Έχουμε διαβάσει 2398 βιβλία

Συνέντευξη με τη συγγραφέα Βίβιαν Αβρααμίδου-Πλούμπη

Η Βίβιαν Αβρααμίδου-Πλούμπη συνομιλεί με την Ευμορφία Ζήση και το Diavasame.gr με αφορμή το τελευταίο βιβλίο της "Γκαίρλιτς" (εκδόσεις Αλεξάνδρεια).

Κυρία Βίβιαν Πλούμπη-Αβρααμίδου, η συγγραφική σας εμπειρία ξεκίνησε με ένα μυθιστόρημα που μιλάει για το Βαρώσι, την πόλη στην οποία γεννηθήκατε. Πώς ήταν η πρώτη αυτή εμπειρία;
Το Βαρώσι, η νέα δηλαδή πόλη της Αμμοχώστου, εγκαταλείφθηκε από τους κατοίκους της όταν ο Τουρκικός στρατός εισέβαλε από βορρά το 1974. Από τότε μέχρι και σήμερα παραμένει λεηλατημένη, περίκλειστη σε συρματοπλέγματα τα οποία ελέγχει ο στρατός κατοχής, χωρίς να επιτρέπεται στους νόμιμους κατοίκους της ούτε να την επισκεφτούν, ούτε φυσικά να γυρίσουν πίσω. Μια πόλη φάντασμα. Εδώ και 43 χρόνια, ο πόθος για επιστροφή γιγαντώνεται, γίνεται νοσταλγία, μεταμορφώνεται σε πάθος κι ο καθένας από εμάς ψάχνει να βρει τον τρόπο να το εκφράσει. Η συγγραφή του πρώτου μου βιβλίου, λοιπόν, δεν ακολούθησε μια συνειδητή απόφαση. Ήταν το μέσο που εγώ βρήκα για να εξωτερικεύσω το πάθος μου για την πόλη. Τα δικά μας όνειρα έχουν το χρώμα της άμμου, τη μυρουδιά του γιασεμιού και των ανθών της πορτοκαλιάς. Έχουν όμως πάντα την ίδια εξέλιξη. Καταλήγουν πάντα στον ίδιο εφιάλτη.

Ο τίτλος του νέου σας ιστορικού μυθιστορήματος «Γκαίρλιτς» είναι ιδιαίτερος τίτλος. Τι σημαίνει;
Γκαίρλιτς λέγεται μια σχετικά μικρή αλλά πανέμορφη πόλη της Σαξωνίας, η οποία βρίσκεται στις όχθες του ποταμού Νάισε, στα σύνορα με την Πολωνία. Στα χρόνια του Α’ παγκοσμίου πολέμου διαδραματίστηκε εκεί μια από τις πιο παράξενες παραγράφους της ελληνικής ιστορίας, η οποία αποτελεί τη βάση του μυθιστορήματός μου. Το 1916, λίγο πριν η Ελλάδα εμπλακεί στον πόλεμο, το Δ’ σώμα στρατού αποτελούμενο από εφτά σχεδόν χιλιάδες ψυχές, οδηγήθηκε κάτω από απίστευτες συνθήκες εκεί, όπου και παρέμεινε αποκλεισμένο σε μια ιδιότυπη αιχμαλωσία που δεύτερη δεν γνώρισε ποτέ κανένας στρατός.

Τελικά, η ιστορία επαναλαμβάνεται;
Μικροί σκεφτόμασταν πως ο πόλεμος ήταν ένα άγριο παιγνίδι των παππούδων μας το οποίο τελείωσε και δεν υπάρχει περίπτωση να επαναληφθεί. Σ’ αυτή την σκέψη εμπεριέχεται μια αλήθεια. Πως πόλεμος είναι ένα πράγμα, ίδιο πάντα, άσχετα με το ποιοι εμπλέκονται, ανεξάρτητα από τα εδάφη στα οποία εκτυλίσσεται. Πόλεμος είναι η κατάρα και η ντροπή του ανθρώπινου γένους. Το αποτέλεσμα, είναι πάντα ο άδικος χαμός αθώων ζωών και η προσφυγοποίηση. Πόσο αθώοι όμως ήμασταν όταν πιστεύαμε πως ο πόλεμος δεν πρόκειται να επαναληφθεί…

«… η μυρωδιά του θανάτου σ’ έναν πόλεμο δεν έχει εθνικότητα. Αποτελεί μόνο την ντροπή για το σύνολο της ανθρωπότητας».(σελ. 189, Γκαίρλιτς). Σχολιάστε το μας.
Οι ωμότητες του πολέμου, οι αποτρόπαιες τεχνικές που σκοπό έχουν την εξόντωση του αντιπάλου, χρησιμοποιήθηκαν από κάθε μεριά, κάθε λαό που ενεπλάκη σε πόλεμο. Είτε ήταν ο επιτιθέμενος, είτε βρέθηκε αμυνόμενος. Σκηνές βίας έχουν καταγραφεί σε όλα τα στρατόπεδα και καμιά λογική, καμιά δικαιολογία δεν μπορεί να τις συγχωρέσει.

Μιλήστε μας για το τι κρύβεται πίσω από το «Γκαίρλιτς», για την έρευνα που κάνατε. Από πού εμπνευστήκατε; Έχετε επισκεφθεί το Γκαίρλιτς;
Την ιδέα την χρωστώ αποκλειστικά στον μελετητή και συγγραφέα, ηλεκτρολόγο μηχανικό στο επάγγελμα, Γεράσιμο Αλεξάτο. Αυτή η αχαρακτήριστη παράγραφος της ιστορίας του ελληνικού στρατού, φοβάμαι πως θα ήταν ακόμα θαμμένη στη λήθη, αν ο Αλεξάτος δεν την έφερνε στο φως με την εξαιρετική και ενδελεχή μελέτη του που φέρει τον τίτλο «Οι έλληνες του Γκαίρλιτς 1916-1919». Πέρα από τις πληροφορίες όμως που έλαβα μέσα από το βιβλίο του, είχα τη χαρά να με ξεναγήσει ο ίδιος στην πανέμορφη πόλη του Γκαίρλιτς και στις περιοχές όπου έζησαν οι έλληνες στρατιώτες για δυόμιση σχεδόν χρόνια. Με το βιβλίο του σαν μπούσουλα, μπόρεσα να έρθω σε επαφή και με άλλες πηγές που αναφέρονται στα ίδια γεγονότα, ημερολόγια κυρίως που διατηρούσαν οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές αυτής της ιστορίας. Μέχρι την έκδοση της μελέτης του Αλεξάτου, τα ημερολόγια παρέμεναν βαθιά θαμμένα στα σεντούκια των απογόνων τους, αφού με το γυρισμό πίσω στην Ελλάδα μετά το τέλος του πολέμου, οι ίδιοι χαρακτηρίστηκαν, εντελώς αβίαστα, ριψάσπιδες και προδότες. Μόνον τότε άρχισαν δειλά-δειλά να δημοσιοποιούνται, δίνοντάς μας πολλές πληροφορίες για τα ίδια τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν, για το ταξίδι τους προς τη Γερμανία, τις συνθήκες διαβίωσής τους στο Γκαίρλιτς, αλλά και της επιστροφής στην πατρίδα. Το Γκαίρλιτς βρίσκεται σε απόσταση μόλις μιάμιση ώρας οδικώς από την Πράγα, την πόλη που με φιλοξενεί τα τελευταία είκοσι χρόνια. Από τότε που την γνώρισα, αποτελεί πια για μένα και το σύζυγό μου μια συχνή όμορφη Κυριακάτικη βόλτα.

Ποια είναι τα επόμενα συγγραφικά σας σχέδια; Ετοιμάζετε κάτι;
Η συγγραφική δραστηριότητα μπήκε αναπάντεχα στη ζωή μου, την κατά τα άλλα πνιγμένη στους αριθμούς, δίνοντάς μου μια υπέροχη διέξοδο και ευκαιρία για να γνωρίσω και να μελετήσω πολύ διαφορετικούς ορίζοντες. Από τότε που το πρώτο μου βιβλίο τιμήθηκε με το κρατικό βραβείο του Υπουργείου Παιδείας της Κύπρου και πήρα το θάρρος να συνεχίσω να γράφω, τα σχέδια για επόμενα βιβλία δε λείπουν ποτέ. Το νέο μου μυθιστόρημα παραμένει στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Κύριος πρωταγωνιστής είναι μια μυθιστορηματική φιγούρα. Ένας συμπατριώτης μου από την Αμμόχωστο της Κύπρου που ζει στην Αθήνα και που διασταυρώνεται μ’ ένα πραγματικό πρόσωπο, επίσης Κύπριο, ο οποίος παρέμεινε στα χρονικά ως ο μεγαλύτερος παραχαράκτης αρχαίων νομισμάτων. Περισσότερα, με την έκδοση.

Σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που μας διαθέσατε. Αναμένουμε το επόμενο βιβλίο σας με προσμονή.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Συνέντευξη με τη συγγραφέα Βίβιαν Αβρααμίδου-Πλούμπη

Η Βίβιαν Αβρααμίδου-Πλούμπη συνομιλεί με την Ευμορφία Ζήση και το Diavasame.gr με αφορμή το τελευταίο βιβλίο της "Γκαίρλιτς" (εκδόσεις Αλεξάνδρεια).
03.09.2017
Περισσότερα

Συνέντευξη με τον Πέτρο Παπαγεωργίου

Ο Δημήτρης Αργασταράς συνομιλεί με τον Πέτρο Παπαγεωργίου με αφορμή το βιβλίου "Φυσιοκράτης ή δεισιδαίμων" (εκδόσεις iWrite).
29.07.2017
Περισσότερα

Comic Corner / Soul Eater (Complete Series)

Η Λαμπρινή Καραθανάση παρουσιάζει κάθε μήνα ένα Box Set Comic, που κυκλοφορούν σε DVD, στη στήλη της Comic Corner.

Soul Eater (Complete Series)
16.07.2017
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ Ελληνική Λογοτεχνία Δημήτρης Γ. Στεφανάκης ΨΥΧΟΓΙΟΣ 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ Ελληνική Λογοτεχνία Δημήτρης Γ. Στεφανάκης ΨΥΧΟΓΙΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ