Έχουμε διαβάσει 2902 βιβλία

Ο ΠΟΤΗΣ

09.05.2013
Συντάκτης: Βασιλική Χρίστη
email
Ο ΠΟΤΗΣ
Εκδοτικός Οίκος
ΚΙΧΛΗ
Συγγραφέας
Μετάφραση
Έμη Βαϊκούση
Κατηγορία
ISBN
978-618-5004-04-0
Σελίδες
424
Ο Χανς Φάλλαντα (Hans Fallada), ψευδώνυμο του Ρούντολφ Ντίτσεν, γεννήθηκε στο Γκράιφσβαλντ της βόρειας Γερμανίας, το 1893. Άρχισε από νωρίς να μπαινοβγαίνει σε άσυλα αποτοξίνωσης και φυλακίστηκε δύο φορές για υπεξαίρεση. Απόφοιτος σχολής αγροτικής οικονομίας, εργάστηκε ως διαχειριστής σε μεγάλα αγροκτήματα, ενώ υπήρξε πολυγραφότατος και καταξιωμένος συγγραφέας. Σημαντικότερα έργα του «Αγρότες, μεγαλο-υπάλληλοι και βόμβες» (1931), «Και τώρα, ανθρωπάκο;» (1932), «Λύκος μεταξύ λύκων» (1937), «Ο σιδερένιος Γκούσταβ» (1938), «Ξένος στον τόπο μου. Ημερολόγιο φυλακής, 1944» (2009), «Μόνος στο Βερολίνο» (1946 – ελληνική μετάφραση Άντζη Σαλταμπάση, εκδόσεις Πόλις 2012, α’ έκδοση 2008). Ο Φάλλαντα παντρεύτηκε δύο φορές και απέκτησε τέσσερα παιδιά. Πέθανε το 1947, παραδομένος στο αλκοόλ και στη μορφίνη. Ο «Πότης» γράφτηκε μέσα στο άσυλο, το 1944.

Ο Έρβιν Ζόμερ είναι μέχρι τα σαράντα του ένας ευυπόληπτος έμπορος αγροτικών προϊόντων, παντρεμένος με την εφηβική του αγάπη, τη Μάγδα, και ζει σε ένα μεγάλο σπίτι στη γενέτειρά του, κάπου στη βόρεια Γερμανία. Τότε αρχίζει να πίνει, μην μπορώντας να αντιμετωπίσει κάποια προβλήματα, το κυριότερο από τα οποία είναι ένα αίσθημα κατωτερότητας απέναντι στη γυναίκα του που είναι πιο ικανή απ΄ αυτόν στη διαχείριση της μικρής επιχείρησης, αν και του έχει παραχωρήσει τα ηνία. Ο Έρβιν βρίσκει στο αλκοόλ τη διέξοδο και τη λύση. Στη συνέχεια, μην μπορώντας να σταματήσει, κατεβαίνει ραγδαία όλα τα σκαλοπάτια της προσωπικής και κοινωνικής απαξίωσης: φεύγει από το σπίτι και νοικιάζει δωμάτιο στην πανσιόν ενός Πολωνού, ο οποίος τον εκμεταλλεύεται οικτρά. Ακολουθεί ένας τσακωμός με τη γυναίκα του και μια επίθεση εναντίον της που θα χαρακτηριστεί «απόπειρα φόνου»: ο Ζόμερ θα πάει φυλακή και από κει θα σταλεί σε ένα ίδρυμα, σαν αναμορφωτήριο για ενηλίκους, όπου θα περάσει την υπόλοιπη ζωή του.

Όντας στη φυλακή και, κυρίως, στο ίδρυμα, ο Έρβιν θα προσπαθήσει να κρατήσει όση αξιοπρέπεια τού έχει απομείνει, δίπλα σε εγκληματίες, αμβλύνοες και παραβατικούς. Στο άσυλο οι τρόφιμοι είναι μόνιμα υποσιτισμένοι αλλά εκείνος αρνείται να γράψει στη γυναίκα του να του στείλει φαγητό. Πιάνει δουλειά, κατασκευάζει βούρτσες απομονωμένος σε ένα δωμάτιο κάποιες ώρες την ημέρα, για να ξεφεύγει από τις σκέψεις. Έχει την ελπίδα ότι δεν θα μείνει για πάντα εκεί και ότι θα αποκτήσει σύντομα την ελευθερία του. Μέχρι τέλους πιστεύει ότι δεν έκανε τίποτε τόσο κακό που να του αξίζει ο ισόβιος εγκλεισμός – άλλη μια πλάνη, όπως αποδεικνύεται, που οφείλεται στην εξάρτηση και την αρρώστια του. Παρατηρεί τους συντρόφους του στο άσυλο, αναπτύσσει μια σχέση με ορισμένους από αυτούς προσπαθώντας πάντα να τηρεί τις αποστάσεις – το κοινωνικό και πνευματικό του επίπεδο είναι πολύ ανώτερο, αλλά δεν συνειδητοποιεί ότι αυτές οι κλίμακες δεν ισχύουν εδώ. Η φυλακή και το ίδρυμα είναι μια εικόνα της ναζιστικής Γερμανίας, μια αμείλικτη επικράτηση του ισχυρού, του Άριου (που προσωποποιείται στη γυναίκα του), απέναντι στους αδύναμους χαρακτήρες, όπως ο δικός του. Ο Έρβιν φαντασιώνεται ότι θα εκδικηθεί τη Μάγδα, την ίδια στιγμή όμως μοιάζει να την αγαπά ή (τουλάχιστον) να περιμένει ότι θα τον σώσει. Διαφυγή δεν υπάρχει, η αυτοκτονία είναι ανέφικτη. Η συνάντηση του Έρβιν με τη Μάγδα σημαδεύει και το τέλος των όποιων ψευδαισθήσεων.

Ο Φάλλαντα φιλοτεχνεί έναν ήρωα που γίνεται τραγικός, γιατί εκλαμβάνει ως δύναμη την αδυναμία του, ελπίζει ενώ όλα έχουν χαθεί, εμφανίζεται συγκρατημένος ενώ μέσα του σιγοβράζει το πάθος της εκδίκησης. Οι περιγραφές των συγκρατούμενών του ή των συντρόφων του στο άσυλο μοιάζουν περισσότερο με προσωπογραφίες στο μεγάλο πίνακα της ζωής στο άσυλο.

«Ο πότης» είναι ένα δυνατό μυθιστόρημα, γραμμένο με το πηγαίο ταλέντο ενός ανθρώπου που υπήρξε κι ο ίδιος παραβατικός. Δύσκολα ο αναγνώστης θα βρει ψεγάδι στη μετάφραση της Έμης Βαϊκούση που έγραψε και το κατατοπιστικό επίμετρο της έκδοσης.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Αφιέρωμα στην ελληνική λογοτεχνία

Αφιέρωμα του Diavasame.gr στην ελληνική λογοτεχνία. Για 13η συνεχή χρονιά, η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr θα επιλέξει και θα παρουσιάσει κριτικές βιβλίων από Έλληνες συγγραφείς από τις 15/7 έως και την 29/7.
10.07.2019
Περισσότερα

Τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών, βιβλία 1/12/2018-31/5/2019

Δημοσιεύουμε τη λίστα με τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών βιβλία για ένα ολόκληρο εξάμηνο. Ρίξτε μια ματιά στην ενδιαφέρουσα λίστα που καλύπτει την περίοδο από 1/12/2018 έως 31/5/2019.
03.06.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ευτυχία Γιαννάκη και τους Πιτσιμπουίνους της

Η Ευτυχία Γιαννάκη, με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης περιπέτειας των Πιτσιμπουίνων «Μυστήριο στη Λίμνη Λαμπίκο» από τις εκδόσεις Ίκαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
02.06.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ