Έχουμε διαβάσει 2938 βιβλία

ΑΡΤΕΜΙΣ

29.01.2014
Συντάκτης: Ευμορφία Ζήση
facebook email
ΑΡΤΕΜΙΣ
Εκδοτικός Οίκος
ΗΡΙΔΑΝΟΣ
Συγγραφέας
Αρίστη Τρεντέλ
Μετάφραση
Χριστίνα Λιναρδάκη-Τάσος Αναστασίου
Κατηγορία
ISBN
978-960-335-121-4
Σελίδες
197
Η Αρίστη Τρεντέλ γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και ζει στη Γαλλία. Είναι διδάκτωρ Αμερικανικής Λογοτεχνίας και διδάσκει σε γαλλικά πανεπιστήμια. Κριτικά άρθρα, ποιήματα και πεζά της έχουν δημοσιευθεί σε περιοδικά στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το βιβλίο της που τιτλοφορείται «Άρτεμις» αποτελεί μια συλλογή από διηγήματα τα οποία έχουν δημοσιευτεί σε ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά περιοδικά.

Στο πρώτο διήγημα του βιβλίου, «Η τελευταία μετάληψη», εστιάζεται σε παιδικές και εφηβικές εμπειρίες που καθόρισαν την πορεία της ζωής της και αποτελούν ακόμη οδηγό στην κατ’ επιλογήν ανιούσα πορεία της προς το μέλλον. «Εξακολουθώ να είμαι μαθητευόμενη στην τέχνη της αγάπης που με δίδαξε η γιαγιά μου. Όμως την εικόνα τη λατρεύω. Χαμηλών και ισορροπημένων τόνων, υψηλής εκφραστικότητας, σε γαλαζοπράσινο φόντο, το πορτρέτο της παρθένας που κρατά το σταυρό σε μαύρη άλω. Δεν θα μπορούσα να ζήσω χωρίς αυτήν» (σελ.49). Η συγγραφέας μας συστήνεται μέσω της περιγραφής της επίδρασης της οικογένειάς της στη ζωή της. Φωτίζει τη ζωή των μελών της οικογένειάς της και των επιλογών της προσφέροντάς μας μια έμμεση σύσταση της ιδίας. Τα πρώτα ερωτικά της σκιρτήματα, η επίδραση της προσωπικότητας της γιαγιάς της: «… την ανίερη μετάληψη της γιαγιάς μου και πώς ζάρωσε και ρυτίδιασε με τα χρόνια κι έχασε το σπίτι και την περιουσία της και απέκαμε και εξορίστηκε σε μια πόλη που δεν αγαπούσε, η απυρόβλητή μου Αμαζόνα, η Αυτοκράτειρά μου που ποτέ δεν εκθρονίστηκε, η αγνή μου Παρθένος» (σελ. 47). Στο δεύτερο διήγημα που εμπεριέχεται στο βιβλίο, «Ο θάνατος του Τέλη», εστιάζεται περισσότερο στον πατέρα της, ωστόσο όμως συνεχίζει τις αναφορές της σε προσωπικές εμπειρίες της από τα εφηβικά της χρόνια επιστρέφοντας στο τέλος σε αυτοαναφορές σε παροντικό χρόνο: «Είναι ήσυχα εδώ. Τοπική νάρκωση. Πολύ ήσυχα. Τίποτα δεν ταράζει τη γαλήνη της μνήμης. Όλα είναι λευκά. Έξι μήνες χιόνι. Σκεπάζει και καταψύχει τους νεκρούς. Μόνο στη λογοτεχνία τους ξυπνάει. Ούτε νόστος ούτε Heimweh. Πλήρης ασυλία. Οι νιφάδες του χιονιού με γοητεύουν, στολίζουν τη σαβανωμένη νύφη. Μου φαίνεται πως κρατάω το τελεολογικό μυστήριο της ύλης και της μνήμης, όταν μια νιφάδα λιώνει στην παλάμη μου» (σελ.73).

Το τρίτο διήγημα, «Η τρελή», συντέθηκε «στον ίσκιο της ανθισμένης εφηβείας της», όταν η φιλόλογός τους ζήτησε να γράψουν ένα διήγημα. «Προς έκπληξή μου», όπως αναφέρει (σελ. 77), «χαρακτήρισε το διήγημα που έγραψα στον οίστρο της φιλοδοξίας της αρκετά ενδιαφέρον. Είχε σαν θέμα του έναν βουβό πόνο. Έναν πόνο που παρουσιαζόταν όχι μέσα από μια εκ βαθέων ανάλυση αλλά μέσα από την έμμονη ματιά ενός εννιάχρονου κοριτσιού». Το τέταρτο διήγημα, «Άρτεμις», αναφέρεται στο φίλο της που είχε από τα εφηβικά χρόνια. «Κουβαλούσε το Χριστό στο όνομά του και ασήμι στο πατρώνυμο και στα μαλλιά του» (σελ.110). Στο πέμπτο διήγημα, «Σαίξπηρ και Σία», γίνονται αναφορές στον πατέρα, στη φιλία και στον Έρωτα. Στο τελευταίο διήγημα, «Ο Γάλλος καθηγητής», περιγράφει την εξέλιξη της ιδιαίτερης σχέσης της με έναν καθηγητή του οποίου το παρωνύμιο ήταν Ζαρατούστρα. «Έβλεπα τον Ζαρατούστρα πάνω από έξι χρόνια αλλά μόνο στον έβδομο χρόνο άρχισε να έχει νόημα για μένα. Εύλογα το ενδιαφέρον μου στράφηκε στο γιατί και το πώς και το πότε ακριβώς συνέβη αυτή η εξέλιξη» (σελ.160). «Τώρα ο Ζαρατούστρα είχε νόημα για μένα και το γαλαζοπράσινο φως τον πλημμύριζε. Στις εποχές της ζωής ήταν χειμώνας γι’ αυτόν, φθινόπωρο για μένα, αλλά τα σώματά μας είχαν βυθιστεί στη ζέστη του καλοκαιριού. Κι αν ήμουν συγγραφέας και ήθελα ν’ αφηγηθώ λεπτομερέστερα αυτή τη φευγαλέα συνάντηση, θ’ άφηνα κατά μέρος τις αισθησιακές κυριολεξίες που χρησιμοποιεί μερικές φορές ο αμερικανός συγγραφέας μου διηγούμενος ιστορίες παράνομου έρωτα. Θα στρεφόμουν στους γάλλους δημιουργούς που εκτιμά ο καθηγητής μου, για να μάθω πόσο υπαινικτικός μπορεί να είναι κάποιος όταν η επιθυμία εκρήγνυται στο μυαλό του» (σελ.192).

Ο λόγος της Αρίστης Τρεντέλ είναι ποιητικός, περιγραφικός και βαθυστόχαστος – απόρροια ενός διαρκούς στοχασμού και ευαισθητοποίησης. Τα διηγήματά της κινούνται στα χρονικά επίπεδα του παρελθόντος και του παρόντος και η χρήση της πρωτοπρόσωπης αφήγησης προσδίδει αμεσότητα και τη δυνατότητα στον αναγνώστη να βιώσει μαζί με την αφηγήτρια τα όσα αφηγείται.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Αφιέρωμα στην ελληνική λογοτεχνία

Αφιέρωμα του Diavasame.gr στην ελληνική λογοτεχνία. Για 13η συνεχή χρονιά, η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr θα επιλέξει και θα παρουσιάσει κριτικές βιβλίων από Έλληνες συγγραφείς από τις 15/7 έως και την 29/7.
10.07.2019
Περισσότερα

Τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών, βιβλία 1/12/2018-31/5/2019

Δημοσιεύουμε τη λίστα με τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών βιβλία για ένα ολόκληρο εξάμηνο. Ρίξτε μια ματιά στην ενδιαφέρουσα λίστα που καλύπτει την περίοδο από 1/12/2018 έως 31/5/2019.
03.06.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ευτυχία Γιαννάκη και τους Πιτσιμπουίνους της

Η Ευτυχία Γιαννάκη, με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης περιπέτειας των Πιτσιμπουίνων «Μυστήριο στη Λίμνη Λαμπίκο» από τις εκδόσεις Ίκαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
02.06.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ