Έχουμε διαβάσει 2632 βιβλία

ΤΟ ΣΟΒΑΡΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

27.04.2018
Συντάκτης: Αγγέλα Γαβρίλη
facebook email
ΤΟ ΣΟΒΑΡΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
Εκδοτικός Οίκος
PRINTA
Συγγραφέας
Hjalmar Soderberg
Μετάφραση
Αγγελική Νάτση
Κατηγορία
ISBN
978-960-6624-80-3
Σελίδες
352
                                                             Εν ου παικτοίς

Το σοβαρό παιχνίδι του έρωτα και των σχέσεων είναι στην καρδιά αυτού του κλασικού ερωτικού μυθιστορήματος της σουηδικής λογοτεχνίας, που πρωτοκυκλοφόρησε το 1912. Ο συγγραφέας, ποιητής, δραματουργός και δημοσιογράφος (από τις ίδιες εκδόσεις κυκλοφορεί και το αριστουργηματικό «Δόκτωρ Γκλας») Γιάλμαρ Σέντερμπεργκ, με υλικό περίπου την ίδια του την ερωτική ζωή αφού το κείμενο ενσωματώνει πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία, αφηγείται ως μυθοπλασία ένα ερωτικό τρίγωνο, έναν καταραμένο έρωτα και ένα πολύκροτο σκάνδαλο διαζυγίου στη Στοκχόλμη της εποχής.

Ο ήρωάς του νεαρός και ανερχόμενος δημοσιογράφος, και αργότερα λογοτέχνης, ζει μία σχετικά ήρεμη (μέχρι πλήξης) ζωή, σε έναν γάμο στον οποίο περίπου «παγιδεύτηκε» από τη σύζυγό του, αλλά παρόλα αυτά έχουν βρει μία κοινή συνισταμένη αμοιβαίας κατανόησης. Ώσπου θα συναντήσει στην όπερα, την πρώτη του αγαπημένη, παντρεμένη και εκείνη πια με έναν πλούσιο και αρκετά μεγαλύτερό της άντρα: μία κοπέλα που δεν παντρεύτηκε γιατί τα οικονομικά του δεν επέτρεπαν το γάμο τότε, αλλά ποτέ δεν ξέχασε. Και η σχέση τους δεν αργεί να ξαναρχίσει, όχι όμως ακριβώς εκεί που την άφησαν.

Η Λύντια πλέον δεν είναι το ερωτευμένο και άβγαλτο κοριτσάκι, αλλά μία γυναίκα που διεκδικεί με πάθος όσα στερήθηκε με τον γάμο της από οικονομική ανάγκη: την ανεξαρτησία της και κυρίως τον έρωτα, όχι μόνο της πρώτης της αγάπης, αλλά και άλλων εραστών. Η ανακάλυψη ότι η εξιδανικευμένη στη φαντασία του μούσα είναι μία γυναίκα που επιθυμεί τον έρωτα και άλλων αντρών, θα συντρίψει ψυχολογικά τον ήρωα ενώ το γεγονός ότι η σύζυγός του ανακαλύπτει επίσης την παράλληλη σχέση του και βγαίνει περίπου εκτός ελέγχου, θα οδηγήσουν στην κορύφωση των δραματικών γεγονότων που ξεκίνησαν κάποτε ως ένα τρυφερό καλοκαιρινό ειδύλλιο ανάμεσα στους δύο πρωταγωνιστές…

Νομίζω ότι το εξαιρετικό σε βάθος γραφής και συναισθημάτων κείμενο, και απίστευτα σύγχρονο σε σχέση με την εποχή που γράφτηκε, διαβάζεται με δύο τρόπους: είτε το διαβάζεις από την πλευρά του άντρα που βρίσκεται σχεδόν άβουλος και παθητικός στο κέντρο αυτού του τριγώνου είτε από την πλευρά των γυναικών, ερωμένης και συζύγου, που και οι δύο τον διεκδικούν όχι τόσο από έρωτα, αλλά ως τρόπαιο: η πρώτη γιατί κάποτε την απέρριψε έστω κι αν την αγαπούσε, η δεύτερη γιατί δεν θέλει να χάσει την κοινωνική θέση της παντρεμένης γυναίκας. Και η γνώμη μου είναι πως καμία δεν τον αγαπά αληθινά, εξ ου και τελικά τον συντρίβουν ψυχολογικά. Ή τουλάχιστον έτσι αφηγείται την ιστορία ο συγγραφέας, διότι διαβάζοντας το κατατοπιστικό για τα πραγματικά πρόσωπα και γεγονότα επίμετρο της μεταφράστριας, άλλαξα εντελώς άποψη για το ποιος συνέτριψε ποιον, ειδικά σε σχέση με τη σύζυγο… Βεβαίως, οι λογοτέχνες έχουν τη δυνατότητα μέσω του έργου τους, να ξαναγράφουν και τη δική προσωπική τους ιστορία… Και για να είμαστε και απόλυτα δίκαιοι, ο ίδιος ο Σέντερμπεργκ το γράφει καθαρά μέσα στο βιβλίο: «Οι ποιητές είναι μία ειδική κατηγορία ανθρώπων και σε συμβουλεύω να φυλάγεσαι από αυτούς. Είναι δυνατή φάρα, αλλά συχνά ενδύονται την αδυναμία ως μεταμφίεση για την προστασία τους. Ο ποιητής μπορεί να αντέξει μία δοκιμασία που θα σκότωνε έναν απλό άνθρωπο… διοχετεύει τον πόνο σε ένα έργο και ωφελείται από αυτόν!»

Στα υπέρ του κειμένου, και η ολοζώντανη απόδοση της ατμόσφαιρας μιας εφημερίδας των αρχών του εικοστού αιώνα, που μεταφέρεται στο κείμενο μαζί με τον απόηχο από τα σημαντικά γεγονότα της εποχής, καθώς και οι πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τα ιερά τέρατα της σουηδικής λογοτεχνίας, όπως ο Στρίντμπεργκ, που αποδίδονται μέσα από τις συζητήσεις των δημοσιογράφων. Στο σύνολό του, ένα υψηλού επιπέδου ψυχογράφημα χαρακτήρων, με ψυχολογικό σασπένς αλλά και λυρισμό, που αν το επιλέξετε ανάμεσα στα διαβάσματά σας, θα σας εντυπωθεί όχι μόνο λογοτεχνικά αλλά ψυχολογικά. Όπως για παράδειγμα η απίστευτα ποιητική, και συγκλονιστικά βιωματική, φράση που συμπυκνώνει τη μεταστροφή όλου του κόσμου στην ψυχή του ερωτευμένου που χάνει την ευτυχία που είχε ή νόμιζε ότι είχε: «Από τότε, ένα κομμάτι του φεγγαριού κατέρρευσε».

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Συνέντευξη με τον Μάριο Μιχαηλίδη

Ο Μάριος Μιχαηλίδης μιλάει στον Στέφανο Ξένο και το Diavasame.gr για το ταξίδι στον λογοτεχνικό χώρο για 30 και πλέον χρόνια.
15.07.2018
Περισσότερα

Λογοτεχνικά νέα από τον κόσμο / Ιούνιος 2018

Λογοτεχνικά νέα από τον κόσμο. Γράφει η Αφροδίτη Δημοπούλου.
08.07.2018
Περισσότερα

Αφιέρωμα στην ελληνική λογοτεχνία

Αφιέρωμα του Diavasame.gr στην ελληνική λογοτεχνία. Για δωδέκατη συνεχή χρονιά, η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr θα επιλέξει και θα παρουσιάσει κριτικές βιβλίων από Έλληνες συγγραφείς από τις 9/7 έως και την 30/7.
01.07.2018
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ