Έχουμε διαβάσει 2956 βιβλία

Η ΔΙΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΑΣΟΝΑ

20.05.2012
facebook email
Η ΔΙΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΑΣΟΝΑ
Εκδοτικός Οίκος
ΓΚΟΒΟΣΤΗΣ
Συγγραφέας
Κατηγορία
ISBN
978-960-446-169-1
Σελίδες
199

ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΦΗΒΕΙΑ

Οι σημαντικοί πεζογράφοι είναι κατ’ αρχήν και κατ’ εξοχήν ποιητές, που επιλέγουν να εκφραστούν με περισσότερο προσγειωμένο τρόπο. Οι ταλαντούχοι λογοτέχνες αποκαλύπτουν μέρος της λάμψης τους ήδη από το πρώτο τους βιβλίο. Ο γνωστός σε όλους μας (και όχι μόνο στα στενά όρια των ομιλούντων την ελληνικήν) Βασίλης Βασιλικός πέτυχε με την πρώτη του εμφάνιση στα Γράμματα το 1949, σε ηλικία μόλις δεκαπέντε ετών (!) να τραβήξει την προσοχή του φιλότεχνου κοινού με τρία ποιήματα που δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα «Μακεδονία». Ακολούθησε το 1953 (σε ηλικία μόλις19 ετών) η νουβέλα «Η διήγηση του Ιάσονα», όπου ψυχογραφεί με ποιητικό τρόπο το πέρασμα του εφήβου στην ενηλικίωση μέσα από τις Συμπληγάδες Πέτρες, κι ενόσω ακούει με ολάνοιχτα αυτιά το τραγούδι των Σειρήνων, με τη Σκύλα και τη Χάρυβδη (και άλλα –όχι μόνο θηλυκά– τέρατα) να παραμονεύουν να συλήσουν το έχει του. Στις «Αναμνήσεις από τον Χείρωνα» μυητικές τελετές, απόκρυφες και μυστηριακές σε συμβολικά σπήλαια με τον Ορφέα και άλλα αρχαιοελληνικά μυθικά (ή παρα-μυθικά) σύγχρονα όντα συμπλέκονται και διαπλέκονται με τις φαντασιώσεις του εφήβου και τον θολό ονειρικό του κόσμο που διαπιδύει και αλώνει την πραγματικότητα με δυσεξιχνίαστους τρόπους. Ήταν τόσο τολμηρή η γραφή για την εποχή του που δημοσιεύτηκε 21 χρόνια μετά, το 1974, όταν ήδη ο Βασίλης Βασιλικός έχει καταξιωθεί και κερδίσει τον διεθνή έπαινο με την κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος «Ζ». Οι «Αναμνήσεις από τον Χείρωνα» γράφτηκαν παράλληλα και συμπληρωματικά με τη «Διήγηση του Ιάσονα» κι έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η ταυτόχρονη συμπερίληψή τους στο επιμελημένο βιβλίο των πάντα άρτιων εκδόσεων Γκοβόστη, με την κατατοπιστική εισαγωγή του Θανάση Αγαθού. Βεβαίως η έκδηλη ποιητικότητα και οι παρεμβολές ποιημάτων οδήγησαν σε αμηχανία τους κριτικούς της εποχής, που αδυνατούσαν να εντάξουν αυτό το πόνημα σε κάποιο είδος. Όμως, οι φωτεινότεροι εξ αυτών διείδαν το πολλά υποσχόμενο ταλέντο και το χειροκρότησαν, εξασφαλίζοντας έτσι την πρόκληση της προσοχής του αναγνωστικού κοινού και την άνθιση ενός πολύπλευρου, πληθωρικού καλλιτέχνη, που εξακολουθεί και σήμερα (σε ηλικία 78 συναπτών ετών πλέον) να μην επαναπαύεται στις δάφνες του και να προσφέρει στον Ελληνικό Πολιτισμό, μέσα από την ευρυμάθεια και τις τηλεοπτικές εκπομπές του. Το «Άξιον Εστί» είναι από τις μακροβιότερες και σοβαρότερες απόπειρες υπέρβασης των όποιων λογοτεχνικών στεγανών και της γνωριμίας των πασχιζόντων λογοτεχνών με το ευρύ κοινό.

Ξαναδιάβασα με νοσταλγία αυτά τα γοητευτικά πρωτόλεια και τα βρήκα ακόμα και σήμερα προκλητικά, τόσο ως προς τις προθέσεις όσο και ως προς τις αισθητικές επιλογές του σημαντικού μας λογοτέχνη, που είναι, μετά τον Καζαντζάκη, ο πιο πολυμεταφρασμένος Έλληνας συγγραφέας.

Όσο για τη μυθολογία και την ονοματοθεσία των ηρώων του στα δύο αυτά πεζογραφήματα, θα πρέπει να τον ακολουθεί σε όλη του τη ζωή, αφού ο λογοτεχνικός του Ορφέας συναντάει στη ζωή πλέον την οικογένεια του διακεκριμένου ποιητή του πεζού λόγου, ο οποίος έδωσε στην κόρη (που δημιούργησε μαζί με τη σεμνή αλλά δραστήρια υψίφωνο Βάσω Παπαντωνίου) το συμβολικό όνομα Ευριδίκη.

Όσο για τους θεωρητικούς της λογοτεχνίας που εξετάζουν τα κείμενα ανεξάρτητα από τον βίο των δημιουργών τους, είναι, κατά την ταπεινή μου γνώμη, ύποπτοι στρουθοκαμηλισμού κι ένοχοι καλπάζουσας νοησιαρχίας, αποστεωμένης από οποιαδήποτε συναισθηματική συμμετοχή στα αναγιγνωσκόμενα. Μου θυμίζουν το «Μάθημα Ανατομίας» του Ρέμπραντ. Μόνο που ανατομία επιβάλλεται μόνο στα νεκρά όντα, ενώ το κείμενο είναι εσαεί ζωντανό, όταν ο λογοτέχνης έχει πιάσει το δικό τους σφυγμό κατ’ αρχήν και ίσως ακόμα και τον σφυγμό της εποχής του. Και όσο για τους κριτικούς, εεε, μόνο ένας Ρέμπραντ του είδους, θα μπορούσε να αναγάγει σε υψηλή τέχνη κάτι τόσο άχαρο (κι ενίοτε δυσώδες) όσο είναι η νεκροτομή ενός λογοτεχνήματος. Αυτό που μας συναρπάζει δεν έχουμε κανένα λόγο να υπερ-αναλύσουμε, κι αυτό που ερμηνεύουμε απλώς απομυθοποιείται στα μάτια μας για να χωρέσει καλύτερα στο ράφι με τα καλοσιδερωμένα πουκάμισα του λογοτεχνικού είδους στο οποίο σπρώχνουμε για να εντάξουμε το πρωτότυπο κείμενο που βγήκε από την πέννα κάποιου ιδιοφυούς δημιουργού.

Ο Βασίλης Βασιλικός είναι σημαντικός, όχι μόνο γιατί κατάφερε να σπάσει το φράγμα της σιωπής για έξι δεκαετίες, αλλά γιατί προκαλεί ακόμα και σήμερα τους «τα φαιά φορούντες» με την υπερχειλίζουσα αβροφροσύνη και την ακμάζουσα νεότητα του πνεύματός του. Όσο για την πολυγραφία του, που συγκεντρώνει −όπως πάντα− τα πυρά των ράθυμων «ολιγογράφων», το μόνο που θα μπορούσε κανείς να προτάξει είναι ένα πασίγνωστο ρητό, σχετικό με το νησί των Ιπποτών, την ηλιόλουστη Ρόδο μας…

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The Dutch House

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The Dutch House
10.11.2019
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Ειρήνη Δερμιτζάκη

Η Ειρήνη Δερμιτζάκη, με αφορμή το βιβλίο της «Γεννημένος Λούζερ» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εύμαρος, συνομιλεί με την Ελένη Κίτσου και το Diavasame.gr.
20.10.2019
Περισσότερα

Τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών, βιβλία 1/12/2018-31/5/2019

Δημοσιεύουμε τη λίστα με τα πρώτα, σε αναγνώσεις κριτικών βιβλία για ένα ολόκληρο εξάμηνο. Ρίξτε μια ματιά στην ενδιαφέρουσα λίστα που καλύπτει την περίοδο από 1/12/2018 έως 31/5/2019.
03.06.2019
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ