Έχουμε διαβάσει 2632 βιβλία

"...ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΠΡΑΓΜΑ ΠΟΥ ΕΚΑΝΕ Ο ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ..."

21.03.2013
Συντάκτης: Τούλα Ρεπαπή
email
"...ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΠΡΑΓΜΑ ΠΟΥ ΕΚΑΝΕ Ο ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ..."
Εκδοτικός Οίκος
ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
Συγγραφέας
Κατηγορία
ISBN
978-960-501-964-8
Σελίδες
320

Όρντινο, κλακέτα, cut
ή
Στις χαμένες διαψεύσεις μας, για τον κόσμο που δεν άλλαξε ακόμη και αν τον ονειρευτήκαμε
ή
Σμιλεύοντας το χρόνο, το «βλέμμα» και την ψυχή

Η Μαργαρίτα Μαντά γεννήθηκε στην Αθήνα το 1963. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες, Γαλλική Φιλολογία και σκηνοθεσία κινηματογράφου. Συνεργάστηκε ως βοηθός σκηνοθέτη με πολλούς Έλληνες σκηνοθέτες. Υπήρξε βοηθός του Θόδωρου Αγγελόπουλου στις ταινίες «Το βλέμμα του Οδυσσέα», «Μία αιωνιότητα και μία μέρα», «Το λιβάδι που δακρύζει» και «Η σκόνη του χρόνου». Έχει γράψει και σκηνοθετήσει μικρού μήκους ταινίες, ντοκιμαντέρ μεσαίου και μεγάλου μήκους, videos για θεατρικές παραστάσεις, εταιρικά videos. Η «Χρυσόσκονη» είναι η πρώτη της ταινία μυθοπλασίας μεγάλου μήκους.

Στο βιβλίο της με τον τίτλο «…το πρώτο πράγμα που έκανε ο Θεός είναι το ταξίδι..», μας παραδίδει ύστερα από είκοσι χρόνια το ημερολόγιο που κράτησε τότε ως script για το γύρισμα της ταινίας «Το βλέμμα του Οδυσσέα». Σε αυτό, καταγράφει την Οδύσσεια όλων προκειμένου να γυριστεί η ταινία που άλλαξε το «βλέμμα» και την ψυχή τους. Το πάθος, την αγωνία, τον έρωτα για αυτό που έκαναν, το όραμα, προβλήματα πρακτικά και πολιτικά που απαιτούσαν τη λύση τους, τον κόπο, το ψύχος, τις καλές ή κακές καιρικές συνθήκες που ματαίωναν τα πλάνα, τις μεταξύ τους διαφορές συνηθειών και προσωπικοτήτων, που όμως όλα εξαφανίζονταν και τους ένωνε η συγκίνηση των ερμηνειών και των επιτυχημένων πλάνων.

Το βιβλίο αυτό δεν περιέχει μόνο το χρονικό των γυρισμάτων αλλά και το «βλέμμα» της Μαντά, που άλλοτε με θυμό, άλλοτε με κατανόηση και άλλοτε με σεβασμό και άπειρο θαυμασμό είδε και κατέγραψε μέσα της το «βλέμμα» του. Θ. Αγγελόπουλου. Ένα «βλέμμα» που τη βοήθησε να χτίσει μια στέρεη και ειλικρινή σχέση μαζί του, ανακαλύπτοντας τον εαυτό της.

Σε όλο το ταξίδι/ταινία σκηνικό είναι οι απώλειες, οι φθορές του πολέμου και οι τύψεις για τα ερείπια, υλικά και ανθρώπινα, που άφησε πίσω του. Ταυτόχρονα υπάρχει η συγκίνηση και προσπάθεια όλων για την επιτυχία ενός πλάνου. Κάθε πλάνου. Και ο Βέγγος, εκεί. Είκοσι χρόνια πριν να φωνάζει αυτό που λέμε τώρα:« Η Ελλάδα πεθαίνει, γιατί έχει συμπληρώσει τον κύκλο της. Η αγωνία κρατάει πολύ και κάνει θόρυβο επειδή πεθαίνει αργά. Να πεθάνει γρήγορα!». Και να συγκινεί και πάλι όλους μας. Όπως και όταν ανεβασμένος πάνω σε ένα πεζούλι με το τοπίο γύρω του χιονισμένο φωνάζει λέγοντας «Φύση, είσαι μόνη! Και εγώ, μόνος μου είμαι».

Ιδού, μια ελληνική προμετωπίδα για την οποία πρέπει να είμαστε υπερήφανοι, για το έργο τους! Σεφέρης, Χατζιδάκις, Αγγελόπουλος, Βέγγος, Καραΐνδρου. Και είναι όλοι τους στην ταινία αυτή με το δικό τους «βλέμμα» να μας συγκινεί.

Και το παιγνίδι του χρόνου να παλινδρομεί στις σημειώσεις της μεταξύ των αναμνήσεων και του παρόντος, ενώ η περιγραφή της μαγείας της μηχανής που φυλακίζει το χρόνο και τις κινήσεις των ηθοποιών τους κάνει να κινούνται σπασμωδικά καρέ-καρέ σαν μαριονέτες. Σαν όλα να είναι ένα ταξίδι. Ταξίδι του χρόνου, των ιδεών, των ανθρώπων. Νοσταλγικό, ποιητικό, βαθιά κραυγαλέα σιωπηλό, πολλάκις οδυνηρό, εμπνευσμένο και γεμάτο πάθος.

Όμως, τι κάνει ένα ταξίδι; Η πίστη; Η απελπισία; Ή το όραμα;

Τι είναι άραγε αυτό που παραμένει από μια ταινία; Η πνοή, η αύρα, το «βλέμμα» του σκηνοθέτη; Ή μήπως είναι η ψυχή όλων σ’ ένα ταξίδι που άρχισε από πάντα και δεν τελειώνει ποτέ;

Η Μαργαρίτα Μαντά, με γραφή πλήρη συναισθημάτων, γοητευτική, ποιητική συγκινητική, γλαφυρή, ρεαλιστική, αυθεντική αλλά και με μουσικότητα, έρωτα, και νοσταλγία, συναρπάζει τον αναγνώστη ο οποίος παρακολουθεί μέσα από το δικό της ταξίδι τη μαγεία του κινηματογράφου. Στέκει έκθαμβος μπρος στο πάθος και το όραμα που καθοδηγεί όλους αναγνωρίζοντας την ιερή τρέλα της δημιουργίας που τους διακατέχει. Συγχρόνως, με χιούμορ και μικρές κοφτές προτάσεις που δίνουν ζωντάνια, νεύρο και σφρίγος στη γραφή της διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον του, ενώ παράλληλα τον γοητεύει με στίχους του Τ. S. Eliot ή του Rainer Maria Rilke που διανθίζουν τη γραφή της.

Ένα βιβλίο που μιλά εμπνευσμένα για το «ταξίδι», το όραμα και το μεγαλείο που μεταμορφώνει τα πάντα σε τέχνη, εμφυσώντας ψυχή στο σελιλόιντ. Αυτό είναι ο κινηματογράφος!

«…in my end is my beginning..»

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Συνέντευξη με τον Μάριο Μιχαηλίδη

Ο Μάριος Μιχαηλίδης μιλάει στον Στέφανο Ξένο και το Diavasame.gr για το ταξίδι στον λογοτεχνικό χώρο για 30 και πλέον χρόνια.
15.07.2018
Περισσότερα

Λογοτεχνικά νέα από τον κόσμο / Ιούνιος 2018

Λογοτεχνικά νέα από τον κόσμο. Γράφει η Αφροδίτη Δημοπούλου.
08.07.2018
Περισσότερα

Αφιέρωμα στην ελληνική λογοτεχνία

Αφιέρωμα του Diavasame.gr στην ελληνική λογοτεχνία. Για δωδέκατη συνεχή χρονιά, η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr θα επιλέξει και θα παρουσιάσει κριτικές βιβλίων από Έλληνες συγγραφείς από τις 9/7 έως και την 30/7.
01.07.2018
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ