Έχουμε διαβάσει 2608 βιβλία

ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ / ΠΑΣΧΑΛΗΣ ΛΑΜΠΑΡΔΗΣ

Το Εργαστήρι του Συγγραφέα

από την Ελένη Γκίκα

Πασχάλης Λαμπαρδής

“Η γνώση μοιάζει μ' έναν σπασμένο καθρέφτη που τα κομμάτια του τα βρίσκει κανείς στο παρελθόν”, γράφει στο τελευταίο του βιβλίο “Κάθετη έξοδος” που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις “Πατάκη” και βραβεύτηκε με το Βραβείο Αναγνωστών 2012. Την ίδια γνώση, ο Πασχάλης Λαμπαρδής έχει αναζητήσει σε όλα του τα βιβλία: “Ταξιδευτής του Βοσπόρου”, “Υπόθεση ζωής”, “Φύλακες της Ανατολίας”, “Η Κοιλάδα των σπαθιών”, ιστορικά μυθιστορήματα μέχρι πρότινος με εμφανή την αναζήτηση της ταυτότητας και της ρίζας μας.

Στο τελευταίο του βιβλίο “Κάθετη έξοδος” το εργαλείο ανάγνωσης της καθημερινότητας για τον συγγραφέα είναι η Ψυχολογία. Χρησιμοποιώντας ως πρόσχημα μια ταινία, σκηνοθέτες της ζωής μας εξάλλου όλοι και ταυτοχρόνως σκηνοθετούμενοι, παίχτες και πιόνια ταυτοχρόνως στην ίδια σκακιέρα, ο συγγραφέας στήνει μια πλοκή πρωτίστως αστυνομική. Ο σκηνοθέτης Στέφανος Ανεμογιάννης φαίνεται ότι επιλέγεται από μια μυστηριώδη οργάνωση στην αρχή. Στη συνέχεια, το μυστήριο υφαίνεται ταυτοχρόνως οριζόντια και κάθετα, θα γνωρίσει την Αθηνά που θα αποτελέσει την Αριάδνη και ταυτοχρόνως τον μίτο του, θα ερωτευθεί και θα αναγκαστεί τελικά να θυμηθεί.

Με το Καλό και το Κακό μονίμως σε σύγκρουση, με την Αλήθεια και το Ψεύδος να μπερδεύονται και με τον χρόνο τον άχρονο, τελικά, του Θεού. Εφόσον όλα είναι εδώ, το μέλλον στην κάθε μας ανάσα γράφεται και το παρελθόν ξαναδιαβάζεται κι απ' άλλη θέση, με άλλο πρόσωπο, από μας τους ίδιους που γινόμαστε αλλιώς και άλλοι.

Στις σελίδες του, “Ζήτησε και θα σου δοθεί. Κρούσε την θύρα και θα σου ανοιχθεί”. Γράφει και στη ζωή του το ακολουθεί ο Πασχάλης. Θυσιάζοντας ό,τι άλλο, αφοσιωμένος ολότελα πια στην δύσκολη αλλά και μαγευτική διαδικασία της γραφής.  

- Πασχάλη, τελικά, υπάρχει τελετουργία γραφής;

Στη ζωή μου, καλώς ή κακώς, αποφάσισα να αφοσιωθώ ολοκληρωτικά στη λογοτεχνία και το έκανα, για να αποφύγω τα ημίμετρα. Είμαι της γνώμης ή αφοσιώνεσαι ολοκληρωτικά σε κάτι ή καθόλου. Για άλλους δεν ξέρω πώς γίνεται, για μένα όμως και με τον τρόπο που γράφω, απαιτεί πλέον πλήρη απασχόληση και με τα χρόνια με ρουφάει σιγά σιγά όλο και περισσότερο. Δεν πειράζει όμως, όσο μοναχικός και αν είναι αυτός ο δρόμος, άλλο τόσο είναι και μαγικός.

- Πώς αντιλαμβάνεσαι ότι ξεκινά μια ιστορία για ένα μυθιστόρημα;

Όταν οι ήρωές του είναι ικανοί να εμφανίσουν αυτό που θέλω να βγάλω επειγόντως από μέσα μου. Αυτά που δεν παίρνουν αναβολή και ζητούν να βγουν προς τα έξω.

- Ποιο βιβλίο σου, νομίζεις, ότι έχει γραφτεί με περίεργο τρόπο;

Με αποπλάνησε τόσο πολύ η ιδέα του τελευταίου μου βιβλίου, που εξαιτίας του άλλαξε εν μέρει και η δική μου ζωή. Μ’ έφερε στο σημείο να καθίσω ξανά στα θρανία, για να σπουδάσω ψυχολογία, ώστε να κάνω σωστά αυτό που έπρεπε να γίνει. Μετά από έρευνα σε καθετί που αφορούσε το βιβλίο μου και ακολουθώντας μια σειρά από συμπτώσεις που τύχαιναν μπροστά μου, πιστεύω ότι έφτασα κάπου εκεί κοντά που είχα στοχεύσει εξ αρχής. Στην αλήθεια, που μπορεί να ελευθερώσει κάθε άνθρωπο σε όποιο επίπεδο κι αν βρίσκεται. Αλλά η αλήθεια αυτού του βιβλίου ελευθέρωσε πρώτα εμένα.

- Ποιες είναι οι συγγραφικές εμμονές σας; Υπάρχουν;

Αυτό που γράφω θέλω να έχει ορμή και δύναμη, γι’ αυτό νιώθω πως η πένα μου είναι σαν όπλο που πολεμά το ψέμα και τη χλιαρότητα. Επιμένω ακόμη να γράφω στο χέρι και κάθε φορά που αλλάζω τις μικρές αμπούλες με μελάνι στην πένα μου, είναι σαν να βάζω σφαίρες σε θαλάμη πιστολιού. Και θέλω να συνεχίσω να γράφω με τον ίδιο τρόπο, χρησιμοποιώντας ακόμη ως πρόσθετο άρμα και το “θεραπευτικό λόγο” που έχει τόσο ανάγκη σήμερα ο άνθρωπος και που θα μπορεί να είναι κατανοητός σε όλους. Ο διανοούμενος που θα το διαβάσει, θα καταλάβει και ο απλός κόσμος θα νιώσει και θα ανακουφισθεί.

- Πώς γράφτηκε η “Κάθετη Έξοδος”, τι διαφορετικό έχει από τα άλλα;

Πέντε χρόνια τώρα με απασχολούσε η ιδέα αυτού του βιβλίου και ποτέ δεν ερχόταν ο χρόνος του, δεν ζωντάνευαν οι ήρωες, όπως λέγαμε πριν. Χρειάστηκε να βρω κλειδιά από την ψυχολογία, που θα μπορεί να τα χρησιμοποιήσει και ο αναγνώστης, για ν’ ανοίξει τις δικές του εσωτερικές πόρτες. Κι επειδή το θέμα του αφορά όλη την γκάμα ανθρώπων, προσπάθησα ο λόγος μου να γίνει πιο απλός και πιο κατανοητός. Είμαι της γνώμης ότι η λογοτεχνία πρέπει να γίνει καθαρή σαν το νερό, έτσι που ένας διψασμένος που ζητά να ξεδιψάσει, να πίνει νερό και όχι σερμπέτια ή κόκα κόλα. Η λογοτεχνία χρειάζεται να ταρακουνήσει τον αναγνώστη και όχι να τον νανουρίσει· ειδικά αυτές τις ζοφερές εποχές που διανύουμε. Κι αν υπάρχει κάτι που ενδεχομένως να διαφοροποιεί το βιβλίο μου απ’ τα άλλα είναι γιατί εκτός των άλλων υποστηρίζει πως η λύση σε κάθε πρόβλημα βρίσκεται στην κάθετη κατανόηση των πραγμάτων, όπως και στην έξοδο από το λαβύρινθο της καθημερινότητας.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / Swimming lessons

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

Swimming lessons
17.06.2018
Περισσότερα

Λογοτεχνικά νέα από τον κόσμο / Μάιος 2018

Λογοτεχνικά νέα από τον κόσμο. Γράφει η Αφροδίτη Δημοπούλου.
10.06.2018
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Όλγα Νικολαΐδου

Η Ελένη Κίτσου συνομιλεί με την Όλγα Νικολαΐδου με αφορμή το βιβλίο της «Άνεμος Ωραίος» (εκδόσεις Αρμός).
10.06.2018
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ