Έχουμε διαβάσει 2968 βιβλία

ΕΡΩΤΑΣ ΣΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΤΗΣ ΕΙΡΩΝΕΙΑΣ

03.05.2009
Συντάκτης: Βασιλική Χρίστη
email
ΕΡΩΤΑΣ ΣΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΤΗΣ ΕΙΡΩΝΕΙΑΣ
Εκδοτικός Οίκος
ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ
Συγγραφέας
Κατηγορία
ISBN
978-960-19-0300-2
Σελίδες
277

Μια σύγχρονη εκδοχή της απιστίας

Η Αγγέλα Καστρινάκη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1961. Είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια της νεότερης ελληνικής λογοτεχνίας στο Φιλολογικό τμήμα του Πανεπιστημίου Κρήτης. Έχει δημοσιεύσει τέσσερις συλλογές διηγημάτων, μελέτες και δοκίμια για τη νεοελληνική πεζογραφία. Έχει τιμηθεί με το βραβείο ελληνοτουρκικής φιλίας Ιπεκτσί και με το κρατικό βραβείο δοκιμίου για τη μελέτη της «Η λογοτεχνία στην ταραγμένη δεκαετία 1940-1950».

Η Μέλπω είναι μια νεαρή γυναίκα που αισθάνεται γενικά ικανοποιημένη από την οικογενειακή της ζωή. Είναι παντρεμένη εδώ και δέκα χρόνια με το Στέφανο, που είναι γιατρός-ερευνητής, και έχουν δύο δίδυμα αγόρια οκτώ ετών. Σε μία δεξίωση γνωρίζει το Μάριο και τη γυναίκα του από τη Θεσσαλονίκη. Ανταλλάσσουν διευθύνσεις και τηλέφωνα. Λίγες εβδομάδες μετά, παίρνει ένα μήνυμα στο ηλεκτρονικό της ταχυδρομείο από το Μάριο. Έτσι ξεκινά μια ηλεκτρονική αλληλογραφία και στη συνέχεια, όταν η Μέλπω ανεβαίνει για λίγες μέρες για δουλειά στη Θεσσαλονίκη, μια ερωτική σχέση με το Μάριο. Παράλληλα ο Στέφανος γνωρίζει τη Μάνια, μια νεαρή φοιτήτρια στο πανεπιστήμιο της Πάτρας, με την οποία ανταλλάσσουν επιστολές. Ο έρωτας της Μέλπως και του Μάριου ακολουθεί όλα τα στάδια, αν και, λόγω της απόστασης, καλλιεργείται κυρίως μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Μέχρι που κάποια στιγμή οι δυο τους αποφασίζουν να ζήσουν μαζί.

Αν ο «Έρωτας στα χρόνια της ειρωνείας» είναι μια ιστορία απιστίας, αυτό που την κινεί είναι το μέσο, δηλ. ο ηλεκτρονικός υπολογιστής και, πιο συγκεκριμένα, η δυνατότητα που μας δίνει να επικοινωνήσουμε, την ίδια στιγμή, με ανθρώπους που μπορεί να βρίσκονται σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου και να ανταλλάξουμε νέα, σκέψεις, συναισθήματα. Κατά τα άλλα, η εξωσυζυγική σχέση της Μέλπως μοιάζει με όλες τις (συμβατικές) ερωτικές σχέσεις: γνωρίζει την απογείωση, φθάνει στην έκσταση, δοκιμάζεται στην καθημερινότητα, καταπίπτει και… ξανά απ’ την αρχή. Ο κύκλος είναι πλήρης. Η παράλληλη ιστορία του Στέφανου και της Μάνιας και η εμβόλιμη αναφορά στις ομοιότητες (και τις διαφορές…) με τη σχέση της Πηνελόπης Δέλτα και του Ίωνα Δραγούμη (από τις ωραιότερες, κατά τη γνώμη της υπογράφουσας, σελίδες του βιβλίου), επιβεβαιώνουν, αν δεν τεκμηριώνουν κιόλας, την ασίγαστη ανάγκη για ερωτική τρυφερότητα. Και η «ειρωνεία» του τίτλου; Σύμφωνα με τη συγγραφέα, η ειρωνεία δημιουργείται από την απόσταση ανάμεσα στο «εγώ» και την επεξεργασία, την οποία καταργεί, υποτίθεται, ο έρωτας. Ή, όπως λέει ο Στέφανος στη Μέλπω, «Διαθέτουμε κι οι δυο ένα ειδικό χαρακτηριστικό και το διαθέτουμε μάλιστα σε μεγάλη δόση: είμαστε σε θέση να παίρνουμε απόσταση από τον εαυτό μας, να τον βλέπουμε, να τον ζυγίζουμε, να ζούμε και να σκεφτόμαστε ταυτόχρονα» (σελ. 348).

Με χιούμορ και οξυδέρκεια η Καστρινάκη παρουσιάζει μια σύγχρονη εκδοχή της φθοράς των σχέσεων και της απιστίας. Ως συγγραφέας, παρεμβαίνει για να διαμορφώσει την ιστορία της σε αγαστή «συνεργασία» με τον αναγνώστη.  Δεν επιζητεί την πρωτοτυπία, αλλά την καλλιέργεια της μορφής - και αν κρίνουμε από το αποτέλεσμα, το επιτυγχάνει σχεδόν άριστα.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Συνέντευξη με τη Νίτσα Μανωλά

Η Νίτσα Μανωλά με αφορμή το δίγλωσσο παραμύθι «Ο Συννεφούλης ταξιδεύει στην Ελλάδα», που έγραψε παρέα με τρεις ακόμα συγγραφείς και που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Υδροπλάνο, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
17.11.2019
Περισσότερα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The Dutch House

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The Dutch House
10.11.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ειρήνη Δερμιτζάκη

Η Ειρήνη Δερμιτζάκη, με αφορμή το βιβλίο της «Γεννημένος Λούζερ» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εύμαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
20.10.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ