημα φέρει το όνομα Μιρέιγ Λεφέκ (όλα τα ονόματα των πραγματικών δημόσιων προσώπων που παρελαύνουν φέρουν ψευδώνυμα). Δεν είναι τυχαίο ότι και τα δύο μυθιστορήματα που προβάλλουν μια προβληματική γύρω από τι μπορεί να προκληθεί στο μέλλον προέρχονται από τη Γαλλία. Από το λουτρό αίματος στο Μπατακλάν και εντεύθεν πολλά πράγματα έχουν αλλάξει στη μέχρι πρότινος πολυπολιτισμική Γαλλία. Αν για τις άλλες χώρες της ευρωζώνης τα προβλήματα είναι -κατά το μάλλον ή ήττον- οικονομικής φύσης, για τη Γαλλία ο μέγιστος προβληματισμός έχει να κάνει με τη δράση των τζιχαντιστών στην καρδιά της χώρας.

Ο Αμελάλ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Το μυθιστόρημά του είναι ένα μαργωμένο προανάκρουσμα. Ο ζόφος δεν είναι πολύ μακριά και δεν είναι καθόλου απίθανο να πάρει τη μορφή μιας απειλητικής πραγματικότητας. Εν μέσω ασύγγνωστης ραθυμίας, διστακτικής ενεργητικότητας, ευζωίας στα όρια της απάθειας, το Παρίσι ζει σε κατάσταση ύπνωσης. Οι πολιτικοί, οι διανοούμενοι, οι δημοσιογράφοι, αλλά και η ανώτερη τάξη περί άλλα τυρβάζουν, τη στιγμή που μαίνεται ένας υπόγειος πόλεμος. Ο κεντρικός ήρωας είναι ένας Γάλλος αλγερινής καταγωγής, μεγαλοστέλεχος σε μια επενδυτική τράπεζα και ως άλλο golden boy δεν έχει να ενδιαφέρεται για τίποτα άλλο από τον προσπορισμό μεγάλων κερδών. Μα, δεν είναι μόνο αυτός που δεν βλέπει τα σημάδια. Κανένας δεν τα βλέπει έως τη στιγμή που κάποιες σοκαριστικές επιθέσεις από φονταμενταλιστές και ακροδεξιούς σε πανεπιστήμια και σε ένα νηπιαγωγείο θα προκαλέσουν αλυσιδωτές αντιδράσεις. Οι Σοσιαλιστές αποδεικνύονται ανίσχυροι. Το ίδιο και η παραδοσιακή Δεξιά. Η κοιμώμενη Δημοκρατία της Γαλλίας δεν καταφέρνει να αντιδράσει και οι πολίτες, απαυδισμένοι και φοβισμένοι, βλέπουν στο πρόσωπο της Λεφέκ το ισχυρό χέρι του νόμου εν μέσω πλήρους ανομίας. Ως ταύρος εν υαλοπωλείω, η Λεφέκ κερδίζει στις προεδρικές και βουλευτικές εκλογές και αλλάζει τα πάντα. Το μέχρι πρότινος διαυγές Παρίσι της διανόησης, της μόδας και της χαράς μετατρέπεται σε ένα κλειστό κύκλωμα διαρκούς απειλής. Η Λεφέκ επιβάλλει ουσιαστικά στρατιωτικό νόμο. Προχωράει σε πογκρόμ που ξεκινάει από τους μουσουλμάνους, αλλά στη συνέχεια περιλαμβάνει κάθε κοινωνική ομάδα που αντίκειται στην έννοια της εθνικής καθαρότητας. Χωρίζει το Παρίσι σε ζώνες ασφάλειας, στέλνει τους ανεπιθύμητους σε απομακρυσμένες αποικίες, καταργεί τις βασικές έννοιες πάνω στις οποίες στηρίζεται η Γαλλία: την ελευθερία, την ισότητα και την αδελφότητα. Μια μαύρη τρύπα ουσιαστικά αλλάζει τα χρώματα της χώρας. Πολιτικοί φυλακίζονται, ο Τύπος γίνεται όργανο του καθεστώτος, ενώ, με εξαίρεση κάποιες φίλιες χώρες, οι υπόλοιπες της Ευρώπης παραμένουν παγωμένες. Τότε, αρχίζει η ώρα της αντίστασης. Μικρές ομάδες, δειλά δειλά, αρχίζουν να οργανώνονται με σκοπό να επαναφέρουν τη δημοκρατική κανονικότητα στη χώρα. Προκαλούν καίρια χτυπήματα στον εξουσιαστικό ιστό και αποδεικνύουν ότι τα ανακλαστικά του δημοκρατικού τόξου δεν πέθαναν, αλλά όταν χρειάζεται ενεργοποιούνται.

Ο κεντρικός ήρωας, αμφίθυμος μέχρι την τελευταία στιγμή για το αν πρέπει να μπει ενεργά στην «αντίσταση», τελικά, όταν και ο ίδιος υφίσταται τα επίχειρα των νέων συνθηκών, εντάσσεται οργανικά στο δημοκρατικό αντάρτικο αντιλαμβανόμενος ότι κανένας δεν έχει δικαίωμα να κάνει δύο φορές το ίδιο λάθος. Ήτοι, να μένει απαθής όταν όλα γκρεμίζονται. Η Λεφέκ, με το πρόσχημα της απόκρουσης της τζιχαντιστικής απειλής, εγκαθίδρυσε μια δικτατορία στο οργανικό κέντρο της Ευρώπης.

Ο Αμελάλ είναι, ομοίως, Γαλλοαλγερινός κάτι που σημαίνει ότι αντιλαμβάνεται με έναν ιδιαίτερο τρόπο την έννοια της διαφορετικότητας στη Γαλλία. Το μυθιστόρημά του, παρά τις όποιες αστοχίες (επαναλήψεις, διδακτισμός), φέρει μια καίρια σήμανση που δεν πρέπει με τίποτα να παραγνωριστεί. Δεν πρόκειται για μια άσκοπη μελλοντολογία, ούτε για δοκιμή άσφαιρων πυρών. Αυτά τα πράγματα, δυνητικά, μπορούν να συμβούν. Η άνοδος της ακροδεξιάς στην Ευρώπη και η δυναμική της Λεπέν δεν είναι ονειροφαντασία, αλλά μια πραγματικότητα. Συχνάκις, η λογοτεχνία προηγείται της πραγματικότητας. Το ευκταίο θα είναι να μην επιβεβαιωθεί ποτέ ο Αμελάλ. Η μετάφραση ανήκει στον Μιχάλη Μητσό.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών, βιβλία 1/6/2019-30/11/2019

Δημοσιεύουμε τη λίστα με τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών βιβλία για ένα ολόκληρο εξάμηνο. Ρίξτε μια ματιά στην ενδιαφέρουσα λίστα που καλύπτει την περίοδο από 1/6/2019 έως 30/11/2019.
19.12.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με τη Νίτσα Μανωλά

Η Νίτσα Μανωλά με αφορμή το δίγλωσσο παραμύθι «Ο Συννεφούλης ταξιδεύει στην Ελλάδα», που έγραψε παρέα με τρεις ακόμα συγγραφείς και που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Υδροπλάνο, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
17.11.2019
Περισσότερα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The Dutch House

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The Dutch House
10.11.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ