Έχουμε διαβάσει 2962 βιβλία

ΜΕΡΣΕΝΤΕΣ ΧΙΛ

16.05.2010
Συντάκτης: Αγγέλα Γαβρίλη
facebook email
ΜΕΡΣΕΝΤΕΣ ΧΙΛ
Εκδοτικός Οίκος
ΨΥΧΟΓΙΟΣ
Συγγραφέας
Κατηγορία
ISBN
978-960-453-801-0
Σελίδες
495

Η ζωή δεν είναι κινηματογραφική ταινία

Η Χρυσηίδα Δημουλίδου δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις στο αναγνωστικό κοινό: έχει εκδώσει έως τώρα δεκαεννέα βιβλία (εκ των οποίων τέσσερα παραμύθια για παιδιά) και όλα έχουν γίνει best sellers, αν και οι βιβλιοκριτικοί τα αγνοούν επιδεικτικά. Η προσωπική μου στάση απέναντι στα ''ευπώλητα'', είναι η εξής: για μένα, είτε είναι του λογοτεχνικού μου γούστου είτε όχι, τα βιβλία είναι βιβλία και δεν ακολουθώ ελιτίστικες απόψεις και συμπεριφορές ως προς τις κριτικές μου παρουσιάσεις - αρκεί μόνο να μου κινήσουν το ενδιαφέρον ώστε να τα διαβάσω και στη συνέχεια να έχω κάτι να πω. Κι αυτό ακριβώς συνέβη με τη ''Μερσέντες Χιλ''...

Στις ΗΠΑ του 1930, μια άσημη και φτωχή κοπέλα κατορθώνει, με εφόδιο την εκπληκτική ομορφιά της, να γίνει η διασημότερη ηθοποιός της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας, που κάνει τότε τα πρώτα της βήματα. Η σταρ Μερσέντες Χιλ τα έχει όλα (εκτός από τον άντρα που αγαπάει) και για κάποια χρόνια είναι η βασίλισσα του Χόλιγουντ. Όταν όμως η ομορφιά της θα αρχίσει να θαμπώνει, αδυνατώντας να αντιμετωπίσει ψυχολογικά τη φθορά του χρόνου, θα οργανώσει την ''εξαφάνισή'' της και θα βρει καταφύγιο σε ένα αρχοντικό της Ύδρας, ώστε κανείς να μην τη δει να γερνάει. Δεκαετίες αργότερα, γερασμένη και ξεχασμένη, θα δεχτεί την επίσκεψη μιας παράξενης γυναίκας που της υπόσχεται μια δεύτερη ευκαιρία στη ζωή. Η Μερσέντες θα ακολουθήσει τις υποδείξεις της αλλά θα ανακαλύψει ότι η ζωή δεν είναι κινηματογραφική ταινία, στην οποία μπορείς να κάνεις rewind...

Ομολογώ ότι αυτό είναι το πρώτο βιβλίο της Χρυσηίδος Δημουλίδου το οποίο διαβάζω και προσπάθησα κατά την ανάγνωσή του να διώξω από το μυαλό μου όλα τα σχόλια που κατά καιρούς έχω ακούσει - διότι γνωρίζω πολύ καλά ότι το να είσαι γυναίκα συγγραφέας και μάλιστα με μεγάλες πωλήσεις είναι για κάποιους ''θανάσιμο αμάρτημα'' (και δυστυχώς αυτό δεν είναι φεμινιστικό κήρυγμα, αλλά πραγματικότητα). Χωρίς φόβο λοιπόν και χωρίς πάθος, διάβασα ένα ''χορταστικό'' αισθηματικό μυθιστόρημα που μου κράτησε καλή συντροφιά, χωρίς να με κουράσει και χωρίς να το βαρεθώ, παρά τις πολλές σελίδες του. Στημένο κινηματογραφικά ως κλασικό ασπρόμαυρο δράμα -τόσο ως προς τη ροή, όσο και ως προς την υπερβολή των ηρώων του και των καταστάσεων που ζουν-, το κείμενο αποδίδει με πειστικότητα τη ''χρυσή εποχή'' του Χόλιγουντ και των αστέρων του (πολλοί από τους οποίους περνούν από τις σελίδες του). Στα υπέρ προσμετρώνται το συγγραφικό εύρημα της χρονικής αντιστροφής που λειτουργεί επιτυχώς καθώς και ο χειρισμός από τη συγγραφέα της μεταφυσικής διάστασης της πλοκής: εστιάζοντας κυρίως στις έννοιες του χρόνου και της συμπαντικής νομοτέλειας, χρησιμοποιείται χωρίς υπερβολή, ως ''παράθυρο'' σε μια διαφορετική, διευρυμένη θεώρηση της ζωής.

Πρέπει ωστόσο να ειπωθεί ότι το κείμενο της κας Δημουλίδου μειονεκτεί όσον αφορά στον τρόπο γραφής και κυρίως στη χρήση της γλώσσας, με κλισέ εκφράσεις και εξαντλητικές, βαρυφορτωμένες περιγραφές που μπλοκάρουν την εξέλιξη της αφήγησης. Επίσης, η δράση των χαρακτήρων πνίγεται σε έναν ωκεανό συναισθηματισμού (ενώ είναι προφανές σε κάποιες σκηνές ότι η συγγραφέας έχει την ικανότητα να αποδίδει με δύναμη το καθαρό συναίσθημα, χωρίς μελό υπερβολές). Το γιατί επιλέγει αυτή την οδό, δεν είναι δική μου αρμοδιότητα να το απαντήσω. Αν όλα κρίνονται εκ του αποτελέσματος, τότε οι πωλήσεις των βιβλίων της και οι φανατικοί αναγνώστες της δικαιώνουν την επιλογή της. Κατά την προσωπική μου εκτίμηση, πάντως, αυτή η επιλογή την εγκλωβίζει στην επανάληψη και την εμποδίζει να εξελιχθεί συγγραφικά ως προς τον τρόπο γραφής της. Όπως και να έχει, πέρασα καλά διαβάζοντας το βιβλίο της και δεν μετανιώνω που το επέλεξα...

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Συνέντευξη με τη Νίτσα Μανωλά

Η Νίτσα Μανωλά με αφορμή το δίγλωσσο παραμύθι «Ο Συννεφούλης ταξιδεύει στην Ελλάδα», που έγραψε παρέα με τρεις ακόμα συγγραφείς και που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Υδροπλάνο, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
17.11.2019
Περισσότερα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The Dutch House

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The Dutch House
10.11.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ειρήνη Δερμιτζάκη

Η Ειρήνη Δερμιτζάκη, με αφορμή το βιβλίο της «Γεννημένος Λούζερ» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εύμαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
20.10.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ