Έχουμε διαβάσει 2416 βιβλία

ΓΝΩΜΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΥ ΖΗΝ

26.09.2017
facebook email
ΓΝΩΜΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΥ ΖΗΝ
Εκδοτικός Οίκος
MOMENTUM
Συγγραφέας
Γεώργιος Τσάτσος
Κατηγορία
ISBN
978-960-9796-83-5
Σελίδες
420
Πρόκειται για ένα διαχρονικό εγχειρίδιο διαχείρισης του εαυτού μας (κι ως εκ τούτου και των άλλων) που έρχεται από τα βάθη του Χρόνου κι από τα βάθη της Ανατολής, κοιτίδας των πρώτων πολιτισμών και γενέτειρας φιλοσόφων και θεολόγων διεθνούς βεληνεκούς. Θα μπορούσε να ονομάζεται «Τα Ηθικά», ή «Παροιμίες-Γνωμικά» ή ακόμα και «Κώδιξ Άγραφων Νόμων Ηθικής Τάξεως». Διαβάζεται όμως και ως συλλογή ολιγόστιχων ποιημάτων και ως στενογραφημένη διδασκαλία ενός μεγάλου Πνεύματος που περπάτησε πάνω στη γη. Ενδέχεται ακόμα και να είναι αποτέλεσμα ανώτερης επικοινωνίας (κοινώς channeling)… Έτσι ίσως εξηγείται το γεγονός της ασαφούς μυθολογίας γύρω από το όνομα και πρόσωπο του συγγραφέα και συν-ραφέα ίσως αυτών των πονημάτων…

Ως επαρκής αναγνώστης βρέθηκα στην ευχάριστη θέση να απολαμβάνω τσιτάτα κι απόψεις που με ελαφρές χωροχρονικές μετατοπίσεις θα μπορούσαν να είχαν γραφεί ακόμη και σήμερα. Τόσο βαθιά είναι ριζωμένη η θυμοσοφία του γράφοντα ή του ανθολόγου ενδεχομένως, αφού αρύει τα νάματά του από τη Συλλογική Πανανθρώπινη Συνειδητότητα. Προσέξτε λίγο αυτό που λέω: και ο μυθικός Όμηρος και ο ανώνυμος ποιητής της παραλογής του δημοτικού τραγουδιού, όλη η αριστουργηματική δημοτική μας ποίηση προϋποθέτουν μίαν αδιάρρηκτον άλυσον πνευματικών κρίκων που προηγήθηκαν έτσι ώστε να δοθεί η τελική οριστική μορφή σε ένα έργο αιώνων, το οποίο είναι στην κυριολεξία αγνώστου πατρός και μητρός, φέρει όμως την υπογραφή του αυτόχειρα της τελευταίας πινελιάς. Όταν, στο καμίνι του Χρόνου, ανακυκλώνονται τα πρωτότυπα και λιώνουν τα καλούπια, κανείς δεν ξέρει (και δεν έχει άλλωστε καμία σημασία) ποιος μιμήθηκε ποιον. Δεν μιλάω για συνειδητή λογοκλοπή, κάτι που είναι νομικά και ηθικά κολάσιμο, αλλά για τα «δάνεια» αλληλέγγυων πνευματικών οντοτήτων που μοναδικό συμφέρον έχουν την επιβίωση του είδους μέσα από την αυτοβελτίωσιν, ως απαραίτητον προϋπόθεσιν σχηματισμού της κρίσιμης εκείνης μάζας (όπως λέμε στη Χημεία) που θα καταστήσει εφικτόν το «ποιοτικό άλμα» ολοκλήρου της Ανθρωπότητος (έτσι όπως το οραματίστηκε ο συγγραφέας του ανεπανάληπτου πονήματος «Η έννοια της Αγωνίας», ο χριστιανός Δανός φιλόσοφος Σόρεν Κίρκεγκααρντ).

Επιμένω στη συλλογή και στην ανθολόγηση παλαιότερων, δοκιμασμένων γνωμικών, άλλως πως δεν εξηγείται λογικά (παρά μόνον μεταφυσικά) η άπειρη σοφία αλλά και η πολλαπλή εμπειρία και πολυδιάστατος Γνώσις του φερομένου ως γράφοντος με το μυθικό πλέον όνομα Βαλουβάρ. Ως γραφιάς-παραμυθάς, θα μπορούσε ίσως να συγκεντρώσει όλα αυτά τα ρητά σε έναν τόμο για χάρη και κατά παραγγελίαν κάποιου αυθέντη του, ακόμα και για αναψυχή του ιδίου. Μόνον όμως ένας εμπνευσμένος προφήτης, μέντιουμ-διαμεσολαβητής, αβατάρ ή μέγας φιλόσοφος θα μπορούσε να έχει άποψη και μάλιστα έγκυρη, διαχρονική και σοβαρή για τόσες πολλές πτυχές της ανθρώπινης υπάρξεως και δραστηριότητος. Βεβαίως, στην Αρχαιότητα ο «ποιητής» είχε και ιερατική υπόσταση και μαντική-προφητική. Εξ ου και ο όρος Poeta vates (Ποιητής Προφήτης) από τη Λατινική Θεωρία της Λογοτεχνίας. Σήμερα όμως που είμαστε περισσότερο σκεπτικιστές και θετικιστές, περισσότερο ρασιοναλιστές ακόμα κι όταν δεν αυτοχαρακτηριζόμεθα υλιστές, σήμερα λέγω, δυσκολεύομαι να δεχτώ ότι ο Όμηρος ή Βαλουβάρ, ο Ησίοδος ή ο Αισχύλος δεν πάτησαν πάνω στα χνάρια γιγάντων που προηγήθηκαν, δεν σκαρφάλωσαν στους ώμους τους, δεν δέχτηκαν επιρροές κι επιδράσεις από γειτονικούς πολιτισμούς που τους ένωνε ο «δρόμος του μεταξιού» και το θαλασσινό εμπόριο.

Επομένως, είτε το έργο αυτό με το συμβατικό όνομα «Τα Θιρουκουλάρ» είναι αυθεντικώς πρωτότυπο, μοναδικό, ανεπανάληπτο ή όχι, αυτό δεν μειώνει στο ελάχιστο τη λογοτεχνική, ιστορική, κοινωνιολογική και πολιτική αξία του. Ας σημειώσουμε εδώ ότι ο συγγραφέας Βαλουβάρ δεν θεολογεί, απλώς αναφέρεται σε κάποια αφηρημένη και μη προσδιοριζομένη έννοια ενός Θεού. Κι αυτό είναι όλο. Αυτό καθιστά και το όλο πόνημα διαχρονικό και του στερεί το couleur locale που θα μπορούσε να το είχε εγκλωβίσει σε συγκεκριμένα χωροχρονικά πλαίσια.

Όσο για τα σχόλια του επιχειρηματία και εικαστικού Γιώργου Τσάτσου, τα βρίσκω εξόχως διαφωτιστικά και κατατοπιστικά, όσο κι αν μερικές φορές υπερβαίνουν το μεταφρασμένο κείμενο και το χρησιμοποιεί ως βάση για σύγχρονους διαλογισμούς ή ακόμα και κατευθυνόμενους συλλογισμούς. Η πολιτική κριτική που ασκεί ο σχολιαστής Γιώργος Τσάτσος στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα της Κρίσης στηρίζεται επαρκώς κι αιτιολογείται από τη λογική διάρθρωση και τη θεματική επιχειρηματολογία του σχολιαζομένου κειμένου, ενίοτε όμως υπερβαίνει τα στενά όρια του υπομνηματισμού και καθίσταται πρωτογενής δημιουργία με αφορμή ένα γνωμικό που χρησιμοποιείται σχεδόν ως μότο.

Η επαγγελματική μου άποψη ως κριτικού (τριμμένου και δοκιμασμένου στη συστηματική ανάγνωση και στην εμβριθή μελέτη) είναι ότι ο διανοητής Γιώργος Τσάτσος, στο επόμενο βιβλίο του δεν θα χρειαστεί να παραπέμψει σε κανέναν, αλλά βασιζόμενος στη μακρά επιχειρηματική και καλλιτεχνική του πείρα μπορεί να αρθρώσει, να δομήσει και να παραδώσει στο ανήσυχο κι ασυμβίβαστο αναγνωστικό κοινό το δικό του πνευματικό στίγμα, δίκην παρακαταθήκης για τις γενιές που θα έρθουν στους δύσκολους αιώνες που θα δοκιμαστεί ο ανθρώπινος πολιτισμός από την παντοδυναμία και την παντοκρατορία των μηχανών.

Σπανίως συναντώ πνευματικούς ανθρώπους με τόσο πολύπλευρες πνευματικές, εικαστικές και ποιητικές ανησυχίες, όπως αυτές που διακρίνουν και κατατρύχουν τον ακάματο Γιώργο Τσάτσο.

Περιμένω λοιπόν να δω το τρίτο του πόνημα (είχε σχολιάσει με ψευδώνυμο και προηγούμενο πόνημα μεγάλου πνευματικού βεληνεκούς)…

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The child

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα θα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The child
08.10.2017
Περισσότερα

Μαθήματα Δημιουργικής Γραφής από το e-learning του Πανεπιστημίου Αθηνών

Νέος κύκλος μαθημάτων Δημιουργικής Γραφής και Επιμέλειας Κειμένων ξεκινά από το e-learning του Πανεπιστημίου Αθηνών, για όσους ενδιαφέρονται για μαθήματα εξ αποστάσεως με αναγνωρισμένους καθηγητές και πιστοποιητικό επιμόρφωσης.
27.09.2017
Περισσότερα

Συνέντευξη με τη συγγραφέα Βίβιαν Αβρααμίδου-Πλούμπη

Η Βίβιαν Αβρααμίδου-Πλούμπη συνομιλεί με την Ευμορφία Ζήση και το Diavasame.gr με αφορμή το τελευταίο βιβλίο της "Γκαίρλιτς" (εκδόσεις Αλεξάνδρεια).
03.09.2017
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ Ελληνική Λογοτεχνία Δημήτρης Γ. Στεφανάκης ΨΥΧΟΓΙΟΣ 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ Ελληνική Λογοτεχνία Δημήτρης Γ. Στεφανάκης ΨΥΧΟΓΙΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ