Έχουμε διαβάσει 2644 βιβλία

ΝΑ ΣΩΣΟΥΜΕ ΤΟΝ ΜΟΤΣΑΡΤ

04.05.2018
Συντάκτης: Βασιλική Χρίστη
email
ΝΑ ΣΩΣΟΥΜΕ ΤΟΝ ΜΟΤΣΑΡΤ
Εκδοτικός Οίκος
ΜΕΛΑΝΙ
Συγγραφέας
Raphaël Jerusalmy
Μετάφραση
Αχιλλέας Κυριακίδης
Κατηγορία
ISBN
978-960-591-081-5
Σελίδες
152
«Δευτέρα 14 Αυγούστου 1939
Μόλις γύρισα απ΄ τη συναυλία, εξουθενωμένος. Με δυσκολία αναπνέω, αλλά αυτό δεν θα το ΄χανα με τίποτα. Die Entführung aus dem Serail, υπό τη διεύθυνση του Καρλ Μπεμ, σε σκηνοθεσία Φέλκερ. Ο Κάουτσκι και ο Ούλριχ Ρόλερ πήραν επίσης μέρος σε αυτό το εγχείρημα που θα μείνει στην Ιστορία. Τι παράσταση! Ο Μότσαρτ δεν είχε ποτέ ερμηνευτεί έτσι. Ήταν θαυμάσιο. Δυνατό. Μεγαλειώδες!» (σελ. 16)

Ο Ότο Στάινερ είναι μουσικοκριτικός. Νοσηλεύεται σε ένα σανατόριο στο Ζάλτσμπουργκ. Μοναδικός επισκέπτης του είναι ο Χανς, που του φέρνει εισιτήρια για το Festpiele (το Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ, που διεξάγεται κάθε χρόνο).

«Τετάρτη 17 Ιανουαρίου 1940
Σήμερα το πρωί, ήρθε και μου χτύπησε την πόρτα ο γιος του επιστάτη. Ο λέβητας επισκευάζεται από προχθές. Βρήκε το ημερολόγιό μου καθώς καθάριζε. Έμεινα ξερός. Μου το επέστρεψε καγχάζοντας. Πώς ξέρει ότι το ημερολόγιο είναι δικό μου; Να το διάβασε;
»Αν προσπαθήσω πάλι να το ξεφορτωθώ, θα φανεί ύποπτο. Οπότε τι; Να το συνεχίσω; Με ποιο σκοπό; Μήπως για να το γεμίσω ψέματα, να καλυφθώ, ν’ απομακρύνω τις υποψίες; Έτσι κι αλλιώς, τι φοβάμαι; Τον βγάζω δεν τον βγάζω τον χειμώνα, άσχετα από τον Χίτλερ. Να γράφω για τον Ντίτερ; Για να τον κάνω να νιώσει ενοχές; Ο πολυαγαπημένος μου γιος δεν νοιάζεται για το τι θ΄ απογίνω. Έφυγε για ν’ αλλάξει τον κόσμο. Μακριά, μακριά από δω. Για να σιγουρευτεί πως δε θα τον βρει το παρελθόν του. Το αστικό του παρελθόν. Δεν τον αδικώ. Το δικό μου παρελθόν μ’ έχει βρει στα σίγουρα, μετά από τόσον καιρό. Το εβραϊκό μου παρελθόν. Κι όλ΄ αυτά, εξαιτίας ενός ηλίθιου ημερολογίου. Κι ενός χαλασμένου λέβητα» (σελ. 42).

Ο Ότο ξεκινά να κρατά ημερολόγιο τον Ιούλιο του 1939. Από τις εγγραφές, δεν μαθαίνουμε πολλά για τη ζωή του, ούτε πριν από το σανατόριο. Το μόνο το οποίο γνωρίζουμε είναι ότι αγαπά πολύ τη μουσική και τον Μότσαρτ: «Μουσική είναι αυτή η ανάσα που διαπνέει τον “Μαγικό Αυλό” πριν ακόμα ακουστεί η παραμικρή νότα. Είναι η αναμονή που προηγείται της ακρόασης. Είναι η ενέργεια, η στάση του σώματος, η συγκίνηση. Δεν έχει να κάνει με τις νότες» (σελ.57). Η νοικάρισσά του, που ενίοτε καθυστερεί το νοίκι, θα είναι η μοναδική άλλη επισκέπτριά του στη διάρκεια αυτού του ημερολογίου. Όμως ο Χανς θα του ζητήσει να τον βοηθήσει στο πρόγραμμα του επόμενου φεστιβάλ. Κι εκείνος θα σκεφθεί πως αυτή είναι ίσως η ευκαιρία να κάνει αυτό που περνά από το χέρι του, για να «σώσει» τον αγαπημένο του Μότσαρτ. Εξάλλου δικό του είναι το φεστιβάλ.

Έτσι αυτός ο ξεγραμμένος (απ΄ την αρρώστια), που δεν είναι ούτε Εβραίος ούτε μη Εβραίος (σελ. 110), ένας Αυστριακός, φθισικού θρησκεύματος (σελ. 133) και περήφανος γι΄ αυτό, θα βρει τον τρόπο να ακουστεί μέσα στο Mozarteum, με ξένο κάλυμμα, το τραγούδι ενός ετοιμοθάνατου στο διπλανό κρεβάτι, μια εβραϊκή μελωδία. Αυτή θα είναι η μοναδική του πράξη αντίστασης, γράφει ο Ότο σε ένα τελευταίο (ανεπίδοτο;) γράμμα στον γιο του.

Ο συγγραφέας προσθέτει μερικές ακόμη εγγραφές στο ημερολόγιο του Ότο, αφήνοντας ανοικτό το τέλος. Η αναφορά στη συνάντηση Μουσολίνι-Χίτλερ στο Πέρασμα του Μπρένερο, με την αποτυχημένη, όπως αποδεικνύεται εκ των υστέρων, προσπάθεια του Ότο να δηλητηριάσει τον Χίτλερ, αναδεικνύει το γκροτέσκο της Ιστορίας. Η φροντισμένη ελληνική έκδοση οφείλει πολλά στη μετάφραση του Αχιλλέα Κυριακίδη.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Συνέντευξη με τον Μάριο Μιχαηλίδη

Ο Μάριος Μιχαηλίδης μιλάει στον Στέφανο Ξένο και το Diavasame.gr για το ταξίδι στον λογοτεχνικό χώρο για 30 και πλέον χρόνια.
15.07.2018
Περισσότερα

Λογοτεχνικά νέα από τον κόσμο / Ιούνιος 2018

Λογοτεχνικά νέα από τον κόσμο. Γράφει η Αφροδίτη Δημοπούλου.
08.07.2018
Περισσότερα

Αφιέρωμα στην ελληνική λογοτεχνία

Αφιέρωμα του Diavasame.gr στην ελληνική λογοτεχνία. Για δωδέκατη συνεχή χρονιά, η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr θα επιλέξει και θα παρουσιάσει κριτικές βιβλίων από Έλληνες συγγραφείς από τις 9/7 έως και την 30/7.
01.07.2018
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ