Έχουμε διαβάσει 3022 βιβλία

ΕΚΕΙΝΗ ΤΗ ΜΕΡΑ

17.04.2015
Συντάκτης: Διονύσης Μαρίνος
facebook email
ΕΚΕΙΝΗ ΤΗ ΜΕΡΑ
Εκδοτικός Οίκος
ΚΕΔΡΟΣ
Συγγραφέας
Μετάφραση
Φίλιππος Χρυσόπουλος
Κατηγορία
ISBN
978-960-04-4528-2
Σελίδες
776

Η χαμένη αθωότητα της Αμερικής

Με τον πολυρυθμό του ragtime να τροχίζει κάθε λέξη, κάθε πράξη και έννοια και το ιστορικό ένδυμα να μετασχηματίζεται σε λογοτεχνική απεικόνιση υψηλής έντασης, ο Ντένις Λεχέιν αφήνει για λίγο την crime θεματική που τον έχει καταξιώσει και βουτάει στο βαθύ πηγάδι του ιστορικού/κοινωνικού μυθιστορήματος με τον τρόπο του Ντοκτόροου και του Ντράιζερ.

Ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος έχει τελειώσει αφήνοντας ουκ ολίγα τραύματα σε νικητές και ηττημένους, τα πρώτα σημάδια της Μεγάλης Ύφεσης, που τα κατοπινά χρόνια θα «πνίξει» τις ΗΠΑ, αρχίζουν να κάνουν δειλά την εμφάνισή τους, ενώ στο μαλακό υπογάστριο μιας κοινωνίας συντηρητικής και μη δεκτικής σε οβιδιακές αλλαγές, όπως αυτή της Βοστόνης, αρχίζουν νέες δυνάμεις να ζητούν ζωτικό χώρο. Οι μεσοδυτικές πολιτείες φλέγονται πριν καν πάρουν φωτιά: το φυλετικό ζήτημα αναφύεται, το συνδικαλιστικό κίνημα –ακόμη και στους κόλπους της αστυνομίας– κάνει για πρώτη φορά απτή την ανέχεια και την αδικία που βιώνουν καθημερινά οι παρίες. Η σύγκρουση του παλιού με το καινούργιο είναι αναπόφευκτη, έως και επιδιωκόμενη και από τα δύο αντιμαχόμενα μέρη. Η αυτάρεσκη καθεστηκυία τάξη, τυφλωμένη από τα κλέη παλαιών εποχών, θέλει να συντρίψει τις νέες δυνάμεις που επιθυμούν να παίξουν καίριο ρόλο στην καινούργια εποχή που χαράζει εν μέσω σκότους. Αυτή η στρεβλή κοινωνική αναστάτωση, δείγμα μιας κοινωνίας που έμαθε να μεταφράζει το αφήγημά της με όρους ηρωικής παθολογίας (διόλου τυχαίο ότι στο μυθιστόρημα εμφανίζεται ο τρανός παίκτης του μπέιζμπολ Μπέιμπι Ρουθ με την πλουμιστή στολή του αλλά και την εσωτερική θολούρα του), δίνει στον Λεχέιν το απαραίτητο πρόπλασμα να μιλήσει για τους καθημερινούς ανθρώπους που φλέγονται από ιδέες και όνειρα, αλλά και για την άφευκτη συντριβή τους από τις μυλόπετρες των ιστορικών χρόνων όπου έζησαν.

Η ιστορία κινείται ανάμεσα σε δύο φαινομενικά αντίθετους πόλους που όμως, υπό το βάρος των δραματικών συνθηκών, κάποια στιγμή, όχι μόνο θα συνδεθούν αλλά θα ενωθούν κάτω από την ίδια αναγκαιότητα: την πλέρια αναζήτηση αυτού που είναι. Ο Ντάνι Κόφλιν είναι ο πρώτος: ένας λευκός αστυνομικός που πηγαίνει κόντρα στην ιρλανδέζικη παράδοση της οικογένειάς του. Οργανώνεται στις τάξεις του συνδικαλιστικού κινήματος τη στιγμή που ο πατέρας του, επίσης αστυνομικός, κολυμπάει σε δυσώδη νερά και χρησιμοποιεί κάθε άνομο μέσο για να επιβάλει το «νόμο» της κρατικής βίας.

Ο Λούθερ Λόρενς είναι ο δεύτερος: ένας Αφροαμερικανός που αναγκάζεται να φύγει από την Τάλσα καθώς εμπλέκεται στη δολοφονία κάποιου τοπικού αρχιμαφιόζου, ενώ η ετοιμόγεννη γυναίκα του νιώθει προδομένη. Κυνηγημένος, καταλήγει στη Βοστόνη και δουλεύει στο σπίτι των Κόφλιν. Τριγύρω η παλιά κάστα αντιστέκεται στους λογής μπολσεβίκους μετανάστες που εξεγείρονται. Ο Ντάνι υποχρεώνεται να γίνει «μυστικός» πράκτορας με σκοπό να ξεσκεπάσει τους επαναστάτες, αλλά σύντομα αντιλαμβάνεται πως όλο τούτο αντίκειται στα πιστεύω του και αποφασίζει να ακολουθήσει το δύσβατο δρόμο της σύγκρουσης με το Σώμα και την οικογένειά του. Ο Λεχέιν ερανίζεται πραγματικά ιστορικά στοιχεία και τα ντύνει με ισχυρές δόσεις λογοτεχνικών εικόνων και πρόζας που πυροδοτεί και φορτίζει. Η μεγάλη απεργία της αστυνομίας του 1919 εδώ λαμβάνει σημασιολογικό χαρακτήρα στο εν εξελίξει δράμα. Η έκρηξη στο εργοστάσιο μελάσας που προκάλεσε το θάνατο δεκάδων εργατών, απότοκη της εγκληματικής αβελτηρίας του επιχειρηματία, επίσης δραματοποιείται με παραβολικό τρόπο. Ο Μπέιμπι Ρουθ ξεπετάγεται από την αχλή της δόξας του και με ύφος ειδωλοκλαστικό ο Λεχέιν τον εντάσσει στη «μικρή εικόνα» ωσάν να ήταν λογοτεχνικός ήρωας που όμως δεν απεκδύεται της πραγματικής υπόστασής του (να μια ταύτιση με τον τρόπο του Ντοκτόροου). 

Η πόλη βυθίζεται στο χάος. Ο μικρόνους αρχηγός της αστυνομίας «διαγράφει» όλα τα αιτήματα των αστυνομικών για αύξηση μισθών και καλύτερες συνθήκες εργασίας και ωθεί τα πράγματα στα άκρα. Ο δήμαρχος αποδεικνύεται κατώτερος των περιστάσεων και οι αρχές της Πολιτείας επεμβαίνουν όταν πλέον η Βοστόνη κλαίει πάνω από τα αποκαΐδια που έχουν αφήσει στο διάβα τους οι λογής πλιατσικολόγοι και εγκληματίες. Η επανάσταση βυθίζεται στο αίμα (της) πριν καν ξεκινήσει. Κι όμως, η Ιστορία καταγράφει και κάποια στιγμή θα αντεπιτεθεί. Ακόμη και όταν τα γρανάζια της, οι άνθρωποι, δεν θα είναι παρόντες για να ζήσουν τις αλλαγές. Η αθωότητα, μια ιερή λέξη για τις ΗΠΑ, είναι πολλαπλά ηττημένη, καθώς η ασύμμετρη απειλή που δέχθηκε λίγνεψε τις αντοχές της. Ο Ντάνι πέφτει εν ώρα υπηρεσίας, σε συμπλοκή με μία τρομοκράτισσα. Και, τι ειρωνεία, το Σώμα τον έχει ήδη αποβάλει ως ταραχοποιό στοιχείο. Ο Λούθερ γυρίζει στην οικογενειακή μονιά αφού πρώτα έχει βιώσει μέχρι το κόκαλο το ρατσισμό και την έχθρα. Κανείς δεν μένει στο απυρόβλητο σε τούτο το υποβλητικό και έντονα πολιτικό μυθιστόρημα, που επαναφέρει για τα καλά τη συζήτηση γύρω από τη δυνατότητα που έχει η λογοτεχνία να «διαβάζει» με πιο πειστικό τρόπο τα ιστορικά γεγονότα απ’ ό,τι οι «επαγγελματίες» των επιστημών.

Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα που το διατρέχει ένας ολόκληρος ποταμός λέξεων – άλλοτε αφρισμένος κι άλλοτε νοσταλγικός και παραισθητικός. Η πολύ καλή μετάφραση ανήκει στον Φίλιππο Χρυσόπουλο.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Συνέντευξη με την Αγγελική Ράδου

Η Αγγελική Ράδου μιλάει στην Αφροδίτη Δημοπούλου και το Diavasame.gr με αφορμή το τελευταίο της βιβλίο "Φάντασμα στο χιόνι" (εκδόσεις Momentum).
26.04.2020
Περισσότερα

Συνέντευξη με τον Κύρο Πόντε

Ο Κύρο Πόντε, φιλολογικό ψευδώνυμο του Κυριάκου Σιδηρόπουλου, μιλάει στην Ευμορφία Ζήση και το Diavasame.gr, με αφορμή το τελευταίο του βιβλίο "Ένας περίεργος ξένος" (εκδόσεις Γκοβόστη).
29.03.2020
Περισσότερα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / Platform Seven

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

Platform Seven
24.02.2020
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ