Έχουμε διαβάσει 2902 βιβλία

ΖΑ ΖΑ

18.01.2014
Συντάκτης: Ελένη Γκίκα
facebook email
ΖΑ ΖΑ
Εκδοτικός Οίκος
FREE THINKING ZONE
Συγγραφέας
Κατηγορία
ISBN
978-618-80288-0-7
Σελίδες
309

«Ακόμη κι αν η τύχη τής είχε επιτρέψει να ξαναρχίσει τη ζωή της απ’ την αρχή, πάλι τον ίδιο λασπωμένο δρόμο θα είχε πάρει, με όλους τους τούς σταθμούς».
Ζόζεφ Κέσελ «Η Ωραία της Ημέρας».

Με μότο αυτό ακριβώς από την «Ωραία της Ημέρας», ο Κυριάκος Αθανασιάδης γράφει για μιαν «Ωραία της Ημέρας», τριτοπρόσωπα και (τολμώντας) πρωτοπρόσωπα για μια Άννα που θα ’θελε να τη λένε και να γίνει η Ζα Ζα.

Δεν υπάρχει πιο δύσκολο και πιο επικίνδυνο για έναν συγγραφέα – άντρα να γίνει η ηρωίδα του (καθώς και το αντίστροφο, γυναίκα συγγραφέας να γράψει για άντρα), αλλά όσες φορές έχει πετύχει, το αποτέλεσμα είναι εξωφρενικά εξαιρετικό! (Τη μαντάμ Μποβαρί και την Άννα Καρένινα σ’ έναν συγγραφέα- άντρα τις χρωστάμε.) (Θα μπορούσα να πω, χωρίς ίχνος υπερβολής, ότι και στον Κυριάκο Αθανασιάδη χρωστάμε τη Ζα Ζα.)

Η Ζα Ζα, δηλαδή η Άννα κατ’ αρχάς, είναι μια γυναίκα σχεδόν της γενιάς μου. Σπούδασε και δούλεψε, πρόκοψε κι ανέβηκε, αγάπησε και φοβήθηκε, έγινε κάποια άλλη νομίζοντας ότι αυτό-που-είναι-είναι-και-ο-αληθινός-της-εαυτός.

Η ζωή της (στο μυθιστόρημα) αρχίζει από τον εαυτό της στον καθρέφτη, διπλό είδωλο. Με μεγάλες παραγράφους, δευτερεύουσες προτάσεις, ex libris, βιβλία και τέχνη, που παραπέμπουν σε κλασική λογοτεχνία την οποία ο συγγραφέας που έχει επιμεληθεί γνωρίζει καλά, η Άννα είναι σαν να αναδύεται μέσα από σελίδες κλασικού βιβλίου. Ο Παραχαράκτης του καινούργιου εαυτού της βέβαια προβάλλει μέσω διαδικτύου, εξάλλου το μέσον αλλάζει, έχουν μείνει όμοια και απαράλλαχτα τα βασικά: η ανάγκη τού να γίνεις ή να νοιώσεις μια άλλη προκειμένου να ξετρυπώσεις τον αληθινό εαυτό. Εξάλλου πού να μαζεύεις τα χίλια κομματάκια του ενός ανθρώπου;

Και ο Κυριάκος Αθανασιάδης αποπειράται να κάνει ακριβώς αυτό: να μαζέψει ή να ανακατασκευάσει τα χίλια κομματάκια μιας Άννας που για να παραμείνει Άννα θα πρέπει να γίνει η Ζα Ζα. Γι’ αυτό και θα αφήσει τρεις άντρες να την καθοδηγήσουν: τον Παραχαράκτη του διαδικτύου, γνωστό άγνωστο. Τον Μάνο που πρέπει να τον προδώσει για να μπορέσει να του μείνει πιστή και να τον αγαπά. Και φυσικά τον συγγραφέα της.

Η Ζα Ζα, προκειμένου να είναι ελεύθερη, οικειοθελώς σε έναν ας πούμε άγνωστό της απολύτως θα παραδοθεί. Θα κάνει ακριβώς ό,τι θα της υπαγορεύει. Εξάλλου, αυτό το γνωρίζουν καλά οι γυναίκες, ελευθερία είναι η εθελουσία σκλαβιά. Στο αλωνάκι της δικής μας ψυχής όλα γίνονται και όλα επιτρέπονται. Γνωστό μας εξάλλου και απ’ αυτή την απίθανη «Η Ιστορία της Ο» (με τη συγγραφέα που έμεινε 40 χρόνια πίσω από ένα ψευδώνυμο στο απόλυτο σκοτάδι, γράφοντας για τον εραστή της που την προκάλεσε ουσιαστικά μια ωμή ερωτική επιστολή). Θα μπορούσε να πει κανείς και για τη Ζα Ζα ότι είναι μια ωμή ερωτική ιστορία; Το σίγουρο είναι ότι είναι η πορεία της γυναικείας αυτογνωσίας, ένα ψυχολογικό παιχνίδι με τους κινδύνους και τα δώρα που σου επιφυλάσσουν τα όρια και σίγουρα ένα αλλόκοτο ερωτικό παιχνίδι που κάνει όλο το μυθιστόρημα να θυμίζει ψυχολογικό θρίλερ, να μοιάζει ή και να είναι νουάρ.

Το σίγουρο είναι ότι είναι μια εξαιρετική ιστορία από έναν συγγραφέα που ξέρει γράμματα, που τολμά να παίζει με τα είδη (διάλογοι, περιγραφές, μέιλ, επιστολές, διαρκή φλας μπακ, μικρά δοκίμια τέχνης, συνομιλία με κλασικά κείμενα, τριτοπρόσωπη, πρωτοπρόσωπη γραφή, ανατροπές) και το πορτρέτο μιας γυναίκας που αφορά και τους άντρες. Όσο κι αν τα χίλια κομματάκια που ο συγγραφέας μοιάζει να μαζεύει είναι, απ’ ό,τι φαίνεται κατ’ αρχάς, της Άννας ή της Ζα Ζα! Το αποτέλεσμα είναι τα χίλια κομματάκια, τελικά, και των δυο. Της πανταχού παρούσας και πάσχουσας (με την έννοια του πράττειν) Ζα Ζα και του φαινομενικά απόντος εραστή.

Και σίγουρα είναι και ένα μυθιστόρημα που μπορεί να διαβαστεί με πολλούς τρόπους. Ενδεχομένως και με κάποιους που ο συγγραφέας ή όποιος γράφει γι’ αυτό το βιβλίο δεν τους έχει καν φανταστεί. Λίγα λόγια για τον συγγραφέα από τον ίδιο τον συγγραφέα επειδή φωτίζουν, τελικά, το βιβλίο:
«Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη το 1963. Έζησα στην Αθήνα από το 1986 έως το 2009. Από το 1984 εργάζομαι ως επιμελητής εκδόσεων: έχω επιμεληθεί περισσότερα από 300 βιβλία (λογοτεχνικά, φιλοσοφικά, δοκιμιακά). Έχω εκδώσει οχτώ πεζογραφικά βιβλία: “Ιστορίες Υπερβολής”, Ροές 1987 (β' έκδ. δήγμα 2010), “Δώδεκα”, Καστανιώτης 1991, “Μικροί Κόσμοι”, Λιβάνης 1996, “Το Σάβανο της Χιονάτης”, Σύγχρονοι Ορίζοντες 2001, “Το Βασίλειο του Αποχαιρετισμού”, Σύγχρονοι Ορίζοντες 2002, “Πανταχού Απών”, τυπωθήτω 2007, “Κακορραφίες”, δήγμα 2009, “Ζα Ζα” στο Διαδίκτυο, 2012. Έχω επίσης γράψει περισσότερα από 10 παιδικά και εφηβικά βιβλία ενώ κείμενά μου έχουν δημοσιευτεί σε διάφορες εφημερίδες και περιοδικά.»

Για να αποδειχθεί ότι η «Ζα Ζα» υπερέβη συγγραφικές προθέσεις και τον χάρτινό της εαυτό. Δηλαδή η «Ζα Ζα», που γράφτηκε από τον συγγραφέα της κατ’ αρχάς στο διαδίκτυο για να τη σβήσει μετά, διεκδίκησε την εκδοτική της ύπαρξη, διαβάστηκε, αγαπήθηκε, υμνήθηκε και έχει πίσω της ήδη θαυμαστές, θαυμάστριες, αλλά και υμνητικές κριτικές.

Απαγορεύεται αυστηρά στους αναγνώστες της ν’ αποκαλύψουν το τέλος! Και σας το λέει αναγνώστρια που το ’χει βίτσιο ν’ αρχίζει απ’ εκεί, δυστυχώς!

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Αφιέρωμα στην ελληνική λογοτεχνία

Αφιέρωμα του Diavasame.gr στην ελληνική λογοτεχνία. Για 13η συνεχή χρονιά, η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr θα επιλέξει και θα παρουσιάσει κριτικές βιβλίων από Έλληνες συγγραφείς από τις 15/7 έως και την 29/7.
10.07.2019
Περισσότερα

Τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών, βιβλία 1/12/2018-31/5/2019

Δημοσιεύουμε τη λίστα με τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών βιβλία για ένα ολόκληρο εξάμηνο. Ρίξτε μια ματιά στην ενδιαφέρουσα λίστα που καλύπτει την περίοδο από 1/12/2018 έως 31/5/2019.
03.06.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ευτυχία Γιαννάκη και τους Πιτσιμπουίνους της

Η Ευτυχία Γιαννάκη, με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης περιπέτειας των Πιτσιμπουίνων «Μυστήριο στη Λίμνη Λαμπίκο» από τις εκδόσεις Ίκαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
02.06.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ