Έχουμε διαβάσει 2902 βιβλία

Ο ΕΡΑΣΤΗΣ

10.02.2016
Συντάκτης: Πασχαλία Τραυλού
facebook email
Ο ΕΡΑΣΤΗΣ
Εκδοτικός Οίκος
ΕΞΑΝΤΑΣ
Συγγραφέας
Marguerite Duras
Μετάφραση
Έφη Κορομηλά
Κατηγορία
ISBN
978-960-256-702-9
Σελίδες
135
Είναι κάποια βιβλία που μπορούν διαβάζοντάς τα να σε κάνουν να αλλάξεις την εικόνα σου για τον κόσμο, τη γλώσσα ή τη ζωή. Που καταφέρνουν να σε βγάλουν απ’ τα σχήματα που σου έχουν διδάξει και να φωτίσουν εκείνη την πτυχή της σκέψης που αποπνέει ελευθερία. Στη χορεία αυτών των βιβλίων ανήκει και «Ο εραστής». Και στη χορεία των συγγραφέων που δεν αρκούνται στη φαντασία τους μα βασίζονται για να γράψουν, στην εμπειρία, την ιστορία και την αυτοαναφορά ανήκει η δημιουργός του, η Μαργκερίτ Ντυράς.

Με άξονα μια αυτοβιογραφική αναφορά, την ερωτική της εμπειρία με έναν Κινέζο στην τρυφερή εφηβεία της, γεννημένη καθώς ήταν στη Σαϊγκόν, σε μια εποχή όπου τα στερεότυπα και τα προσχήματα αποτελούσαν φυλακή υψίστης ασφαλείας για το γυναικείο φύλο, η Ντυράς σπάζει κάθε γλωσσική, υφολογική και θεματολογική τυποποίηση καταφέρνοντας να διαπεράσει αυτό το σκληρό κοινωνικό και ιδεολογικό περικάρπιο.

Ως άνθρωπος και ως δημιουργός αποκαλύπτει και υμνεί την ελευθερία της μιλώντας με πάσα ειλικρίνεια για τον εραστή της, την απαγορευμένη της αγάπη, τους Μοντέγους και τους Καπουλέτους μιας κοινωνίας που οι λευκοί θεωρούνται ανώτεροι και αντιμετωπίζουν ως πτώση τον συναγελασμό και τη συνεύρεση με τους κίτρινους, τους κατώτερους δηλαδή κοινωνικά, έστω κι αν το βαλάντιο αυτών είναι σε θέση να αγοράσει ακόμη και την περηφάνια τους.. Η μικρή άτακτη Ντυράς η οποία πουθενά δεν αναφέρει το μικρό της όνομα ούτε το όνομα του εραστή της, θεωρώντας αμελητέο κάτι τέτοιο μπροστά στην ένταση και την ατμόσφαιρα της ιστορίας, τολμά να ερωτευτεί άνευ όρων το απαγορευμένο και συνάμα, βγαίνοντας με αξιοζήλευτη ευελιξία απ’ τις επιδράσεις της αυτοαναφοράς, καταφέρνει να μιλήσει με ψυχραιμία, κυνισμό. ρεαλισμό και ενίοτε ψυχρότητα, για το ρόλο του περιβάλλοντος στη διαμόρφωση ενός χαρακτήρα, για το πώς η προσωπικότητα αναμετριέται και νικά ή νικιέται από τα στερεότυπα, τις έμφυλες διακρίσεις, τα προσχήματα, την υποκρισία. Να είναι ο σπόρος της συγγραφικής τους υπόστασης που έδρασε και της χάρισε μια τέτοια ελευθερία ή μήπως ο χαρακτήρας της και μόνο αυτός που την έκανε να ζήσει ελεύθερη και να αυτοαναφερθεί λογοτεχνικά για να διαφωτίσει τους φοβισμένους;

Η Ντυράς μιλά για ό,τι τόλμησε να ζήσει και δεν απολογείται για ό,τι τόλμησε να γράψει. Γι’ αυτό και ο λόγος της είναι δυναμικός, παράφορος, απρόβλεπτος, δίχως τη συνήθη ροή μιας φόρμας που παρατάσσει τις λέξεις αυστηρά και βαρετά σαν στρατιωτάκια. Η συγγραφέας παίζει τολμηρά με το λόγο, τις σιωπές και τη στίξη. Ως και η γραφή της επαναστατεί στην τυποποίηση και στα σχήματα διατυπώνοντας με μοναδική πρωτοτυπία και ακρίβεια το βίωμα, τη σκέψη ή το συναίσθημα. Η συνεχής εναλλαγή πρωτοπρόσωπης και τριτοπρόσωπης σύνταξης αποκαλύπτει το διχασμό ή την ανάγκη της άλλοτε να είναι ο έξωθεν αφηγητής και άλλοτε ο πρωταγωνιστής του βιώματος.

«Την κοίταζε επίμονα λες κι έτσι θα τη μάθαινε γρηγορότερα, θα διεισδούσε στα μυστικά της, θα καταλάμβανε όλο το ζωτικό χώρο της παρουσίας της».
«Το παιδί ξέρει πως αυτό που κάνει είναι αυτό που είχε διαλέξει η μάνα να κάνει το παιδί της, αν είχε την τόλμη, αν είχε τη δύναμη, αν το κακό που έκανε η σκέψη δεν ήταν εκεί κάθε μέρα, εξοντωτικό». Και κάπου αλλού, «αν θέλω να την κρατήσω κοντά μου, πρέπει να την αφήσω ελεύθερη».

Η Ντυράς παρότι σε αυτό το βιβλίο υμνεί τον έρωτα, παράλληλα σαν ψυχρός χειρουργός κάνει ανατομία πάνω στο σώμα. Στο σώμα του έρωτα και στο σώμα των εραστών, το σκυλευμένο απ’ το πάθος και το ξανανιωμένο σε κάθε φίλημα.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Αφιέρωμα στην ελληνική λογοτεχνία

Αφιέρωμα του Diavasame.gr στην ελληνική λογοτεχνία. Για 13η συνεχή χρονιά, η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr θα επιλέξει και θα παρουσιάσει κριτικές βιβλίων από Έλληνες συγγραφείς από τις 15/7 έως και την 29/7.
10.07.2019
Περισσότερα

Τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών, βιβλία 1/12/2018-31/5/2019

Δημοσιεύουμε τη λίστα με τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών βιβλία για ένα ολόκληρο εξάμηνο. Ρίξτε μια ματιά στην ενδιαφέρουσα λίστα που καλύπτει την περίοδο από 1/12/2018 έως 31/5/2019.
03.06.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ευτυχία Γιαννάκη και τους Πιτσιμπουίνους της

Η Ευτυχία Γιαννάκη, με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης περιπέτειας των Πιτσιμπουίνων «Μυστήριο στη Λίμνη Λαμπίκο» από τις εκδόσεις Ίκαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
02.06.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ