Έχουμε διαβάσει 2956 βιβλία

ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΕΣ

07.07.2013
Συντάκτης: Πασχαλία Τραυλού
facebook email
ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΕΣ
Εκδοτικός Οίκος
ΚΕΔΡΟΣ
Συγγραφέας
Κατηγορία
ISBN
978-960-04-4375-2
Σελίδες
376
Γυμνές αλήθειες, γεμάτες σημάδια και δύσμορφες ψυχικές ουλές, δικές του και άλλων, αποφάσισε να καταγράψει και σε αυτό το βιβλίο του ο Άρης Σφακιανάκης, δίχως ίχνος ενδοιασμού και ένδειας εκφραστικών μέσων. Με κυρίαρχα λογοτεχνικά όπλα εκείνα του αυτοσαρκασμού και του χιούμορ, ενός χιούμορ λεπτού, διεισδυτικού και ευαίσθητου σαν βαρόμετρου καιρικών συνθηκών, για να πιάνει κάθε κραδασμό της γυναικείας ψυχολογίας, ο συγγραφέας επιχειρεί να βυθιστεί για άλλη μια φορά στο κοινωνικό πλέον φαινόμενο της ανάγκης για μεταμόρφωση που καταλήγει συχνά σε ψυχική παραμόρφωση.

Φορώντας για άλλη μια φορά το σαρκίο του αγαπημένου του όπως αποδεικνύεται ήρωα, του Παρθένιου Σατανάκη, μες στο οποίο μοιάζει να αισθάνεται ιδιαίτερα βολικά, ανεβαίνει ξανά στη σκηνή του σύγχρονου κοινωνικού γίγνεσθαι για να παρακολουθήσει ως δράστης και συνάμα ως παρατηρητής τη γυναικεία ψυχοσυναίσθηση έπειτα από το στραπάτσο της σωματικής και ψυχικής της αρτιότητας.

Δημοφιλής πλέον ο ήρωας του δημιουργού από προηγούμενο έργο του και προσφιλής η θεματολογία του, καθώς μας έχει αποδείξει επανειλημμένως ότι η ενδελεχής και διεισδυτική παρατήρηση του γυναικείου φύλου αποτελεί αστείρευτη πηγή θεματολογίας και έμπνευσης γι' αυτόν, αναταράσσει αυτό το καλοκαίρι τα λιμνάζοντα ύδατα του σκεπτικισμού και της σοβαροφάνειας που μας έχει πλήξει λόγω της οικονομικής κρίσης που αντιμετωπίζει η χώρα, αποφασισμένος να μας αποσπάσει την προσοχή από μια καθημερινότητα που μας πληγώνει.

Σαφώς κάνει αναφορές και σε ζητήματα της καθημερινής τρέλας που προκύπτουν από τον ασφυκτικό κλοιό της οικονομικής κρίσης, όμως με τον ιδιαίτερο συγγραφικό του ορίζοντα καταφέρνει να μετουσιώσει το τραύμα σε λαϊκή φιλοσοφία.

Το θέμα μοιάζει απλό και ελαφρύ, αλλά καθόλου δεν είναι. Ο κεντρικός ήρωας βρίσκεται στη δύσκολη θέση να παρηγορήσει μια πλειάδα κακοποιημένων και μάλιστα παντρεμένων γυναικών, από το αδέξιο νυστέρι ενός πλαστικού χειρουργού και φίλου του και τότε έρχεται αντιμέτωπος με μια ανατρεπτική διαπίστωση: οι γυναίκες –τουλάχιστον υπό το παρθένο βλέμμα του Σατανάκη – αποζητούν τις ψευδαισθήσεις ακόμη και ενός νυστεριού, προκειμένου να εξισορροπήσουν και να αμυνθούν σε έναν κόσμο γεμάτο ψέματα, εξαπάτηση και ανία. Λειτουργώντας σαν... ομοιοπαθητική, η αυταπάτη του νυστεριού και της μεταμόρφωσης επιδιώκεται μάταια ως αντίδοτο στο ψέμα, εντείνοντας όμως εντέλει την τραγικότητα των γυναικείων αισθημάτων και διαψεύσεων, τρέφοντας έτσι την ανάγκη τους για μαζοχιστικό αυτοοικτιρμό, τουλάχιστον κατά … Σφακιανάκη το ανάγνωσμα.

Σε μια εποχή βεβαίως που οι γυναίκες διεκδικούν ολοένα και μεγαλύτερο βαθμό χειραφέτησης, θα έπρεπε κανονικά να ενίσταμαι για το τόσο αδύναμο προφίλ του γυναικείου φύλου, όπως τουλάχιστον προβάλλεται από την πένα του Σφακιανάκη. Ωστόσο, από τη μια πλευρά ο αυτοσαρκασμός του ίδιου του ήρωα –και εν κατακλείδι του ίδιου του συγγραφέα– και η επιτυχής σχοινοβασία του έργου σε μια δυσεπίτευκτη έκφανση χιούμορ που βγαίνει αβίαστη και δροσερή κάμπτοντας τις όποιες ιδεολογικές αντιστάσεις, αφετέρου –σ’ ένα δεύτερο επίπεδο– η διάθεση του συγγραφέα να αιτιολογήσει αυτή τη δυσκολία του γυναικείου φύλου να συμβιβαστεί με τον εαυτό που αντιπροσωπεύει η εικόνα του και να διαχειριστεί την ανασφάλεια που απορρέει από την απιστία του άλλου φύλου, προσφέρουν στον συγγραφέα την ασυλία ποιητική αδεία να πει ό,τι θέλει, αρκεί να το γράφει τόσο ευχάριστα όσο αυτός μόνο μπορεί.

Εξάλλου, αν στο ψυχολογικό προφίλ των σύγχρονων γυναικών δεν υπήρχαν τα στοιχεία που περιγράφει ο Άρης Σφακιανάκης, τότε πώς θα μπορούσε να δικαιολογηθεί η ιδιαίτερη ροπή των γυναικών και της εποχής μας προς τα ρομαντικά μυθιστορήματα όπου καλύπτουν την απολεσθείσα ελπίδα για στοργή και τρυφερότητα από ένα φύλο που φαίνεται να αγνοεί τις καταστροφές που προκαλεί στον γυναικείο ψυχισμό;

Εξάλλου, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε στον Σφακιανάκη εκείνο το χάρισμα της παρρησίας που ελάχιστοι δημιουργοί διαθέτουν, να τολμά να αποκαλύπτει τη γύμνια των καιρών δίχως καμία διάθεση σεμνοτυφίας, κομπορρημοσύνης ή ηθικολογίας, καταρρίπτοντας από το βάθρο των αξιών πρώτον και πάνω απ’ όλους τον εαυτό του και την τέχνη του.

Με λίγα λόγια, «οι Παντρεμένες», με αυτό τον αρκετά ερεθιστικό τίτλο για το γυναικείο κοινό, είναι ένα βιβλίο ιδιαίτερα ευχάριστο στην ανάγνωση, με γρήγορη ροή και εξέλιξη καταστάσεων που κινούνται στη σφαίρα του κωμικοτραγικού και επιδιώκουν να διαρρήξουν το βαρετό πλέγμα της σοβαροφάνειας και του ψεύδους τη στιγμή που χρειαζόμαστε περισσότερο από ποτέ αλήθεια, χαμόγελο και αυτογνωσία.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Συνέντευξη με τη Νίτσα Μανωλά

Η Νίτσα Μανωλά με αφορμή το δίγλωσσο παραμύθι «Ο Συννεφούλης ταξιδεύει στην Ελλάδα», που έγραψε παρέα με τρεις ακόμα συγγραφείς και που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Υδροπλάνο, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
17.11.2019
Περισσότερα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The Dutch House

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The Dutch House
10.11.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ειρήνη Δερμιτζάκη

Η Ειρήνη Δερμιτζάκη, με αφορμή το βιβλίο της «Γεννημένος Λούζερ» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εύμαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
20.10.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ