Έχουμε διαβάσει 2962 βιβλία

ΤΟ ΩΡΑΙΟ ΑΤΥΧΗΜΑ

30.08.2013
Συντάκτης: Τούλα Ρεπαπή
email
ΤΟ ΩΡΑΙΟ ΑΤΥΧΗΜΑ
Εκδοτικός Οίκος
ΚΕΔΡΟΣ
Συγγραφέας
Κατηγορία
ISBN
978-960-04-4340-0
Σελίδες
222

Η βεβαιότητα του χρόνου που πέρασε και αυτού που ασταμάτητα περνά
ή
Σεκάνς της ζωής μου

Ο Τάσος Γουδέλης, στο βιβλίο του με τον τίτλο «Το ωραίο ατύχημα», μέσα από είκοσι δύο μικρής φόρμας ιστορίες, συγκεκριμένος και ασαφής, βρίσκεται μετέωρος μεταξύ σχημάτων, μορφών, εικόνων και λέξεων. Ρομαντικός, ποιητικός και ονειροπόλος, αναλογίζεται με διάθεση να ειπωθούν όσα δεν ειπώθηκαν ποτέ, όντας πραγματικός και εξωπραγματικός ταυτόχρονα. Νοσταλγεί και αποτιμά όσα πέρασαν συνειδητοποιώντας τη βεβαιότητα του χρόνου που έφυγε και που μικραίνοντας ασταμάτητα περνά, όπως επίσης και των χαρών και ηδονών που πρέπει να απαρνηθεί ή να μην σταματήσει να ενδίδει περιμένοντας… Ωστόσο, η ανατροπή υπάρχει στην έκπληξη της απώλειας που δημιουργεί το συναίσθημα όχι οι λέξεις.

Ήρωες κλασικής λογοτεχνίας και συγγραφείς, ταινίες, πορτρέτα φαγιούμ, άλλοτε σαν φαντάσματα και άλλοτε σαν οπτασίες, δίνουν στις αφηγήσεις ένα παρελθόν που τις συνδέει με το τώρα. Ταυτόχρονα ο συγγραφέας, σαν ένας μεγεθυντικός κινηματογραφικός φακός, προβάλλει απλές, καθημερινές απολαύσεις διαπερνώντας το ομιχλώδες της απόλαυσης και φθάνοντας στο πάθος της εξάρτησης, αδιαφορώντας για τον κίνδυνο που εγκαθίσταται μέσα του. Μονολογεί και χωρίς να λέει τίποτα τα λέει όλα. Φωτοσκιάσεις μιας ετεροχρονισμένης ζωής.

Είναι τέχνη να γράφεις για τη λεπτομέρεια του ανύπαρκτου ή, μήπως, είναι η μέθη της γραφής;

Στις αφηγήσεις του, μια ηρωίδα –ίσως να είναι παντού η ίδια–, είναι ερωτευμένη με τα συναισθήματα και όχι με τους εραστές. Μια εξωπραγματική κατάσταση και εμπειρία που την ωθεί να ζει, να νοιώθει, να αντιδρά αλλιώς. Γυναίκα, μια μοιραία καταγωγή! Η απουσία της τον ελευθερώνει από το πάθος του για εκείνη, ενώ η απώλειά της βάζει όρια, σαν πόρτα. Έρωτας, το πάθος που καλύπτει και φθείρει συγχρόνως και όταν υποχωρεί αποκαλύπτει τη γύμνια των συναισθημάτων.

Αλλού, αντιμέτωπος με τον εαυτό του και εκείνη, αφήνεται σε μια δίνη σκέψεων σαν να θέλει να έχει το άλλοθι ενός τέλους που έρχεται. Ονειρικές περιγραφές, που δεν μπορεί να τρέξει χωρίς πόδια και να φωνάξει χωρίς φωνή, ενώ εκεί, στο βάθος του μυαλού του, υπάρχει η εικόνα αυτού του γυναικείου σώματος. Η ανάμνηση της επαφής και το πάθος που μοιράστηκε με αυτό. Οι εύγλωττες συσπάσεις του προσώπου της αποκαλύπτουν τα πολλά της πρόσωπα που έχουν τη δύναμη να αλλάζουν και το δικό του. Η γυναίκα, ένα μυστήριο για την ίδια και για αυτόν ή ένας ποταμός που παρασύρει και τους δύο ή κάτι σαν μια εσωτερική μουσική. Αυτό εξ άλλου δεν είναι ο έρωτας;

Κάπου αλλού, ένας άνθρωπος παραμορφωμένος είναι καταδικασμένος να γελά ισοβίως. Η ανοχή προβάλλεται σαν μια μορφή ελευθερίας και η μοναξιά απειλητική και εκφραστική σαν νύχτα, με την εγγύτητα να αγνοείται.

Ενώ η σύγχρονη επικοινωνία, το διαδίκτυο, είναι ένα ελπιδοφόρο μέλλον για τους νέους, και ένας άγνωστος χώρος γεμάτος φόβους για τους μεγαλύτερους. Σερφάροντας ξορκίζουν το θεριό της απομόνωσης και της ταχύτητας και οι νεώτεροι δεν ξέρουν τη βραδύτητα της ταχύτητας που σαν κινούμενη άμμος μπορεί να τους καταπιεί.

Τέλος, η αυτοκριτική που παίρνει τη μορφή της επιβλητικής πατρικής εξουσίας πάνω στον γιο. Θα του ήμουν αρεστός; με τη σιωπή της απάντησης να βαραίνει.

Ο Τάσος Γουδέλης, στο βιβλίο του με τον τίτλο «Το ωραίο ατύχημα», αφηγείται με γραφή γεμάτη από ανατροπές, ασάφειες και αντιφάσεις, με λέξεις που μάχονται μεταξύ τους και αναιρούν η μία την άλλη. Εικόνες φωτίζουν τη θλίψη και το γκρίζο σαν το ακαθόριστο φως μιας ταινίας, ενώ αμφιβολίες, ρευστότητα, απομόνωση και έλλειψη σταθερών θέσεων προβάλλονται σαν είδωλα του εαυτού του πάνω στους καθρέπτες του νου, που δυστυχώς πληθαίνουν. Ατυχήματα γιατρεύουν και άλλα αποκαλύπτουν τι πρέπει να γιατρευτεί. Ενώ ο κίνδυνος στέκει αφροδισιακός, δημιουργώντας, παρατείνοντας και εμπλουτίζοντας τη σχέση. Οι ήρωες, φευγαλέες απειλητικές σκιές που περιγράφουν και συνθέτουν τη ζωή του, μετατρέπονται ταυτόχρονα σε φόβους και προσδοκίες. Οι γυναικείες σκιώδεις παρουσίες υπόσχονται πως θα δώσουν χρόνο, ενώ πάντα αποχωρούν αφήνοντας το λευκό στον τοίχο. Ωστόσο, πηγή έμπνευσης είναι και η απώλειά τους. Ίσως τότε μόνο αντικρίζει το δικό του πρόσωπο. Μια σκιά κι αυτός! Νομίζει συνεχώς πως είναι κάποιος άλλος. Αυτή η αγωνία που μας διακατέχει να καταλάβουμε τον εαυτό μας!

Τότε, τι υπαγορεύει τη γραφή, ένας άλλος εαυτός ή έμπνευση, οι φόβοι, οι ψευδαισθήσεις, οι ορμόνες μας που μας καθορίζουν και οι αβεβαιότητές μας που μας ωθούν; Ο συγγραφέας μοιάζει να ζει σε δύο κόσμους. Στον κόσμο των ηρώων κλασικών κειμένων, ταινιών και στον δικό του. Με ματιά κινηματογραφική τους τοποθετεί στο πλάνο του κειμένου σαν φαντάσματα του εαυτού του και εκείνης. Τον ακολουθούν ακόμη και στον ύπνο του, διαμορφώνοντας ή εκφράζοντας τους φόβους, τα πάθη και τις απώλειές του. Κινούνται με την αβεβαιότητα της ύπαρξής τους, την αναμονή του ατυχήματος, τον πόνο των ακυρωμένων ονείρων, τη διαπίστωση της μοναξιάς και του επερχόμενου τέλους. Μήπως όλοι είναι κομμάτια από το παζλ της δικής του εικόνας;

«Το ωραίο ατύχημα»: ένα βιβλίο γραμμένο με ποιητικότητα, τόσο σιωπηλό και τόσο εύγλωττο όσο και ο εσωτερικός του κόσμος.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Συνέντευξη με τη Νίτσα Μανωλά

Η Νίτσα Μανωλά με αφορμή το δίγλωσσο παραμύθι «Ο Συννεφούλης ταξιδεύει στην Ελλάδα», που έγραψε παρέα με τρεις ακόμα συγγραφείς και που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Υδροπλάνο, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
17.11.2019
Περισσότερα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The Dutch House

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The Dutch House
10.11.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ειρήνη Δερμιτζάκη

Η Ειρήνη Δερμιτζάκη, με αφορμή το βιβλίο της «Γεννημένος Λούζερ» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εύμαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
20.10.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ