Έχουμε διαβάσει 2974 βιβλία

ΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΑΔΙΚΟ

28.05.2014
Συντάκτης: Ελένη Γκίκα
facebook email
ΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΑΔΙΚΟ
Εκδοτικός Οίκος
ΑΓΡΑ
Συγγραφέας
Μετάφραση
Άννα Παπασταύρου
Κατηγορία
ISBN
978-960-325-972-5
Σελίδες
327
«Ένιωθε επίσης κάτι από εκείνη την παράξενα νηφάλια ανάταση ψυχής που ήξερε πως σήμαινε ποίηση, είχε όμως συναίσθηση ότι τέτοιου είδους συγκινήσεις είναι ντροπαλά αγρίμια, και προς στιγμήν τους γύρισε την πλάτη, από φόβο πως θα τις τρόμαζε και θα χάνονταν».

Εύστροφο, σκωπτικό, ειρωνικό, ατμοσφαιρικό, σουρεαλιστικό, κόντρα σε όλες τις αναγνωστικές πεποιθήσεις μας περί αστυνομικού μυθιστορήματος εφόσον οι αλλόκοτοι… ντετέκτιβ είναι ένας ποιητής και ένας καθηγητής πανεπιστημίου, «Το κινητό παιχνιδάδικο» είναι μια μαγική ποιητική σπαζοκεφαλιά. Από στίχο σε στίχο (λόγω διαστροφής μιας πλούσιας κληρονόμου να σπείρει τη διαθήκη της μέσα από τον Τύπο και μέσω της σκωπτικής ποίησης), από βιβλίο σε βιβλίο, από συγγραφέα σε συγγραφέα και από αλλόκοτους κληρονόμους σε αλλόκοτους δολοφόνους. Το κερασάκι στην ιστορία, το παιχνιδάδικο που εξαφανίζεται το πρωί για να δώσει τη θέση του σε ένα μαγαζί με Εδώδιμα και Αποικιακά. Και φυσικά όλα αυτά μονάχα στον ποιητή Ρίτσαρντ Κάντογκαν θα μπορούσαν να συμβούν, ο οποίος αφού κατορθώνει να πάρει μια γλίσχρα προκαταβολή από τον Σκρουτζ εκδότη του, αποφασίζει να κάνει ολιγοήμερες διακοπές «έμπνευσης» και «περιπέτειας» στην πόλη των σπουδών του, την Οξφόρδη. Αλλά τα πάντα μπορεί, τελικά, να σου συμβούν αρκεί εσύ να είσαι ανοιχτός στο ενδεχόμενο. Από ένα παιχνιδάδικο και ένα πτώμα που εξαφανίζεται, μέχρι μια διαθήκη γεμάτη γρίφους και ποίηση.

Βοηθός του στη διαλεύκανση του μυστηρίου ο παλιός συμμαθητής του, εκκεντρικός καθηγητής Τζέρβας Φεν. Μέσο μετακίνησης, μια περίεργη σακαράκα. Πρώτα φτάνει η εξάτμιση και μετά το όχημα. Τα αποκαλυπτικά ίχνη, μια σειρά από σατιρικά πεντάστιχα. Επίδοξοι δολοφόνοι, οι κληρονόμοι: Ένα μέντιουμ, ένας αγανακτισμένος θαυμαστής της Τζαίην Ώστεν, η κοκκινομάλα Σάλλυ που μισεί τη ζωή, κι ένας νευρωτικός γιατρός. Η αγγελία: «Ράυντ, Ληντς, Δύση, Μολντ, Βερολίνο, Ααρών Ρόσσετερ, δικηγόρος, Κορνμάρκετ 193A». Βγάλε άκρη!

Το αποτέλεσμα, ένα απολαυστικό, ιδιοφυές, αστείο, γρήγορο, βιβλιοφιλικό, αστυνομικό μυθιστόρημα «γεμάτο απολαυστικούς λογοτεχνικούς και γλωσσικούς γρίφους». Με ανατροπές σαν παιδικό παιχνίδι, με γοητεία σαν σονέτα του Σαίξηρ, με την πραγματικότητα να κλείνει διαρκώς το μάτι στην υπέρβαση και με το έγκλημα να αναβλύζει γέλιο αντί αίμα. Με ένα ερευνητικό δίδυμο που λύνει άρρητους γρίφους όντας στον κόσμο του. Και με μια πάμπλουτη γηραιά κυρία που σπάει πλάκα απ’ το υπερπέραν.

Ο συγγραφέας του, Έντμουντ Κρίσπιν (Ρόμπερτ Μπρους το πραγματικό του όνομα), γεννημένος το 1921 από ιρλανδοσκωτσέζικη οικογένεια, μοιάζει να παίζει στα δάχτυλα ποίηση, μουσική και κινηματογράφο. Και δεν διστάζει ουδόλως! Τα καθιστά σώμα του εγκλήματος! Μια μικρή –μεγάλη παρένθεση. Στο βιβλίο εγκιβωτίζεται και ένα δοκίμιο περί ποίησης. Ποιητής γαρ και ο συγγραφέας του και ο ήρωας.

Ιδού δείγμα: «”Επειδή”, είπε ο Κάντογκαν, προσπαθώντας αμήχανα να μετρήσει το μήκος των δικών του μαλλιών με το αριστερό χέρι του, “η ποίηση δεν είναι το απόσταγμα της προσωπικότητας. Με αυτό θέλω να πω ότι υπάρχει ανεξάρτητα από το μυαλό σου, τις συνήθειές σου, τα συναισθήματά σου και όλα όσα συμβάλλουν στη δημιουργία της προσωπικότητάς σου. Το ποιητικό συναίσθημα είναι απρόσωπο; Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν μεγάλο δίκιο που το αποκαλούσαν “οίστρο”. Γι’ αυτόν το λόγο, αυτό που είσαι ως άτομο δεν αξίζει δεκάρα. Το μόνο που αξίζει είναι κατά πόσο είσαι ένας καλός δέκτης των ποιητικών κυμάτων. Η ποίηση σε επισκέπτεται αιφνιδιαστικά, πηγαινοέρχεται όποτε κάνει κέφι σ’ εκείνη”.
“Άρα, λοιπόν, με τι μοιάζει;”
“Για να είμαι ειλικρινής, δεν μπορώ να την εξηγήσω καλά, επειδή δεν την καταλαβαίνω καλά, και ελπίζω να μην την καταλάβω ποτέ. Όμως σίγουρα η ουσία της δεν είναι το α-δες-τι-ωραία-τριαντάφυλλα ή ω-πόσο-χάλια-νιώθω-σήμερα. Αν ήταν πάντα έτσι, τότε θα είχαμε σαράντα εκατομμύρια ποιητές στην Αγγλία μέχρι σήμερα. Είναι μια αλλόκοτη παθητική αίσθηση. Κάποιοι λένε πως είναι σαν να προσέχεις κάτι για πρώτη φορά, όμως εγώ νομίζω πως είναι πιο πολύ σαν να προσέχει εσένα αυτό το κάτι για πρώτη φορά. Νιώθεις λες και το τριαντάφυλλο ή το οτιδήποτε κι αν είναι αυτό ακτινοβολεί προς εσένα. Με τρόπο ίδιο κι απαράλλαχτο, μετά την πρώτη στιγμή, σου έρχεται στο νου η φράση για να το περιγράψεις∙ κι όταν αυτό συμβεί, συνέρχεσαι: Όλη σου η προσωπικότητα επιστρέφει ορμητικά, και τότε γράφεις τους ‘Θρύλους του Καντέρμπουρυ’ ή τον ‘Χαμένο παράδεισο’ ή τον ‘Βασιλιά Ληρ’, ανάλογα με το είδος του ανθρώπου που τυχαίνει να είσαι. Αυτό είναι δικό σου θέμα πια”.
“Και συμβαίνει συχνά αυτό;”
Στα σκοτεινά, ο Κάντογκαν σήκωσε τους ώμους. “Κάθε μέρα. Κάθε χρόνο. Δεν μπορείς να ξέρεις αν κάθε φορά, όποτε κι αν έρθει, θα είναι ή δεν θα είναι η τελευταία… Στο μεταξύ, φυσικά, ο άνθρωπος γίνεται πληκτικός και μεσόκοπος”»…

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Συνέντευξη με τη Νίτσα Μανωλά

Η Νίτσα Μανωλά με αφορμή το δίγλωσσο παραμύθι «Ο Συννεφούλης ταξιδεύει στην Ελλάδα», που έγραψε παρέα με τρεις ακόμα συγγραφείς και που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Υδροπλάνο, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
17.11.2019
Περισσότερα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The Dutch House

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The Dutch House
10.11.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ειρήνη Δερμιτζάκη

Η Ειρήνη Δερμιτζάκη, με αφορμή το βιβλίο της «Γεννημένος Λούζερ» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εύμαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
20.10.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ