Έχουμε διαβάσει 2644 βιβλία

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ

04.03.2018
ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ
Εκδοτικός Οίκος
ΚΙΧΛΗ
Συγγραφέας
Κατηγορία
ISBN
978-618-5004-63-7
Σελίδες
64
Είναι μικρό σε έκταση, αλλά αυτό δεν λειτουργεί καθόλου αρνητικά για ένα βιβλίο, ειδικά όταν αυτό είναι πνευματώδες.

Πρόκειται για τα «Σεμινάρια δημιουργικής γραφής »του Αλέξη Πανσέληνου που πραγματικά χαρακτηρίζονται από θαυμαστή οικονομία και υποδειγματική πύκνωση. Ο Πανσέληνος, ένας δοκιμασμένος πια πεζογράφος, με παιγνιώδες αλλά και σαρκαστικό κάποιες φορές ύφος αναφέρεται σε ομότεχνους, αλλά και παθιασμένους αναγνώστες και τους επισημαίνει κάποια βασικά στοιχεία σχετικά με την τέχνη της λογοτεχνίας. Δεν φλυαρεί, γίνεται «σκληρός» ίσως εν μέρει, όμως είναι τόσο ουσιαστικός, που δεν μπορείς να μην τον λάβεις σοβαρά υπ’ όψιν. Η εμπειρία του με τη γραφή του έχει χαρίσει κάποια «δώρα», του έχει διδάξει πράγματα πολύτιμα, τα οποία ο ίδιος τώρα μοιράζεται άμεσα, χωρίς να έχει ύφος διδακτικό, κάτι τέτοιο θα ήταν καταστροφικό άλλωστε.

Άτυπα λοιπόν σεμινάρια δημιουργικής γραφής με τη μορφή αποφθεγμάτων περί λογοτεχνίας, της πρακτικής και της υφής της. Γενικά, τα σεμινάρια τέτοιου είδους κατά καιρούς έχουν απασχολήσει όλον τον κόσμο που σχετίζεται με το λογοτεχνικό φαινόμενο. Και είναι βέβαιο πια ότι δεν λείπουν ούτε από την Ελλάδα, ούτε από το εξωτερικό, ίσως είναι και απαραίτητα πια, έχουν αποτελέσει και μαθήματα στο πανεπιστήμιο. Πάντως έχουν γίνει καθεστώς και μάλιστα διακηρύσσουν ότι ακόμα κι αν συγγραφέας γεννιέται κανείς, ο καλός συγγραφέας γίνεται. Ασκούμενος σωστά ή γνωρίζοντας κάποια μυστικά της τέχνης, ή έχοντας μαθητεύσει κοντά στους μετρ του είδους. Ο Πανσέληνος στη σελ 12 γράφει με ειρωνική διάθεση: «Μη γράφετε όπως οι δάσκαλοί σας. Ποτέ δεν θα γίνετε σαν αυτούς. Συχνά ευτυχώς». Και παρακάτω θα επισημάνει πως οι καλύτεροι τεχνίτες δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση πως είναι και οι καλύτεροι δάσκαλοι.

Περιδιαβαίνοντας μέσα στο καλαίσθητο βιβλίο από τις εκδόσεις Κίχλη, δεν μπορούμε να μην σταθούμε στα όσα γράφει περί μοντερνισμού. Ναι, όντως δεν είναι επίτευγμα. Συχνά βλάπτει κιόλας την τέχνη, αν σκεφτεί κανείς, στην ποίηση για παράδειγμα κυρίως, πόσες ποιητικές συλλογές «καίγονται» επειδή είναι γραμμένες «μοντέρνα», αλλά δεν λένε τίποτα απολύτως. Ακόμα, ο συγγραφέας καταπιάνεται με τη σωστή διάδραση συγγραφέα-αναγνώστη, με το μπονζάι κείμενο, με την υφή της πρωτοπρόσωπης αφήγησης, αλλά και την πειθώ της αφήγησης, με τις αναγνωστικές τακτικές, με την αποδόμηση, τις βραβεύσεις, την τέχνη και την επιστήμη, την αντιγραφή-λογοκλοπή, τα λογοτεχνικά τσιτάτα που μπαίνουν ως μότο στα κείμενα των συγγραφέων, το τι σημαίνει να μπει ένα βιβλίο στα ευπώλητα των εφημερίδων.

Όσον αφορά στους προλόγους και στα επίμετρα που συνοδεύουν τα λογοτεχνήματα λέει τα εξής: «Τις περισσότερες φορές είναι ασκήσεις φιλαρέσκειας ανθρώπων που πιστεύουν πως το έργο σημαίνει μόνο ό,τι εκείνοι κατάλαβαν». Επίσης, τι συμβαίνει με τα βιβλία που φαίνονται δυσνόητα; «Πριν απελπιστείτε με τις ανεπάρκειές σας, εξετάστε το ενδεχόμενο ο συγγραφέας να γράφει ανοησίες.» Τέλος, στη λογοτεχνία το πώς έχει περισσότερη βαρύτητα πάντα από το τι. Τα υλικά είναι κοινά για όλους, αλλά το θέμα είναι πώς πραγματεύεται ο δημιουργός το κοινό, το τετριμμένο θέμα. Αν το πραγματεύεται με τρόπο πρωτότυπο ή βαρετό και συνηθισμένο. Αν με το έργο του εισάγει το νέο και κάνει έτσι το προχώρημά του. «Μην ψάχνετε θέματα πρωτότυπα. Δόξα μεγάλη να μιλήσετε πρωτότυπα για τα τετριμμένα», διαβάζω στο βιβλίο.

Ο Πανσέληνος με χιούμορ αλλά και κριτική σκέψη αναφέρεται και στο τι δεν είναι λογοτεχνία. Τονίζει και ότι Τέχνη με Τ κεφαλαίο κάνει κανείς σβήνοντας πιο πολύ παρά γράφοντας. Tο the point, με σοβαρότητα και αλήθεια, «κάνει τον δικηγόρο του διαβόλου», όπως σημειώνει ο ίδιος στην εισαγωγή του. Καταθέτει λιτά και χωρίς προκαταλήψεις, χωρίς πλατειασμούς και φλυαρίες, 48 πολύτιμους αφορισμούς πάνω στους οποίους αξίζει κανείς να σκεφτεί και να εμβαθύνει.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Συνέντευξη με τον Μάριο Μιχαηλίδη

Ο Μάριος Μιχαηλίδης μιλάει στον Στέφανο Ξένο και το Diavasame.gr για το ταξίδι στον λογοτεχνικό χώρο για 30 και πλέον χρόνια.
15.07.2018
Περισσότερα

Λογοτεχνικά νέα από τον κόσμο / Ιούνιος 2018

Λογοτεχνικά νέα από τον κόσμο. Γράφει η Αφροδίτη Δημοπούλου.
08.07.2018
Περισσότερα

Αφιέρωμα στην ελληνική λογοτεχνία

Αφιέρωμα του Diavasame.gr στην ελληνική λογοτεχνία. Για δωδέκατη συνεχή χρονιά, η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr θα επιλέξει και θα παρουσιάσει κριτικές βιβλίων από Έλληνες συγγραφείς από τις 9/7 έως και την 30/7.
01.07.2018
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ