Έχουμε διαβάσει 2902 βιβλία

ΟΛΟ ΤΟ ΦΩΣ ΑΠ' ΤΑ ΦΕΓΓΑΡΙΑ

24.07.2013
Συντάκτης: Ευμορφία Ζήση
facebook email
ΟΛΟ ΤΟ ΦΩΣ ΑΠ' ΤΑ ΦΕΓΓΑΡΙΑ
Εκδοτικός Οίκος
ΠΑΤΑΚΗΣ
Συγγραφέας
Κατηγορία
ISBN
978-960-16-4070-9
Σελίδες
123

ἐπάμεροι• τί δέ τις; τί δ' οὔ τις;
σκιᾶς ὄναρ ἄνθρωπος.
Πίνδαρος

Ένας παραληρηματικός χορός στο ρυθμό των λέξεων

Ο Κώστας Καβανόζης γεννήθηκε στην Κομοτηνή το 1967. Είναι φιλόλογος και διδάσκει στη Μέση Εκπαίδευση. Η πρώτη πεζογραφική του εμφάνιση έλαβε χώρα το 2004 με το «Χοιρινό με λάχανο» που περιέχει τρεις νουβέλες γραμμένες με δραματική ένταση και λογοτεχνικό πάθος. Το επόμενο βιβλίο του, «Του κόσμου ετούτου» (2009), είναι μυθιστόρημα. Το τελευταίο, «Όλο το φως απ’ τα φεγγάρια», αποτελείται από εννέα διηγήματα υψηλής λογοτεχνικής γραφής –για απαιτητικούς αναγνώστες– που κατ’ εμέ τον κατατάσσουν σε μια διακριτή κατηγορία λογοτεχνών οι οποίοι αντλώντας έμπνευση από τη Μούσα μάς προσφέρουν αληθινά έργα τέχνης. Πρόκειται για αληθινούς «ποιητές» και τεχνίτες του λόγου.

Ο Καβανόζης από το πρώτο κιόλας διήγημά του, “Species horrenda”, τείνει το χέρι του στον αναγνώστη και αποκτά αμέσως την εμπιστοσύνη του και την προθυμία του να αφεθεί στο ρυθμό γραφής του και να κινηθεί μαζί του ευχάριστα και χωρίς δεύτερη σκέψη στην αφήγηση των ιστοριών του. Νιώθει την ορμή του λόγου του και τον ακολουθεί πιστά.

Οι ήρωες των διηγημάτων του είναι αποπροσωποποιημένοι και ο καθένας τους έχει να μας αποκαλύψει τη δική του αλήθεια, το δικό του βύθισμα στην τραγική του πραγματικότητα και στη βίωση της καθημερινότητας. Οι ιστορίες είναι πρωτότυπες και οι ήρωες μοναδικοί. Ακόμη και μια κοινότοπη ιστορία θανάτου στο διήγημα «Άρωμα λεμονιού» δε θυμίζει κάτι – είναι ξεχωριστή ή μάλλον είναι ξεχωριστός και ιδιαίτερος ο τρόπος που την παρουσιάζει ο συγγραφέας.

Η καθημερινότητα τελικά δεν είναι τόσο μονότονη και βαρετή. Αυτό διαφαίνεται μέσα από τις ιστορίες του Καβανόζη. Κάτω από την επιφάνειά της υπάρχουν εικόνες και σκέψεις παρανοϊκές, παράλογες και ταυτόχρονα συναρπαστικές. Η λογική τάξη του κόσμου που ξέρουμε διαταράσσεται, κούνιες κρέμονται από τον γαλάζιο ουρανό, άνθρωποι βρίσκονται σε σύγχυση όσον αφορά την ταυτότητά τους, άλλοι πεθαίνουν στο μπάνιο τους την ώρα που έχουν τεθεί σε ισχύ όλες τους οι αισθήσεις, άλλοι αλληλοεξοντώνονται εξαιτίας ενός ερωτικού πάθους, παντού επικρατεί μια παρανοϊκή, παραληρηματική εικόνα της πραγματικότητας. Το παράλογο και το παραλήρημα είναι τα κυρίαρχα στοιχεία στα διηγήματα αυτά – ένα διαρκές παραλήρημα που συμπαρασύρει τον αναγνώστη σε άλλες εκδοχές και εκφάνσεις της μονότονης καθημερινότητας που ήδη γνωρίζει. «Και τα παιδιά, τέλος, είναι τα παιδιά. Παιδιά πολλά, παιδιά πλήθος, ου! Με ράσα ντυμένα, γεμίζει ο ουρανός. Κουνιούνται. Στις κούνιες απάνω καθισμένα με φόρα κουνιούνται. Από τη μία άκρη του ουρανού ως την άλλη κουνιούνται. Απ’ όλες του τις άκρες σε όλες του. Σιωπηλά, και ανεμίζουν τα ράσα τους» («Πηγαινέλα», σ. 29).

Στιγμές, σκέψεις και εικόνες γνώριμες σε όλους, ξαφνικά στα χέρια του Καβανόζη μεταμορφώνονται αποκτώντας μια άλλη μορφή, πρωτότυπη, παραληρηματική, εκστατική, ποιητική. Οι ήρωές του μοιάζουν να δρουν σε μια άλλη διάσταση της πραγματικότητας, βοηθώντας τους αναγνώστες να απαγκιστρωθούν και οι ίδιοι για λίγο από το παραλυτικό αδιέξοδο μιας καθ’ όλα μονότονης ζωής.

Πολύτιμη η προσφορά του Καβανόζη στους αναγνώστες, μέσα από έναν χειμαρρώδη, ρέοντα και ειλικρινή λόγο τους φέρνει αντιμέτωπους με τους φόβους τους, τα όνειρά τους, τις ενδότερες παρανοϊκές στιγμές τους. Οι ήρωές του προσπαθούν να αποδράσουν από τη ρηχή βίωση της πραγματικότητας και το καταφέρνουν, μόνο που φαντάζουν παράλογοι και παρανοϊκοί. «Μια ιστορία για τον άνθρωπο που μάζευε το φως απ’ τα φεγγάρια θα σας πω, που έξω έβγαινε να περπατήσει όταν φεγγάρια στρογγυλά είχαν πέσει κάτω και το φως τους να μαζέψει … Κι όλο το φως απ’ τα φεγγάρια –τον είχα δει μία φορά από ένα όταν έβγαινε– μέσα στον κόρφο του το έκρυβε, όσο κι αν μάζευε μέσα στον κόρφο του κλεισμένο το κρατούσε» («Όλο το φως απ’ τα φεγγάρια», σ. 115-116).

Ο λόγος του ρέει ακατάπαυστα και ενοποιεί τις φωνές των ηρώων του και τους διαλόγους τους δημιουργώντας ένα συνεχόμενο αφηγηματικό λόγο ο οποίος όμως έχει ρυθμό και φυσικότητα – ο αναγνώστης μπορεί να τον ακολουθήσει εύκολα χωρίς να αποσπάται ο νους του. Φαντάζει σαν κάλεσμα του «ποιητή»-συγγραφέα σε ένα χορικό άσμα – μας δίνει το ρυθμό, τη μουσική, τα βήματα. Με την ολοκλήρωση της ανάγνωσης ο αναγνώστης νιώθει ότι μετείχε ενεργά στην αφήγηση, ότι μυείται και συμμετέχει κατά κάποιον τρόπο σε αυτήν. Μοναδική επιτυχία του συγγραφέα να θέτει σε κίνηση αυτή την ενεργό συμμετοχή του αναγνώστη, γεννώντας του την επιθυμία να τον ακολουθήσει στο μουσικό ρυθμό που αποπνέει η αφήγηση και να απαγγείλει δυνατά κάθε αράδα των διηγημάτων του, να νιώσει τον παλμό που εκπέμπουν οι λέξεις.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Αφιέρωμα στην ελληνική λογοτεχνία

Αφιέρωμα του Diavasame.gr στην ελληνική λογοτεχνία. Για 13η συνεχή χρονιά, η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr θα επιλέξει και θα παρουσιάσει κριτικές βιβλίων από Έλληνες συγγραφείς από τις 15/7 έως και την 29/7.
10.07.2019
Περισσότερα

Τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών, βιβλία 1/12/2018-31/5/2019

Δημοσιεύουμε τη λίστα με τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών βιβλία για ένα ολόκληρο εξάμηνο. Ρίξτε μια ματιά στην ενδιαφέρουσα λίστα που καλύπτει την περίοδο από 1/12/2018 έως 31/5/2019.
03.06.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ευτυχία Γιαννάκη και τους Πιτσιμπουίνους της

Η Ευτυχία Γιαννάκη, με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης περιπέτειας των Πιτσιμπουίνων «Μυστήριο στη Λίμνη Λαμπίκο» από τις εκδόσεις Ίκαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
02.06.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ