Έχουμε διαβάσει 2902 βιβλία

ΦΩΝΕΣ ΑΠΟ ΜΕΣΑ

31.10.2011
facebook email
ΦΩΝΕΣ ΑΠΟ ΜΕΣΑ
Εκδοτικός Οίκος
ΟΔΟΣ ΠΑΝΟΣ
Συγγραφέας
Κατηγορία
ISBN
978-960-477-063-2
Σελίδες
400

Τις τελευταίες δύο δεκαετίες πληθαίνουν τα πεζογραφήματα απομνημονευματικού τύπου, που δεν είναι κατ’ ανάγκην αυτοβιογραφικά, περιέχουν όμως εμφανώς ιστορίες από τη ζωή, έτσι όπως αυτές διυλίστηκαν στις μυλόπετρες του Χρόνου κι εξωραΐστηκαν από την αναπόδραστη «αισιοδοξία της ανάμνησης» (για να θυμηθούμε τον εκλιπόντα ακαδημαϊκό και συγγραφέα της περίφημης «Ψυχολογίας» Ευ. Παπανούτσο).

Ο Γιώργος Πετρέλλης είναι ένας σεμνός χαμηλόφωνος συγγραφέας, χωρίς λογοτεχνισμούς κι επιδείξεις ευρυμάθειας, χωρίς τεχνικές ακροβασίες. Και οι όποιες αφηγηματικές κινήσεις στο Χρόνο είναι κι αυτές πολύ προσεκτικές και δηλώνονται πάντα στον αναγνώστη.

Το τρίτο μέρος μιας άτυπης τριλογίας που ξεκίνησε με το «Βορειανατολικά στον αιώνα» (εκδόσεις Διόπτρα), συνεχίστηκε με το ιδιαίτερα επιτυχημένο και δημοφιλές «Το όνομα» (από τις εκδόσεις Οδός Πανός) και ολοκληρώνεται τώρα με τις «Φωνές από μέσα» (πάλι από τις πάντα ευπρόσδεκτες από το κοινό εκδόσεις του ποιητή Γιώργου Χρονά).

Τα δύο πρώτα κεφάλαια είναι δανεισμένα από το προηγούμενο μυθιστόρημα του Πετρέλλη, μόνο που εδώ αλλάζει απλώς τα ονόματα των ηρώων. Σαν παλινδρόμηση της μνήμης σε οικεία χωράφια, σαν αναχάραξη των ίδιων κατευθυντήριων γραμμών, σαν αναδιάταξη του μύθου έτσι ώστε να φιλοτεχνηθεί μια καινούργια ψηφιδωτή τοιχογραφία.

Ο Πετρέλλης «ζωγραφίζει» πάντα με μοντέλο (εκ του φυσικού). Η γραφή του είναι απλή κι ανεπιτήδευτη, χωρίς περιττά στολίδια. Τα νοήματά του λιτά. Εξαντλούνται στην αυτοφυή αγάπη και στην εκ βαθέων αλληλεγγύη στον πλησίον. Οι ήρωές του ζουν μυθικούς έρωτες και γοητεύονται από το εξωτικό. Ταξιδεύουν και ξεφεύγουν από το παρελθόν και τον πολυφορεμένο εαυτό τους. Συμπαρίστανται στους φυγάδες, όταν οι ίδιοι δεν τολμούν να προχωρήσουν στην ατομική επανάστασή τους. Αποδέχονται το διαφορετικό και το προστατεύουν από τα αδηφάγα βλέμματα του κόσμου και την αναπόφευκτη κακία των στερημένων. Όλα είναι συνταρακτικά και ταυτόχρονα αναμενόμενα, σαν το νερό που κυλάει στο αυλάκι. Ακόμα και οι μεγαλύτερες μυθοπλαστικές διακυμάνσεις καλύπτονται από το «ίσο» της βαρετής, τετριμμένης καθημερινότητας. Τελικά, οι ηρωίδες και οι ήρωές του επαναστατούν μόνο στο φαντασιακό τους χώρο, καταναλώνοντας πολύ χρόνο και φαιά ουσία να μην ταράξουν την καθεστηκυία τάξη των πραγμάτων, να μην θίξουν τα κακώς κείμενα, να περάσουν όσο γίνεται πιο ανώδυνα τη ζωή τους. Θυμίζοντας τους μοιραίους «Μικροαστούς» του Γκόρκι, είναι αυτοί που δεν τροφοδοτούν τις επαναστάσεις, το πολύ-πολύ ν’ αλλάξουν ερωτικό σύντροφο ή να παντρευτούν σε μια μακρινή εξωτική χώρα, όπου όλα φαντάζουν ειδυλλιακά. Το ιστορικό πλαίσιο της δικτατορίας των συνταγματαρχών περνάει σε δεύτερο πλάνο, αφού πρωταγωνιστής είναι ο ψυχισμός των ηρώων και τα δυσεπίλυτα συμπλέγματά τους. Αυτό τους καθιστά απολύτως αληθοφανείς και ανθρώπινους. Οι ήρωες του Πετρέλλη είναι κυριολεκτικά οι άνθρωποι της διπλανής πόρτας, που ακούμε τις φωνές τους από το φωταγωγό. Ζητούν να επιβιώσουν πάση θυσία και αναμετρούν το μερίδιο που τους αναλογεί στην ηδονή. Κατακτούν ό,τι μπορούν και το διατηρούν όσο αντέχει. Μετά παραδίδονται στο μοιραίο και ξαναπροσπαθούν. «Βάζουν μπρος τα δυο τους χέρια και σηκώνονται» για να ξαναπροσπαθήσουν, όσο το καντηλάκι της ζωής τους έχει ακόμα λάδι.

Αυτή η ρεαλιστική τριλογία μπορεί να γίνει η βάση για μια επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά, αφού οι τηλεθεατές θα αναγνωρίσουν εύκολα τον εαυτό τους και τους γείτονές τους.

Η ειρωνεία είναι διακριτική κι ο αυτοσαρκασμός επίσης. Η αφηγήτρια, που είναι μια μάλλον χορτασμένη από όλα –αλλά πάντα ανασφαλής–, πρωταγωνίστρια του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, δεν έχει κανέναν από τους ναρκισσισμούς και τους εγωκεντρισμούς των συναδέλφων της, επισύρει συχνά το φθόνο, γιατί τους κλέβει την παράσταση με τις επιδόσεις της, εκείνη όμως πάντα διασώζεται χάρη στην καλή της καρδιά – που δεν διαφεύγει της αντιλήψεως του πάντα άγρυπνου κοινού. Η ηθοποιός Κυρία Οικονομάκη απευθύνεται στον αναγνώστη σε πρώτο πρόσωπο, τον ξεναγεί στους δαιδάλους του πολυπρόσωπου μύθου, τον νουθετεί και τον προστατεύει από το ψυχικό έρεβος των ταλαιπωρημένων προσώπων, που κινούνται σαν φαντάσματα στα όρια του πραγματικού. Πολλές φορές απευθύνεται αμέσως στον αναγνώστη, δίκην αφηγηματικής παραβάσεως και η αφήγηση γίνεται πάντα σε παρόντα χρόνο, με προσεκτικά άλματα στο παρελθόν. Αφήγηση μέσα στην αφήγηση, σουρεαλισμός, ειρωνεία κι αυτοσαρκασμός, παλινδρομήσεις παντός είδους (κι όχι μόνο χρονικές), ανώδυνες παρεκτροπές και παραβάσεις, αλλά πάνω απ’ όλα αισθητική ηδονή είναι τα χαρακτηριστικά της πεζογραφικής τέχνης του Γιώργου Πετρέλλη. Ανακαλύψτε τον!

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Αφιέρωμα στην ελληνική λογοτεχνία

Αφιέρωμα του Diavasame.gr στην ελληνική λογοτεχνία. Για 13η συνεχή χρονιά, η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr θα επιλέξει και θα παρουσιάσει κριτικές βιβλίων από Έλληνες συγγραφείς από τις 15/7 έως και την 29/7.
10.07.2019
Περισσότερα

Τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών, βιβλία 1/12/2018-31/5/2019

Δημοσιεύουμε τη λίστα με τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών βιβλία για ένα ολόκληρο εξάμηνο. Ρίξτε μια ματιά στην ενδιαφέρουσα λίστα που καλύπτει την περίοδο από 1/12/2018 έως 31/5/2019.
03.06.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ευτυχία Γιαννάκη και τους Πιτσιμπουίνους της

Η Ευτυχία Γιαννάκη, με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης περιπέτειας των Πιτσιμπουίνων «Μυστήριο στη Λίμνη Λαμπίκο» από τις εκδόσεις Ίκαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
02.06.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ