Έχουμε διαβάσει 2938 βιβλία

ΕΘΙΜΟ ΤΟΥ ΜΕΣΗΜΕΡΙΟΥ

17.02.2013
facebook email
ΕΘΙΜΟ ΤΟΥ ΜΕΣΗΜΕΡΙΟΥ
Εκδοτικός Οίκος
ΟΔΟΣ ΠΑΝΟΣ
Συγγραφέας
Κατηγορία
ISBN
978-960-477-069-4
Σελίδες
103
«Παίρνω το σκαλωτό λιθόστρωτο. Μπορώ να χαράξω πορείες. Να τραβήξω γραμμές στο χάρτη, να τις μελετήσω στη φύση, Να ονομάσω τα πετρώματα, να προσδιορίσω τις ηλικίες τους, να περιγράψω τις διαδικασίες απόθεσής τους. Συχνά βρίσκομαι μπροστά σε κώδικες, σε κρυμμένα ρολόγια. Την έχω μάθει τη γλώσσα της Γης. Δεν ανοίγω το χάρτη, δεν χαράσσω πορεία. Περπατάω άπραγη κοιτάζοντας τα βήματά μου. Η ανέμη γυρίζει από κεκτημένη ταχύτητα. Η κλωστή ξετυλίγεται ανακατεύοντας συστήματα που μπορούσαν να ανοίξουν πόρτες στο Λαβύρινθο. Κάθε άνοιγμα άλλη διαδρομή. Κάθε ζηλωτής ο δημιουργός που ονόμαζε. Και κάθε τόσο, η επικεντρωμένη δέσμη φώτιζε ένα ακόμη μέρος από το σκοτάδι. Εκεί, ανάμεσα σε κλειστές και ανοιχτές πόρτες ήταν, που θαύμασα και τρόμαξα» (σελ. 32).

Διάλεξα αυτό το κομμάτι ως motto, γιατί η Φούλη Μελανίτου, που γεννήθηκε στην Αθήνα το 1958, σπούδασε γεωλογία και κινηματογράφο, γράφει σενάρια και σκηνοθετεί κυρίως ντοκιμαντέρ, αποκαλύπτει σε αυτό το πρώτο της βιβλίο μια ποιητική πρόζα εξόχως μοντερνιστική. Ελεύθεροι συνειρμοί, ιμπρεσιονιστική έκφραση. Θα έλεγα ότι η πεζογραφία της προσομοιάζει σε υδατογραφία (κοινώς ακουαρέλα). Έχει την ίδια αφαιρετικότητα και τη σκιαγράφηση του ουσιώδους (ή μήπως θα έπρεπε να πω “στοιχειώδους”;). Κρυπτογραφημένοι συμβολισμοί (όπως στη σελ. 23), αφήγηση υπαινικτική, ανοικτή στις ερμηνείες του συνδημιουργού αναγνώστη.

Η Φούλη Μελανίτου είναι ερωτευμένη με τον πλανήτη Γαία. Τα πετρώματα πρωταγωνιστούν. Τα συναισθήματα απολιθωμένα. Το άτομο διαθλάται στον καθρέφτη της γης.

Ο τριτοπρόσωπος αφηγητής που εναλλάσσεται κάπως απότομα με την πρωτοπρόσωπη αφηγήτρια, που είναι όπως και η συγγραφέας γεωλόγος, μεταφέρει την κάμερα από τα κοντινά πλάνα στα πανοραμικά κι από τα traveling στα μαγευτικά πετρώματα σε εσωτερικά τοπία ερημώδους υφής και μοναχικής συστάσεως. Δεν είναι τυχαίο που ένα περιστατικό αυτής της μάλλον χειμαρρώδους, αλλά λακωνικής μολαταύτα, αφήγησης εκτυλίσσεται σε ένα μοναστήρι. «Η μέρα χαράζει παράλληλα με τον όρθρο. Στο εκκλησάκι της μονής οι καλόγεροι ψέλνουν την πρωινή τους προσευχή. Τα πρόσωπά τους κλειδωμένα. Οχυρωμένοι στο φρούριο προστατεύονται από το άγγιγμα που κυκλοφορεί εκεί έξω. Ανυπομονώ να τελειώνω με το ακατάληπτο μουρμουρητό της λειτουργίας. Σε λίγο ακολουθώ τον Συμεών προς την έξοδο. Βγαίνω εκεί έξω» (σελ. 31).

Φράσεις που μπορούν να απομονωθούν και να σταθούν ως αυτόνομες ποιητικές παρεκβάσεις σε ένα χωρόχρονο υπερβατικό, έξω από τις γνωστές τρεις διαστάσεις. Όπως στη σελ. 20: «Αρπάζει τη ζωή να την πάει γρήγορα παρά κάτω μην τυχόν και κολλήσει στην αδράνεια της θλίψης».

Προς το τέλος επιτυγχάνεται –διά της λογοτεχνίας– μια αποφόρτιση του υποσυνειδήτου, συμφιλίωση με το τέρας μέσα μας: «Τον μίτο θα τον στόλιζε, λέει, στην πιο φωτεινή γωνιά του Λαβύρινθου. Ο μινώταυρος χόρτασε, μπορούσε τώρα να παίζει μαζί του» (σελ. 97).

Η επιστημονική κατάρτιση της συγγραφέως δεν μπορεί βεβαίως να αποκοπεί από το λογοτεχνικό της έργο. Έτσι, παραθέτει σχολαστικές παραπομπές σε ρήσεις διάσημων διανοητών που επιλέγει να χρησιμοποιήσει για να εμπλουτίσει το κείμενο.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Αφιέρωμα στην ελληνική λογοτεχνία

Αφιέρωμα του Diavasame.gr στην ελληνική λογοτεχνία. Για 13η συνεχή χρονιά, η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr θα επιλέξει και θα παρουσιάσει κριτικές βιβλίων από Έλληνες συγγραφείς από τις 15/7 έως και την 29/7.
10.07.2019
Περισσότερα

Τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών, βιβλία 1/12/2018-31/5/2019

Δημοσιεύουμε τη λίστα με τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών βιβλία για ένα ολόκληρο εξάμηνο. Ρίξτε μια ματιά στην ενδιαφέρουσα λίστα που καλύπτει την περίοδο από 1/12/2018 έως 31/5/2019.
03.06.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ευτυχία Γιαννάκη και τους Πιτσιμπουίνους της

Η Ευτυχία Γιαννάκη, με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης περιπέτειας των Πιτσιμπουίνων «Μυστήριο στη Λίμνη Λαμπίκο» από τις εκδόσεις Ίκαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
02.06.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ