Έχουμε διαβάσει 2632 βιβλία

ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΒΟΛΟΥ

10.08.2009
Συντάκτης: Βασιλική Χρίστη
email
ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΒΟΛΟΥ
Εκδοτικός Οίκος
ΠΟΛΙΣ
Συγγραφέας
Μετάφραση
Άννα Δαμιανίδη
Κατηγορία
ISBN
978-960-435-199-2
Σελίδες
856

Η αναζήτηση του αγαπημένου και της αλήθειας

Η Αν-Μαρί Γκαρά γεννήθηκε στο Μπορντό το 1948. Σπούδασε φιλολογία στο Πανεπιστήμιο του Μπορντό κι έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στον κινηματογράφο στο Πανεπιστήμιο Paris I. Διδάσκει κινηματογράφο και διετέλεσε σύμβουλος του Τζακ Λανγκ για τη διδασκαλία του κινηματογράφου στην εκπαίδευση. Το μυθιστόρημά της Aden τιμήθηκε με το βραβείο Femina.

Παρίσι, Σεπτέμβριος 1913. Η νεαρή Γκαμπριέλ Ντεμασί και η θεία της Άγκοτα Κέρτες, ουγγρικής καταγωγής, πηγαίνουν στο υπουργείο Πολέμου, όπου τους ανακοινώνεται ο θάνατος του μνηστήρα της πρώτης και γιου της δεύτερης, Έντρε Λούκατς. Ο Έντρε, χημικός μηχανικός, είχε φύγει πριν από χρόνια για επαγγελματικό ταξίδι στην Ασία. Ό,τι απέμεινε απ’ αυτόν είναι ένα μπαούλο που έφθασε από τη Ρανγκούν της Βιρμανίας και με παραβιασμένες τις κλειδαριές, όπως θ’ ανακαλύψει σύντομα η Γκαμπριέλ. Στο άκουσμα της είδησης για το θάνατο του αγαπημένου της, η νεαρή κοπέλα λιποθυμά. Ο μόνος που θα δείξει κάποια συμπάθεια και θα προσφερθεί να τη βοηθήσει να μάθει περισσότερα για το τέλος του Έντρε είναι ο γραμματέας του στρατιωτικού που δέχθηκε τις δύο γυναίκες στο γραφείο του, ο Μισέλ Τεριέ. Εκείνος θα μιλήσει στην Γκαμπριέλ για τον Πιερ Γκαλέ, γιο μιας πλούσιας οικογένειας μπισκοτοποιών και γιατρό στο Ινστιτούτο Παστέρ, ο οποίος φαίνεται να είχε κάποια σχέση με τον Έντρε. Θα την ωθήσει μάλιστα να προσποιηθεί την παιδαγωγό για να προσληφθεί ως δασκάλα της μικρής κόρης του Πιερ, της Μίλι, που είναι ορφανή από μητέρα.

Η αφήγηση, με τα αλλεπάλληλα γεγονότα και τις συχνές ανατροπές, υφαίνεται παράλληλα με το στήσιμο του πολιτικού και κοινωνικού σκηνικού: βρισκόμαστε στις παραμονές του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου και σε μία περίοδο έντονων πολιτικών αντιπαραθέσεων στη Γαλλία και αλλού. Η επιστημονική πρόοδος είναι ταχύτατη, αρχίζουν όμως να εμφανίζονται και οι πρώτες (;) ανησυχίες για τα όριά της. Εργάτες καταλαμβάνουν εργοστάσια αντιδρώντας δυναμικά στη μηχανοποίηση της παραγωγής, που απειλεί τις θέσεις εργασίας. Οι γυναίκες ξεφεύγουν από τον κλοιό του γάμου και της οικογένειας. Και η τέχνη ή τουλάχιστον ο κινηματογράφος, διεκδικεί ένα μεγαλύτερο μερίδιο στην αποτύπωση της πραγματικότητας. Όλ΄αυτά (και πολλά άλλα ακόμη) περνούν στο φόντο της ιστορίας της Γκαρά. Η οποία δεν είναι μόνο μια ιστορία για τον αγαπημένο που εξαφανίστηκε σχεδόν εκούσια και μπλέχτηκε σε σκοτεινές ιστορίες βιομηχανικής κατασκοπείας.

Η αναζήτηση της αλήθειας για τον Έντρε είναι για την Γκαμπριέλ ένας δρόμος που οδηγεί στην ενηλικίωσή της. Είναι ήδη υποψιασμένη για τον εαυτό της και για τη θέση της στην κοινωνία, ως γυναίκα και ως πολίτις με διπλή πολιτιστική «ταυτότητα». Αλλά είναι και πολύ νέα για να γνωρίζει την κλίμακα και τις αποχρώσεις των συναισθημάτων που μπορεί να χωρέσει η ανθρώπινη καρδιά. Μέσα από την έρευνά της βιώνει την αποδυνάμωση του έρωτα για τον Έντρε, λιποτακτεί απ' αυτόν και τον προδίδει. Γιατί ο Έντρε ήταν στην ουσία ένας άγνωστος, απόμακρος και αινιγματικός για τον εαυτό του και για τους άλλους. Ως αναγνώστες, ποτέ δεν τον συμμεριζόμαστε, αν και γνωρίζουμε ότι είναι η ιστορία του που κινεί την ανάγνωση.

Το μυθιστόρημα της Αν-Μαρί Γκαρά φιλοδοξεί να ενταχθεί στην παράδοση του λαϊκού μυθιστορήματος που δημοσιευόταν σε συνέχειες στις εφημερίδες στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα. Η πλοκή του στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στις συμπτώσεις που φέρνουν την ηρωίδα πιο κοντά στην αποκάλυψη της αλήθειας. Οι περιγραφές της ακολουθίας των εποχών (η δράση του μυθιστορήματος ξεκινά το φθινόπωρο και τελειώνει το καλοκαίρι της επόμενης χρονιάς) και της ζωής στην πόλη και την εξοχή, πλαισιώνουν τις εσωτερικές αλλαγές που συμβαίνουν στους ήρωες. Όχι μόνο η Γκαμπριέλ και ο έρωτάς της για τον Έντρε, αλλά και οι υπόλοιποι πρωταγωνιστές εξελίσσονται και αλλάζουν κατά τη διάρκεια του μυθιστορήματος. Ένα άλλο χαρακτηριστικό του βιβλίου είναι η πολυφωνία του: διατηρώντας την τριτοπρόσωπη αφήγηση, η συγγραφέας μπαίνει στο ρόλο πότε του ενός και πότε του άλλου ήρωα, προσεγγίζοντας την ιστορία από τη δική του σκοπιά. Αυτή η τεχνική προκαλεί αρκετές φορές την τραγική ειρωνεία και αυξάνει τη δραματικότητα και το ενδιαφέρον του κειμένου.

Η Άννα Δαμιανίδη που το μετέφρασε και ο Αντώνης Αλεξάνδρου που το επιμελήθηκε, μάς παρέδωσαν ένα κείμενο χωρίς εμφανείς αδυναμίες, παρά το μεγάλο του όγκο και την πολυπλοκότητα της γραφής του.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Συνέντευξη με τον Μάριο Μιχαηλίδη

Ο Μάριος Μιχαηλίδης μιλάει στον Στέφανο Ξένο και το Diavasame.gr για το ταξίδι στον λογοτεχνικό χώρο για 30 και πλέον χρόνια.
15.07.2018
Περισσότερα

Λογοτεχνικά νέα από τον κόσμο / Ιούνιος 2018

Λογοτεχνικά νέα από τον κόσμο. Γράφει η Αφροδίτη Δημοπούλου.
08.07.2018
Περισσότερα

Αφιέρωμα στην ελληνική λογοτεχνία

Αφιέρωμα του Diavasame.gr στην ελληνική λογοτεχνία. Για δωδέκατη συνεχή χρονιά, η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr θα επιλέξει και θα παρουσιάσει κριτικές βιβλίων από Έλληνες συγγραφείς από τις 9/7 έως και την 30/7.
01.07.2018
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ