Έχουμε διαβάσει 2944 βιβλία

ΜΟΙΡΑΙΑ ΠΡΑΓΑ

27.10.2013
Συντάκτης: Διονύσης Μαρίνος
facebook email
ΜΟΙΡΑΙΑ ΠΡΑΓΑ
Εκδοτικός Οίκος
ΚΕΔΡΟΣ
Συγγραφέας
Μετάφραση
Δημήτρης Αθηνάκης
Κατηγορία
ISBN
978-960-04-4400-1
Σελίδες
503

Θέατρο δόλιων σκιών στην Πράγα

Η μοναξιά έχει επτά πετσιά, ο τραχύς αστυνομικός Μπέρνι Γκούντμαν ένα και ταλαιπωρημένο, αλλά συνάμα και εννιά ζωές. Όσες του έχει προσδώσει ο Σκοτσέζος συγγραφέας, Φίλιπ Κερ. Από το «The Pale Criminal»(1991), έως το πρόσφατο «A Man Without Breath» (2013)• από την Κούβα, στις ΗΠΑ, στη Ν. Αμερική και τώρα –με ένα αξιοσημείωτο πισωγύρισμα του χρόνου–, στο θλιμμένο Βερολίνο του Χίτλερ• από τη δεκαετία του ’50 στη μακάβρια καταβύθιση των σκοτεινών χρόνων του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Διόλου άσχημα για έναν μυθιστορηματικό ήρωα που έχει αγαπηθεί για την αντισυμβατικότητα, την κυνική πρόσδεσή του σ’ ένα παράξενο αξιακό σύστημα ζωής, αλλά και για τη μακάρια επιμονή του στο καθήκον.

Με νωπά ακόμα τα ψυχικά τραύματα από την παρουσία του στο Ανατολικό Μέτωπο, ο Γκούντμαν επιστρέφει στη γενέτειρά του, το Βερολίνο, αλλά τίποτα δεν του φέρνει στο νου τα παλιά κλέη. Περνοδιαβαίνει μια πόλη-φάντασμα που πλήττεται από τις ελλείψεις βασικών αναγκών, όπου κυριαρχεί η μοχθηρία, η εκμετάλλευση και ο βαρύς ίσκιος του ναζιστικού καθεστώτος.

Οι περιπέτειες του αστυνόμου θα ξεκινήσουν από την προσπάθεια εξιχνίασης της δολοφονίας ενός Ολλανδού εργάτη, θα συνεχιστούν με τη γνωριμία του με τη θωπευτική και μυστηριακή Αριάνε και θα καταλήξουν σε ένα ταξίδι στο βάθος της κόλασης: στην εξοχική έπαυλη του δυσώδους Προστάτη του Ράιχ στη Βοημία και Μοραβία, Ράινχαρντ Χάιντριχ (επονομαζόμενου και «Δήμιου»). Ο Γκούντμαν αποδέχεται –εκών άκων– την «πρόσκληση» του αφεντικού του και αναγκάζεται να συγχρωτιστεί με αξιωματούχους της Γκεστάπο και των Ες Ες κάτω από την ίδια στέγη. Τη στιγμή μάλιστα που ο ίδιος διακηρύττει με κάθε δυνατό τρόπο την απέχθειά του προς τον Χίτλερ και τους ομοίους του.

Η δολοφονία του τέταρτου υπασπιστή του Χάιντριχ, Άλμπερτ Κούτνερ, μετατρέπει τη συγκατοίκηση σε ένα θέατρο δόλιων σκιών. Με διαλόγους- «διαμάντι», με κοφτή ματιά και με πρωτοπρόσωπη αφήγηση που δεν αφήνει τίποτα ασχολίαστο, ο Κερ στήνει μια παράσταση «τεράτων». Η νουάρ έκφανση του μυθιστορήματος παραμένει αδιάπτωτη, όμως την πρωτοκαθεδρία παίρνει η αναψηλάφηση εκείνης της γκρίζας περιόδου. Με τρόπο ευθύ, ο Κερ μάς παρουσιάζει τους βυζαντινισμούς και τις δολοπλοκίες στα ανώτατα κλιμάκια του Τρίτου Ράιχ. Οι στρατηγοί του Χίτλερ εμφανίζονται ωσάν ένα μάτσο μικρόψυχα ανθρωπάρια, μακελάρηδες δίχως ηθικούς φραγμούς, ηδονοθήρες που μπρος στο προσωπικό συμφέρον τους δεν διστάζουν να σκοτώσουν, να βυσσοδομήσουν, εντέλει να καταστρέψουν, για να σώσουν το τιποτένιο τομάρι τους. Ο πληγωμένος ηθικά Γκούντμαν, αν και ο σαρκασμός δεν του λείπει, μοιάζει να θέλει να κάνει πράξη το ακατόρθωτο: να βρει τον δολοφόνο του Κούτνερ, να σώσει την υπόληψή του, αλλά και να μαντρώσει ένα κοπάδι άγριων λύκων, δίχως απώλειες. Φευ, κανείς δεν γλυτώνει, διότι κανείς δεν εμφανίζει το αληθινό του πρόσωπο. Οι ήρωες της «Μοιραίας Πράγας» είναι υποταγμένοι στο σχήμα «δράση – απόκρυψη». Είναι διεφθαρμένοι μέχρι το κόκαλο, επιδίδονται σε ένα ανελέητο κυνήγι μαγισσών (κατά των Εβραίων και των ομοφυλόφιλων), αλλά ταυτόχρονα διαπράττουν το ένα έγκλημα μετά το άλλο.

Διπλοί πράκτορες, καταχθόνιοι σχεδιασμοί, το κυνηγητό του Τσέχου αντιστασιακού Βάτσλαβ Μόρατσεκ (τελευταίο άπιαστο μέλος της ομάδας «Τρεις Μάγοι») από τον Χάιντριχ, η απόπειρα δολοφονίας του Γερμανού Προστάτη του Ράιχ, ο περίεργος ρόλος της Αριάνε, οι παρακολουθήσεις ακόμα και των ακραιφνών ναζί, ο δολοφόνος του Κούτνερ, τα λουκούλλεια γεύματα στην έπαυλη, ο προδότης Χ που δίνει πληροφορίες στους Βρετανούς• όλα τούτα συνθέτουν ένα περίεργο κουβάρι έντασης, φρίκης, αποτροπιασμού και παραίτησης.

Ο Κερ δεν «κατασκευάζει» νουάρ μυθιστορήματα, αλλά ξαναγράφει ένα κομμάτι ιστορίας προσδίδοντάς του λογοτεχνικό επίχρισμα. Ο καμβάς είναι ανοιχτός σε κάθε ερμηνεία (ακόμα και όταν όλα τα μυστήρια λύνονται και το λουτρό αίματος πνίγει κάμποσο κόσμο). Μέχρι και ο πολυμήχανος Γκούντερ θα καταλάβει, στο τέλος, πως έπεσε θύμα των καταστάσεων και χρησιμοποιήθηκε πολλάκις και για διαφορετικούς κάθε φορά λόγους.

Τίποτα δεν ξεφεύγει από τον Κερ σ΄αυτό το καλοδουλεμένο μυθιστόρημα, όπως άλλωστε και σε όλα τα υπόλοιπα οκτώ, με πρωταγωνιστή τον Γκούντερ. Να σημειωθεί πως για τις απαιτήσεις του συγκεκριμένου μυθιστορήματος, ο Κερ χρειάστηκε να μεταβεί στην Πράγα, να επισκεφθεί την έπαυλη όπου διέμενε ο Χάιντριχ, «για να με πιάσει η ιστορία από το χέρι», όπως δήλωσε σε μια συνέντευξή του.

Η εξαίσια μετάφραση είναι του Δημήτρη Αθηνάκη.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Συνέντευξη με την Ειρήνη Δερμιτζάκη

Η Ειρήνη Δερμιτζάκη, με αφορμή το βιβλίο της «Γεννημένος Λούζερ» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εύμαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
20.10.2019
Περισσότερα

Αφιέρωμα στην ελληνική λογοτεχνία

Αφιέρωμα του Diavasame.gr στην ελληνική λογοτεχνία. Για 13η συνεχή χρονιά, η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr θα επιλέξει και θα παρουσιάσει κριτικές βιβλίων από Έλληνες συγγραφείς από τις 15/7 έως και την 29/7.
10.07.2019
Περισσότερα

Τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών, βιβλία 1/12/2018-31/5/2019

Δημοσιεύουμε τη λίστα με τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών βιβλία για ένα ολόκληρο εξάμηνο. Ρίξτε μια ματιά στην ενδιαφέρουσα λίστα που καλύπτει την περίοδο από 1/12/2018 έως 31/5/2019.
03.06.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ