Έχουμε διαβάσει 2962 βιβλία

ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΕΣ ΤΟΥ ΟΝΕΙΡΟΥ

31.01.2014
Συντάκτης: Τούλα Ρεπαπή
email
ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΕΣ ΤΟΥ ΟΝΕΙΡΟΥ
Εκδοτικός Οίκος
ΚΕΔΡΟΣ
Συγγραφέας
Κατηγορία
ISBN
978-960-04-4386-8
Σελίδες
224

Έφτασα στην κορυφή, γι’ αυτό σε ρωτάω…
Είναι αλήθεια πως από την κορυφή δεν πέφτεις ποτέ στον πάτο, αλλά στο χάος;
Δαμιανός Χατζημηνάς

Ο Δαμιανός Χατζημηνάς γεννήθηκε στην Καισαριανή το 1970, σε μια πολιτικά ταραγμένη εποχή. Σπούδασε πολιτικός μηχανικός και ασχολήθηκε με τις πολιτικές επιστήμες. Ταξίδεψε και εργάστηκε στη Μέση Ανατολή. Η σύγχρονη εποχή, η διεθνής τρομοκρατία και οι πολιτικοκοινωνικές εξελίξεις τον κρατούν σε διαρκή εγρήγορση. Ασχολείται με τη συγγραφή χρησιμοποιώντας την τεχνική του «λογοτεχνικού affect» για να μας ταξιδέψει στον μυθιστορηματικό του κόσμο.

Ο Κισσός –ο ήρωας του βιβλίου–, επαναστάτης από τα δεκατέσσερά του, αργότερα, όταν γνώρισε τη Φατίμα που την έλεγαν Αλεξάνδρα, από Έλληνα πατέρα και Συριανή μητέρα, αποφάσισε να πάει μαζί της –για ξεκάρφωμα– σε μια αποστολή στα χωριά του Έβρου για να περάσει απέναντι στην Ανατολία. Από τη Φατίμα και με τον Μουχάματ, τον ιμάμη δάσκαλό του, έμαθε αραβικά. Αυτός τον «μύησε» και στη θρησκεία και ιδεολογία της αραβικής κοινωνίας. Στο ταξίδι του αυτό προς την Ανατολία, σε όποια πόλη έφθανε, ένας μυστικός σύνδεσμος τον περίμενε δίνοντάς του την άδεια αλλά και οδηγίες για να συνεχίσει. Ένας σφραγισμένος γκρίζος φάκελος, που τυχαία είχε βρει στην είσοδο του σπιτιού του, ήταν το διαβατήριο και διαπιστευτήριό του σε όλους αυτούς. Όμως, τρομοκρατικά γεγονότα συνέβαιναν στις διάφορες πόλεις, γέφυρες, αεροδρόμια που επισκεπτόταν, μέχρι που έφτασε στη συνοικία Ανταμίγια, εκεί όπου και ο Δον Κιχώτης έδωσε την τελική του μάχη.

Ποιος ήταν ο Κισσός; Τι πρέσβευε; Γιατί βρέθηκε εκεί; Τι ήθελε να αλλάξει; Τα κατάφερε;

Ο Δαμιανός Χατζημηνάς, στο βιβλίο του με τον τίτλο «Τρομοκράτες του ονείρου», κάνει ένα ιδεολογικό ταξίδι από τη Δύση στην Ανατολή, αποτυπώνοντας μια κοινωνία θρησκευτικών, πολιτικών και ταξικών διαφορών, έλλειψης ελευθερίας, άνισης δικαιοσύνης και τρομοκρατίας. Συγχρόνως, τονίζει τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία αυτή, τη μη χειραφέτησή της, με την παράλληλη καταπίεση και προστασία της. Ήρωάς του είναι ο Κισσός, ένας ονειροπόλος επαναστάτης, διαποτισμένος από το σωστό μείγμα ιδεών και ονείρων που μπορεί να αλλάξει τον κόσμο.

Ο Δ.Χ., σε αυτή την πρώτη συγγραφική του προσπάθεια, επιλέγει για την ιστορία του τη μεγάλη φόρμα. Μιλά για τις κοινωνικές αδικίες και ανισότητες, τη μεροληπτική δικαιοσύνη, την ελευθερία, την τρομοκρατία. Με όλα αυτά τα στοιχεία συνθέτει μια μελωδία –το οδοιπορικό του Κισσού–, όπου τα τύμπανα του πολέμου χτυπούν άλλοτε για τον έρωτα και άλλοτε για τη βία. Ποιητικός, σουρεάλ και κατάβαθα ρομαντικός, μιλά για έναν κόσμο μικρό και απόμακρο, ανύπαρκτο μέσα στο χάος του σύμπαντος. Έναν κόσμο που παραμένει συμπαγής, έχοντας το χάος μέσα του. Στοιχεία μεταφυσικής με το κισμέτ να αιωρείται στις σελίδες, το κάρμα και τις προηγούμενες ζωές, δίνουν μια άλλη διάσταση στο κείμενο. Επίσης, μεγάλη έλξη ασκούν στον ήρωα οι μύθοι και η σημειολογία των αριθμών, ενώ συνεχώς στην αφήγησή του εμφανίζεται σεβασμός και πόθος για τη γυναίκα, την οποία σαν κάστρο με πολεμική στρατηγική θέλει να αιφνιδιάσει και να κατακτήσει. Ωστόσο ο ήρωας βρίσκεται σε αντίφαση με τον εαυτό του, με το να είναι ιδεολογικά πολιτικοποιημένος και βαθειά συνειδητοποιημένος οικουμενικός πολίτης, ο οποίος από αντίδραση εξελίσσεται σε επαναστάτη/τρομοκράτη παραμένοντας ονειροπόλος.

Ο κισσός, όπως και ο ήρωας, για να αναρριχηθεί πρέπει να στηριχθεί. Ποιο μεγαλύτερο στήριγμα υπάρχει από τις ιδέες, τις αξίες, τα όνειρα και τη γυναίκα;

Η γραφή του συγγραφέα χωρίζεται σε δύο μέρη. Της πραγματικότητας και του ονείρου. Τον χρόνο τον πλάθει στα μέτρα του και στη δική του μέτρηση. Ονειρεύεται και χάνεται μέσα σε αυτόν. Με ρεαλιστική και άναρχη γραφή, πίσω από καθημερινές εκφράσεις κρύβει τρυφερότητα και ρομαντισμό, αποκαλύπτοντας στον αναγνώστη τον κόσμο του και προδιαθέτοντάς τον για ανατρεπτικό χιούμορ και ευφυΐα. Ταυτόχρονα, αλληγορικές και συμβολικές τοποθετήσεις επαναλαμβανόμενες με ρίμα, δίνουν στη γραφή του μουσικότητα, ρυθμό και σφρίγος. Αλλού με μικρές κοφτές προτάσεις αλλάζει την ταχύτητα του κειμένου και δίνοντας παλμό ωθεί στο απρόοπτα αναμενόμενο, ενώ πλούτος γνώσεων δίνει μια επιπλέον αξία στο κείμενο και πρόσθετο ενδιαφέρον. Ωστόσο το χιούμορ, άλλοτε μη αναμενόμενο και άλλοτε σαρκαστικό, γίνεται η ανακουφιστική δικλείδα της ανατροπής.

Όλα υπάρχουν μέσα στο βιβλίο. Όνειρα, μύθοι, ιδεολογίες, πάθη. Αυτό το εκρηκτικό μείγμα από το οποίο είναι φτιαγμένη η ζωή. Ο μικρόκοσμος και μακρόκοσμος του Κισσού προβάλλουν στις σελίδες σαν μυθικοί/ονειρικοί κόσμοι. Και οι γυναίκες, ο σημαντικότερος πόλος έλξης: «Βρε συ, χούφτωσ’ την!!!»

Οι «Τρομοκράτες του ονείρου» είναι μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση και γραφή –αν και ο συγγραφέας δεν έχει ανοίξει όλα τα χαρτιά των συγγραφικών του δυνατοτήτων–, σαν ταινία κινηματογραφική, έγχρωμη, ασπρόμαυρη, ονειρική, ονειροπαρμένη, σουρεάλ, σατιρική, αστεία, όπου ο Δαμιανός Χατζημηνάς, σαν ένας άλλος Δον Κιχώτης, βλέπει τα φαντάσματα των ονείρων του και καλπάζοντας στις σελίδες γεννά συγγραφικές προσδοκίες στον αναγνώστη.

Ωστόσο όλα μοιάζουν κάτι να του θυμίζουν. Κάτι που φοβάται να αντιμετωπίσει. Τον έρωτα; Την πραγματικότητα; Ίσως και τα δυο!

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Συνέντευξη με τη Νίτσα Μανωλά

Η Νίτσα Μανωλά με αφορμή το δίγλωσσο παραμύθι «Ο Συννεφούλης ταξιδεύει στην Ελλάδα», που έγραψε παρέα με τρεις ακόμα συγγραφείς και που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Υδροπλάνο, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
17.11.2019
Περισσότερα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The Dutch House

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The Dutch House
10.11.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ειρήνη Δερμιτζάκη

Η Ειρήνη Δερμιτζάκη, με αφορμή το βιβλίο της «Γεννημένος Λούζερ» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εύμαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
20.10.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ