Έχουμε διαβάσει 2266 βιβλία

Βιβλία που έγιναν ταινίες / Το φως ανάμεσα στους ωκεανούς

                                                                              Βιβλία που έγιναν ταινίες
                                                                                από τον Στέφανο Ξένο

                                                                       Το φως ανάμεσα στους ωκεανούς

Το βιβλίο της M. L. Stedman, το οποίο ήταν και το συγγραφικό της ντεμπούτο, που κέρδισε το αναγνωστικό κοινό σε όλο τον κόσμο με γρήγορους ρυθμούς, καθώς και το αναγνωστικό κοινό στην Ελλάδα (Πατάκης 2014), μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη σε σύντομο χρονικό διάστημα από το έτος που κυκλοφόρησε.

Μια τρυφερή ιστορία ανθρωπιάς, απώλειας, έντονων ψυχολογικών καταστάσεων, που αιχμαλωτίζει συναισθηματικά αναγνώστες και θεατές. Σε ένα μικρό νησί της Αυστραλίας, στη διάρκεια του Mεσοπολέμου, ζει ο Τομ, φαροφύλακας, βετεράνος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, με τη γυναίκα του Ίζαμπελ, η οποία έχει τραυματιστεί ψυχολογικά από συνεχόμενες αποβολές. Μια βάρκα με έναν νεκρό άντρα και ένα μωρό, ταλαιπωρημένο αλλά ζωντανό, προσαράζει στο νησί. Αν και εκείνος θέλει να δηλώσουν το γεγονός και να αναζητήσουν τους συγγενείς του παιδιού, η σύζυγός του τον πείθει να το κρατήσουν και να το παρουσιάσουν ως δικό τους, αποσιωπώντας τα πάντα. Μερικά χρόνια αργότερα, μαθαίνουν ότι η μητέρα του παιδιού είναι ζωντανή και το αναζητά. Ο φαροφύλακας βρίσκεται σε ένα ηθικό δίλημμα, ανάμεσα στο σωστό –να επιστρέψουν το παιδί στη φυσική του μητέρα–, και στην αγάπη του για τη γυναίκα του, που θεωρεί το παιδί θεόσταλτο δώρο και αρνείται να το αποχωριστεί. Τελικά αποφασίζει να πει την αλήθεια και ακολουθεί η κορύφωση του δράματος, με τις δύο μητέρες να διεκδικούν το παιδί και τον ίδιο να φυλακίζεται έχοντας αναλάβει πλήρως την ευθύνη.

Ο σκηνοθέτης Derek Cianfrance (“Blue Valentine”, “The place beyond the pines”) που έχει κερδίσει κοινό και κριτικούς με μερικές από τις προηγούμενες ταινίες, καταπιάνεται στη συγκεκριμένη ταινία με στοιχεία που του είναι ήδη γνωστά: συναισθηματικές παρορμήσεις, απώλεια, ακραίες ψυχολογικές καταστάσεις, επιφορτισμένες σχέσεις που δοκιμάζονται σε εκρηκτική ακολουθία γεγονότων.

Ο Cianfrance χειρίζεται πολύ καλά το καστ των ηθοποιών, σκιαγραφώντας προσεκτικά τους χαρακτήρες τους, με μέτρο και χωρίς υπερβολές. Όμως, θεωρώ ότι στις αποβολές της Ίζαμπελ και κυρίως στη δεύτερη, ο σκηνοθέτης αφιερώνει πολύ λίγο χρόνο για να μας δείξει την ψυχολογική κατάπτωση της ηρωίδας, καθώς στο βιβλίο είναι πολύ πιο έντονη και μακροσκελής η αναφορά στο διάστημα μετά την απώλεια του δεύτερου μωρού. Στην ταινία, ο Cianfrance επιλέγει να περάσει στο επόμενο πλάνο από την αποβολή στην έλευση της βάρκας και του μωρού, χωρίς να παρουσιάσει περισσότερο την απαρηγόρητη Ίζαμπελ. Προτιμά να φέρει τη λύτρωση για την ηρωίδα πολύ γρήγορα, χωρίς να δίνει την εικόνα και τον χρόνο στον θεατή να αφομοιώσει καλύτερα τη συναισθηματική κατάσταση πρωτίστως της Ίζαμπελ και δευτερευόντως του συζύγου της. Επίσης, θεωρεί ότι οι εκπληκτικές φωτογραφίες της ταινίας ωθούν τον σκηνοθέτη να αφήσει κατά μήκος της ταινίας πολλά πλάνα από το φυσικό τοπίο, που ναι μεν είναι πολύ όμορφα, αλλά ανακόπτουν και δεν προσθέτουν τίποτα στην εξέλιξη, πολλώ δε μάλλον όταν γίνεται επανειλημμένως.

Οι ερμηνείες κυρίως του Michael Fassbender και της Alicia Vikander είναι καθηλωτικές, αφήνοντας τις συναισθηματικές διακυμάνσεις και τις επιλογές των ηρώων, να διαφανούν με έντονες αποχρώσεις στο σώμα και τις εκφράσεις του προσώπου. Όμως, εδώ έρχεται να προστεθεί και ακόμα μια ερμηνεία που ξεπερνά την απήχηση της Ίζαμπελ, όχι τόσο για τις ερμηνευτικές ικανότητες της Vikander, αλλά γιατί ο σκηνοθέτης επιλέγει να της αφιερώσει περισσότερο χρόνο για την έκφραση της ψυχολογικής κατάστασής της. Η Rachel Weisz αποτελεί μια πολύ δυνατή προσθήκη από τα μέσα της ταινίας, που με σιωπηλή συγκινησιακή φόρτιση και ψυχολογικά σκαμπανεβάσματα, διατηρεί το καλό επίπεδο της ταινίας. Fassbender και Weisz αποτελούν τους βασικούς ερμηνευτικούς πυλώνες της ιστορίας.

Η μουσική του Alexandre Desplat που απολαύσαμε σε άλλες ταινίες όπως «The Grand Budapest Hotel”, “The imitation game”, “Moonrise kingdom”, εδώ θεωρώ ότι διεκπεραιώνει επαγγελματικά τη μουσική συνοδεία των εικόνων. Το πιάνο συνοδεύει τις περισσότερες σκηνές, κάτι που συνηθίζεται σε δραματικές ταινίες, χωρίς όμως, να απογειώνει τις δυνατές σκηνές της ταινίας. Μια μουσική σύνθεση που θα ξεχάσουμε σχετικά γρήγορα.

Κλείνοντας, για ακόμα μια φορά η ταινία δεν κατάφερε να ξεπεράσει το βιβλίο, ούτε καν να φτάσει στο επίπεδό του, αφού ο θεατής δεν έχει ούτε τον χρόνο, ούτε και τα ερεθίσματα για να αφομοιώσει και να δεθεί με τους χαρακτήρες, κάτι που δίνεται κατά την ανάγνωση. Αντιλαμβάνομαι ότι η χρονική έκταση είναι πιο περιορισμένη, όμως πιστεύω ότι αν στο καστ δεν υπήρχαν αυτοί οι ηθοποιοί, θα μιλάγαμε για μια ταινία με ωραίες φυσικές εικόνες, ενδιαφέρουσα πλοκή και τίποτα περισσότερο.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The Midnight Watch

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα θα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The Midnight Watch
27.02.2017
Περισσότερα

Βιβλία που ξεχωρίσαμε το 2016

Η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr δημοσιεύει τα βιβλία που ξεχώρισε το 2016.
19.02.2017
Περισσότερα

Βιβλία που έγιναν ταινίες / Το φως ανάμεσα στους ωκεανούς

Ο Στέφανος Ξένος γράφει στη στήλη του "Βιβλία που έγιναν ταινίες" για βιβλία που έχουν μεταφερθεί στην κινηματογραφική οθόνη.

Το φως ανάμεσα στους ωκεανούς
29.01.2017
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ Ελληνική Λογοτεχνία Δημήτρης Γ. Στεφανάκης ΨΥΧΟΓΙΟΣ 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ Ελληνική Λογοτεχνία Δημήτρης Γ. Στεφανάκης ΨΥΧΟΓΙΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ