Έχουμε διαβάσει 2368 βιβλία

ΓΙΑ ΕΝΑ ΠΙΑΤΟ ΧΟΡΤΑ

15.07.2017
facebook email
ΓΙΑ ΕΝΑ ΠΙΑΤΟ ΧΟΡΤΑ
Εκδοτικός Οίκος
ΥΨΙΛΟΝ
Συγγραφέας
Κατηγορία
ISBN
978-960-17-0360-2
Σελίδες
70
Η ποιητική πρόθεση του βραβευμένου και καταξιωμένου ποιητή και διπλωμάτη Γιώργου Βέη κατατίθεται ήδη από τη σελίδα 11 στο εναρκτήριο πόνημά του:
Είσοδος
Πότε και πώς μπόρεσαν
όλ’ αυτά τα βουνά, οι λίμνες
να γίνουν οι λέξεις
τα όνειρά μας
στις ώρες της στέρησης
και της ανάγκης;

Η φωτιά δεν θα σβήσει
ο κόσμος δεν σώνεται
παραμένει στην επιθυμία.

Κάτι από το καβαφικόν «Επιθυμίες κι αισθήσεις εκόμισα εις την Τέχνην…» απηχεί εδώ, μαζί βεβαίως με τις πλατωνικές Ιδέες των ανέφικτων πόθων, συν την υπαρξιακού ερέβους διαπίστωση ότι «ο κόσμος δεν σώνεται»… Περισσότερο σαφής δεν θα μπορούσε να γίνει η ποιητική του ιδεολογία, ο προσανατολισμός, το στίγμα και η ρότα του πνευματικού οχήματος (ή πλεούμενου) που φέρει στο νηολόγιο το όνομα «Γιώργος Βέης».

Πάμε τώρα στις σελίδες 48 και 49 αυτού του λακωνικώς περιεκτικού τομιδίου προκειμένου να διαβάσουμε και να μελετήσουμε ως επαρκείς συνδημιουργοί αναγνώστες:
Συγκάτοικοι
Βήματα πάλι του κατοικίδιου σπορέα
εκτός κι αν είναι το πέρασμα
από την κρεβατοκάμαρα στην κουζίνα
εκείνου του αόρατου ζώου των σπηλαίων
ναι
του χρωστάμε ακόμη λίγο αίμα
από τότε που μας βοήθησε να επιζήσουμε
την εποχή της μεγάλης ξηρασίας.

Ημερήσιο πρόγραμμα
Ακούω: Πανορμίτης… χρυσελεφάντινο… Κομοτηνή…
τις θυμάμαι
ακριβώς όπως τις συλλάβισα τότε για πρώτη φορά
τις ήθελα όμως αποκλειστικά δικές μου στο άμεσο μέλλον
ο θησαυρός του Δημοτικού Σχολείου
όπου η κάθε καινούργια λέξη
από τον Δάσκαλο κυρίως
ή τον διπλανό μου στο θρανίο
που δεν σήκωνε κεφάλι από τα βιβλία του
η κάθε καινούργια χώρα στον ρυτιδιασμένο χάρτη
δίπλα στον μαυροπίνακα
έκπληξη από ύπαρξη.

Η λεξιλαγνεία που γίνεται ελιξίριο κατά της Αγωνίας, που ενίοτε είναι συνώνυμη της υπάρξεως σε κρίσιμους, μεταβατικούς καιρούς… Και η φρικτή συνυποδηλουμένη διαπίστωσις ότι είμαστε ακόμα στην εποχή των σπηλαίων, ο υλιστικός τεχνολογικός πολιτισμός μας απειλεί να μας ξαναρίξει πάλι πίσω στο βαθύ λαγούμι της Άγνοιας και της επικρατήσεως των ζωωδών ενστίκτων. Ο ποιητής είναι εχέφρων, αλλά όχι και κρυψίνους, νιώθει την ανάγκη να μοιραστεί τις εντυπώσεις του, δεν έχει καμίαν στρεβλήν άποψιν περί εχεμυθείας, δεν φαίνεται να νιώθει σαν να έχει δώσει κάποιον συγκεκριμένον όρκον σιωπής επί του Αρρήτου και Αφάτου, του διά της Ποιήσεως μόνον (μερικώς) προσπελάσιμου.

Ο ποιητής πενθεί –κατά τη γνώμη μου– τη ζωή που έζησε και ποθεί μιαν άλλην που δεν έζησε, λευτερωμένη από συμβάσεις, περιορισμούς και λογοπενίες. Η ιδιόλεκτός του είναι απλή, καθημερινή, βιωμένη, «επίσημη», δεν κυνηγάει (όπως άλλοι) σπάνιες λέξεις σε σκονισμένους ογκόλιθους χαμένους σε παλιές, υγρές βιβλιοθήκες…

Το ύφος του ελληνιστικόν. Τι εννοώ μ’ αυτό; Η πολύ-πολιτισμικότητα του ευρύτερου ελληνικού χώρου βαθιά βιωμένη, καθιστά τον Γιώργο Βέη υγιώς κοσμοπολίτη.

Είναι τόσον υπερχειλίζουσα και μετριασμένως πληθωρική η έκφρασίς του που δεν χρειάζεται να καταφύγει σε λογοκλοπές και σε «μνημόσυνα με ξένα κόλλυβα».

Στο θεματολογικό επίπεδο η ύπαρξή του είναι επικεντρωμένη στο προσωπικό βίωμα-εντύπωμα, όπως αντικατοπτρίζει το «εμείς» ρομαντικώς και νεοκλασικώς διαθλασμένο στο εντέχνως φωτοσκιασμένο ποιητικό κάτοπτρο του διανοητή.

Στο μορφολογικό και ρυθμολογικό επίπεδο, συναιρούνται και συμφύρονται ως ετερόκλιτα ηχοχρώματα από διάφορες λαλιές και μουσικές του πλανήτη.

Η ποίηση του Γιώργου Βέη πρέπει να μελετηθεί από την ασφάλεια του Χρόνου, μέσα από την απόσταση εκείνη που επιβάλλει η αδέκαστη έρευνα. Ξέρετε, καμιά φορά, η δημόσια παρουσία του ποιητή ακυρώνει το ίδιο το έργο του, ή (στην καλύτερη περίπτωση) το θέτει σε δεύτερη μοίρα.

Με αυτό εννοώ ότι ο Γιώργος Βέης είναι ένα ποιητικό πρόσωπο, ακόμα κι όταν δεν γράφει ή μιλάει… Αυτή του η περσόνα που έχει επιλέξει να κρατάει ανάμεσα στο έσω Φως και στον έξω Κόσμο τον οδηγεί σε ολοένα και μεγαλύτερη λάμψη επισκιάζοντας το έργο του αυτό καθ’ εαυτό. Όμως δεν πρόκειται για κάποια παράπλευρη απώλεια αλλά για μια συμπληρωματική καλλιτεχνική δραστηριότητα. Ο performer είναι φίλος του ποιητή (ειδικά αν είναι το ίδιο πρόσωπο). Εξάλλου το ποιείν δεν περιορίζεται και δεν πρέπει να εγκλωβίζεται στα τυπωμένα ποιήματα. Για τη Σαπφώ, τον Αλκαίο και τον Ίβυκο, για τον Ηράκλειτο, τον Ευριπίδη και τον Λόπε ντε Βέγκα, οι λιγοστές γραμμές που σώθηκαν είναι απλώς οι κορυφές ενός παγόβουνου που έχει βαθιά τις ρίζες του στα ηφαίστεια που σιγοβράζουν στα σωθικά της Ανθρωπότητας.

Συμπερασματικώς, ο Γιώργος Βέης είναι ένας «ολικός καλλιτέχνης» υπερβάλλων του ποιητικού του έργου και υποβάλλων ποιήματα σε όσους έρχονται σε επικοινωνία με το άστρο του.

Ήδη από την υποφώσκουσα ειρωνεία-αυτοσαρκασμό του τίτλου συνυποδηλώνεται ότι ο ποιητής έχει κάνει ήδη ένα τουλάχιστον βήμα προ την αυτό-αποκαθήλωσιν ενός προσωπικού μύθου για να λάμψει το Φως –πίσω από το προσωπείο– προκειμένου να αναδυθεί το πραγματικό του μυθοπλαστικό μεγαλείο, το θάμβος ενός οραματιστή που χρησιμοποιεί τις λέξεις αντί να αφήνεται να παραδοθεί σ’ αυτές.

Κι αυτή είναι η πλέον ειλικρινής μου, σεβαστική κριτική για το σύνολο του μέχρι τώρα ποιητικού έργου του.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Comic Corner / Soul Eater (Complete Series)

Η Λαμπρινή Καραθανάση παρουσιάζει κάθε μήνα ένα Box Set Comic, που κυκλοφορούν σε DVD, στη στήλη της Comic Corner.

Soul Eater (Complete Series)
16.07.2017
Περισσότερα

Συνέντευξη με την Δέσποινα Χατζή

Ο Δημήτρης Αργασταράς συνομιλεί με την Δέσποινα Χατζή, με αφορμή το νέο της βιβλίο "Σμαρώ" (εκδόσεις Μίνωας).
16.07.2017
Περισσότερα

Αφιέρωμα στην ελληνική λογοτεχνία

Αφιέρωμα του Diavasame.gr στην ελληνική λογοτεχνία. Για ενδέκατη συνεχή χρονιά, η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr θα επιλέξει και θα παρουσιάσει κριτικές βιβλίων από Έλληνες συγγραφείς από τις 10/7 έως και την 31/7.
02.07.2017
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ Ελληνική Λογοτεχνία Δημήτρης Γ. Στεφανάκης ΨΥΧΟΓΙΟΣ 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ Ελληνική Λογοτεχνία Δημήτρης Γ. Στεφανάκης ΨΥΧΟΓΙΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ