Έχουμε διαβάσει 2956 βιβλία

Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΗΣ ΜΠΕΛΛ

03.05.2014
Συντάκτης: Ελένη Γκίκα
facebook email
Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΗΣ ΜΠΕΛΛ
Εκδοτικός Οίκος
ΑΓΡΑ
Συγγραφέας
Μετάφραση
Βάνα Χατζάκη
Κατηγορία
ISBN
978-960-505-020-7
Σελίδες
224
Ναι! «Συμβαίνει καμιά φορά ένας άνθρωπος να πηγαινοέρχεται μέσα στο σπίτι του, να κάνει τις συνηθισμένες του κινήσεις της κάθε μέρας, χαλαρωμένος, μόνος με τον εαυτό του, και, σηκώνοντας ξαφνικά τα μάτια, ν’ αντιληφθεί ότι οι κουρτίνες δεν είναι τραβηγμένες και ότι ο κόσμος τον παρακολουθεί απ’ έξω».

Έτσι ακριβώς ξεκινά μια φαινομενικά φιλήσυχη, αργή, σαν καλοκουρδισμένος, ωστόσο, γρίφος επαρχιακή ιστορία. Ένα χειμωνιάτικο βράδυ με επίκεντρο τον Σπένσερ Άμπυ, έναν γλυκομίλητο, επίσης, φιλήσυχο καθηγητή. Σε μια κωμόπολη κοντά στη Νέα Υόρκη όπου όλοι αποτελούν «κοινότητα», είναι γνωστοί. Η γυναίκα του Κριστίν παίζει μπριτζ στο σπίτι των Μίτσελ. Η Μπελλ, κόρη της παιδικής της φίλης που τη φιλοξενούν, έχει πάει σινεμά κι ο Σπένσερ δουλεύει στο δωμάτιο και καταφύγιό του τον τόρνο, μέχρι που κάποια στιγμή επιστρέφει η Μπελλ, κάτι του λέει από το σκαλί, δεν την ακούει, μέχρι την επόμενη μέρα που η Μπελλ θα βρεθεί στο δωμάτιό της νεκρή.

Και από αυτή τη στιγμή, με τρόπο αργόσυρτο κι ανεπαίσθητο κάπως, θ’ αλλάξουν όλα. Ο Σπένσερ από μυθιστορηματικός ήρωας θα γίνει το πειραματόζωο, κι από τον αστυνομικό επιθεωρητή μέχρι τους ενορίτες όλοι θα τον κοιτάζουν σα να έχει γίνει ξαφνικά κάποιος άλλος, σα να ήταν ένα άλλος, διαφορετικός μεταξύ τους, αμέσως ήδη από την πρώτη κιόλας στιγμή, απ’ την αρχή. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι ξαφνικά κι εκείνος θα νοιώσει πως είναι ένας άλλος, δεν ανήκει σίγουρα στην κοινότητα, αποσυνάγωγος, δεν υπήρξε ποτέ ο άνθρωπος καμίας ομάδας, θα αισθανθεί να ζωντανεύει όλη η παλιά, ξεχασμένη ζωή. Από ένα αιφνιδιαστικό βλέμμα της Κριστίν, από μια στάση του σώματος που θα τον παραπέμψει σε κάποια ξεχασμένη αντίστοιχη της μητέρας:
«Σε λίγο θα πήγαινε στο εργαστήριό του. Είχε φυλαγμένο εκεί έναν παλιό κιτρινισμένο φάκελο που περιείχε φωτογραφίες της οικογένειάς του και της παιδικής του ηλικίας, κι ήξερε ποια φωτογραφία της μητέρας του σκόπευε να συγκρίνει με την εικόνα της Κριστίν εκείνο το πρωί.

»Αν η εντύπωσή του ήταν σωστή, το πεπρωμένο είναι περίεργο πράγμα. Όχι όμως και τόσο περίεργο κατά βάθος. Κι ίσως αυτό να ερμήνευε σχεδόν τα πάντα».

Και φυσικά όλα θα γίνουν ξαφνικά «πεπρωμένο» εκείνη ακριβώς τη στιγμή. Κι ο Σπένσερ, εκείνος-που- όλοι-νομίζουν-πως -είναι. Δεν ήταν, θα μπορούσε εν δυνάμει να είναι, και σαν καφκικός ήρωας σε αυτό ακριβώς τον εαυτό ξαφνικά θα μεταμορφωθεί:
«Χώθηκε στο εργαστήριό του κι έκλεισε την πόρτα. Στο φύλλο το χαρτί έγραψε την ημερομηνία και την ώρα του συμβάντος στο ταχυδρομείο, λες κι αυτό μια μέρα θα είχε σημασία, προσθέτοντας μπόλικα θαυμαστικά στο τέλος».

Από εκείνη τη χρονική στιγμή όλα θα αποκτήσουν μια μοιραία τρόπον τινά σημασία, θα αισθανθεί σαν εκείνος που επέπρωτο να φτάσει έως εκεί. Όσο κι αν το πολέμησε. Θα συνειδητοποιήσει πως αγωνίστηκε ματαίως. Από τη μια, της μητέρας η ομαδική τακτοποιημένη ζωή. Κι απ’ την άλλη, ο αποσυνάγωγος αλκοολικός πατέρας, με την κάννη στο στόμα, παράδειγμα –μια ζωή– προς αποφυγή:
«”Ελπίζω πως δεν θα πιεις ποτέ σου, γιατί, αν έχεις πάρει απ’ αυτόν…”

»Είχε φοβηθεί τόσο πολύ ώστε δεν είχε αγγίξει ούτε ένα ποτήρι μπίρα μέχρι τα είκοσί του. Αυτό που τον φόβιζε περισσότερο δεν ήταν τόσο η μία ή η άλλη εκ θεού προαποφασισμένη διαστροφή, κάποιος συγκεκριμένος κίνδυνος, όσο η έλξη που ένιωθε για κάτι το ακαθόριστο, για κάποιες γειτονιές μεγάλων πόλεων, για παράδειγμα, για ορισμένες μουσικές ή ακόμη κι ορισμένες μυρωδιές.

»Για κείνον, ένας κόσμος υπήρχε, ο κόσμος της μητέρας του, όπου επικρατούσε ηρεμία και καθαριότητα, ασφάλεια και φροντίδα, κι αυτός ακριβώς ο κόσμος είχε την τάση να τον απορρίπτει, όπως είχε απορρίψει τον πατέρα του».

Κι έτσι ξαφνικά, μετά τον θάνατο της Μπελλ, ο φιλήσυχος καθηγητής Σπένσερ Άμπυ θ’ αλλάξει στρατόπεδο κι από τον ασφαλή και βέβαιο κόσμο της μητέρας και της Κριστίν θα περάσει τα σύνορα, για να βρεθεί στο σαγηνευτικό και ολέθριο πατρικό σύμπαν, θα γίνει ο ένοχος που δεν υπήρξε αλλά που θα μπορούσε κάλλιστα να υπάρξει, σε ένα αριστούργημα όπου ο αναγνώστης παρακολουθεί άναυδος την ανθρώπινη μετάλλαξη, σε μια ιστορία όπου το θύμα θα γίνει ο θύτης επειδή η κοινότητα και το παρελθόν είναι, τελικά, ζωντανός οργανισμός. Η κόλασή σου μπορεί να είναι σίγουρα οι άλλοι, αν μη τι άλλο σίγουρα είναι ο καθρέφτης σου, ενίοτε τόσο πολύ παραμορφωτικός.

Μια εξαιρετική ιστορία όπου ο δολοφόνος δεν είναι το ζητούμενο αλλά οι συνεχείς μεταμορφώσεις του είναι, ατμοσφαιρική, καφκική, αινιγματική, ανοιχτή.

Από τον συγγραφέα που μας έχει δώσει μεταξύ άλλων και τα ανυπέρβλητα: «Ο Μαιγκρέ στη Νέα Υόρκη», «45ο υπό σκιάν», «Το μπλε δωμάτιο», «Ο κίτρινος σκύλος», «Ο άνθρωπος που έβλεπε τα τρένα να περνούν», «Ο τρελός του Μπερζεράκ», «Κόκκινα φώτα», «Ο Μαιγκρέ και το ακέφαλο σώμα», «Τρία δωμάτια στο Μανχάτταν», «Οι αρραβώνες του κυρίου Ιρ», «Ο ανθρωπάκος από το Αρχαγγέλσκ», «Ο γάτος», «Οι άγνωστοι μέσα στο σπίτι», «Το χιόνι ήταν βρόμικο», «Λίμπερτυ Μπαρ», «Η φυγή του κυρίου Μοντ»…

Και ο οποίος διαρκώς αποκαλύπτει ότι η ανθρώπινη φύση είναι απρόσμενα αντιφατική και αινιγματική, και το μικρό σύμπαν μιας κοινωνίας εγκληματικά μοχθηρό. Το σίγουρο δε είναι ότι η ζωή δεν είναι στατική. Ούτε και τα όρια θύτη-θύματος. Τα χωρίζει μια εύθραυστη, μεταβαλλόμενη, σχεδόν αόρατη γραμμή. Εύκολα διανύει κανείς το σύνορο.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Συνέντευξη με τη Νίτσα Μανωλά

Η Νίτσα Μανωλά με αφορμή το δίγλωσσο παραμύθι «Ο Συννεφούλης ταξιδεύει στην Ελλάδα», που έγραψε παρέα με τρεις ακόμα συγγραφείς και που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Υδροπλάνο, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
17.11.2019
Περισσότερα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The Dutch House

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The Dutch House
10.11.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ειρήνη Δερμιτζάκη

Η Ειρήνη Δερμιτζάκη, με αφορμή το βιβλίο της «Γεννημένος Λούζερ» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εύμαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
20.10.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ