Έχουμε διαβάσει 2464 βιβλία

Η ΜΑΓΙΣΣΑ

18.11.2017
Συντάκτης: Ευμορφία Ζήση
facebook email
Η ΜΑΓΙΣΣΑ
Εκδοτικός Οίκος
ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
Συγγραφέας
Μετάφραση
Γρηγόρης Κονδύλης
Κατηγορία
ISBN
978-618-03-1074-0
Σελίδες
848
«Πάντως δεν θα έλεγες ότι σε αυτή τη σκηνή επικρατούσε αποτροπιαστική ατμόσφαιρα. Όχι περισσότερο αποτροπιαστική, εν πάση περιπτώσει, απ’ ό,τι αν δεν ήταν πεσμένη εκεί στο νερό… Η μεταμόρφωση είχε αρχίσει και οσονούπω θα γινόταν κι αυτή ένα με το δάσος και το νερό. Αν δεν την έβρισκε κανείς, η φύση θα ακολουθούσε την πορεία της και θα την έκανε δική της» (σελ. 7).

Όπως έχει αναφερθεί σε προηγούμενες κριτικές βιβλίων, η γεννημένη το 1974 Καμίλα Λέκμπεργκ, Σουηδή συγγραφέας αστυνομικής λογοτεχνίας, έχει εκδώσει επίσης παιδικά βιβλία και βιβλία μαγειρικής. Παράλληλα είναι επιχειρηματίας, στιχουργός και μητέρα τεσσάρων παιδιών. Αν και απέκτησε μεταπτυχιακό δίπλωμα στη Διοίκηση Επιχειρήσεων, ένα σεμινάριο δημιουργικής γραφής σε συνδυασμό με το πάθος της για το διάβασμα (σε ηλικία 12 ετών είχε διαβάσει τα περισσότερα βιβλία της Αγκάθα Κρίστι) αποτέλεσε το έναυσμα για τη συγγραφική της καριέρα.

Η επονομαζόμενη και «Σκανδιναβή Αγκάθα Κρίστι», με πωλήσεις που ξεπερνούν τα 20 εκατομμύρια αντίτυπα σε πάνω από 60 χώρες παγκοσμίως, είναι η πιο ευπώλητη συγγραφέας της Σουηδίας και η έκτη στην Ευρώπη. Για περισσότερα στοιχεία σχετικά με την προσωπική της πορεία στο συγγραφικό πεδίο, ο αναγνώστης μπορεί να ανατρέξει στη συνέντευξη που μου παραχώρησε, ορμώμενη από την έκδοση του πέμπτου βιβλίου της με πρωταγωνιστές τον Πάτρικ και την Ερίκα (τον εναλλακτικό εαυτό της Καμίλα).

Το δέκατο βιβλίο της σειράς, η «Μάγισσα», με τους εν λόγω ήρωες, τοποθετείται κι αυτό στο ειδυλλιακό παραθαλάσσιο χωριό στις δυτικές ακτές της Σουηδίας, τη Φιελμπάκα –μέρος στο οποίο γεννήθηκε και μεγάλωσε η συγγραφέας– καθώς και στις γύρω περιοχές και κοντινές πόλεις. Η Ερίκα, ο Πάτρικ, ο Μάρτιν, η Πάουλα, ο Γιέστα, η Άννικα, ακόμη και ο Μέλμπεργκ έρχονται αντιμέτωποι ταυτόχρονα με πολλά σκοτεινά μέτωπα έρευνας και εξιχνίασης. Τον ασκό του Αιόλου ανοίγει η εξαφάνιση της τετράχρονης Λινίας και η ενδεχόμενη συσχέτιση της εξαφάνισής της με την πριν από τριάντα χρόνια δολοφονία μιας συνομήλικής της, της Στέλλας.

Η κατάσταση περιπλέκεται με την έρευνα που ξεκινάει η Ερίκα στα πλαίσια γραφής του επόμενου βιβλίου της, με την παρουσία των δύο γυναικών που στα δεκατρία τους ομολόγησαν τη δολοφονία της μικρής Στέλλας, και με τον παρακείμενο καταυλισμό των προσφύγων από τη Συρία. Στις δύο αυτές μυστηριώδεις υποθέσεις, της Λινίας και της Στέλλας, προστίθεται επιπλέον η ακόμη πιο ζοφερή ιστορία που αφορά την έντονη σχέση ανάμεσα σε δύο ετεροθαλείς αδερφές η οποία διαδραματίζεται στα ίδια μέρη κατά τα τέλη του 17ου αιώνα κινδυνεύοντας να λησμονηθεί στην αχλή του χρόνου. Πώς συνδέεται με τις δύο ιστορίες; Ο αναγνώστης καλείται να το διερευνήσει.

«Τα βιβλία της δεν ήταν ποτέ ασπρόμαυρα. Είχε δεχτεί, αρκετές φορές, κριτική επειδή έδειχνε κατανόηση για εκείνους που διέπρατταν εγκλήματα, ενίοτε βίαια και ειδεχθή. Αλλά πίστευε πάντα πως κανένας άνθρωπος δεν γεννιόταν κακός, ότι κατά κάποιον τρόπο όλους τους διαμόρφωνε η μοίρα τους. Ορισμένους σε θύματα. Άλλους σε δράστες» (σελ. 726).

Πώς θα αντιδράσουν οι φιλήσυχοι κάτοικοι της Φιελμπάκας απέναντι στις εξαφανίσεις και στις δολοφονίες παιδιών, όταν ακόμα και το να πιει κανείς ένα ποτήρι κρασί μεταξύ Δευτέρας και Παρασκευής ή το να βάψει το χρώμα των μαλλιών του έναν τόνο εντονότερο από το συνηθισμένο αποτελεί αντικείμενο απροκάλυπτου σχολιασμού; Στη «Μάγισσα» η συγγραφέας αναδεικνύει την ιδιοσυγκρασία, τη μικρογραφία της σουηδικής κοινωνίας, και τα μοτίβα αλληλεπίδρασης μεταξύ των μελών της.

Οι δαιδαλώδεις απολήξεις της ανθρώπινης συμπεριφοράς, και δη της σκανδιναβικής, σφυρηλατούνται από την πανάρχαια προβληματική: αν είναι τα ίδια τα φαινόμενα και γεγονότα που μας ταράζουν και μας ωθούν προς συγκεκριμένες ενέργειες ή αν απεναντίας ευθύνονται οι ιδέες, οι αντιλήψεις και οι υποκειμενικές πεποιθήσεις που τρέφουμε για τα συγκεκριμένα γεγονότα.

«Ο Πάτρικ έμεινε σιωπηλός… υπήρχε κάτι σκοτεινό μέσα σε κάθε άνθρωπο, και ποτέ δεν ήξερες πότε αυτό το σκοτάδι συνέπαιρνε κάποιον εντελώς. Το είχε σίγουρα μέσα του και ο ίδιος… Το στιλπνό κοινωνικό επίχρισμα ήταν λεπτό. Κάτω από αυτό υπήρχαν αρχέγονα ένστικτα που μπορούσαν οποτεδήποτε να πάρουν το πάνω χέρι, αν οι συνθήκες ήταν σωστές. Ή μάλλον λαθεμένες» (σελ. 363).

Καταλυτικό στοιχείο στις σχέσεις των πολλών χαρακτήρων οι οποίοι αθόρυβα συστήνονται στον αναγνώστη αποτελεί η ιδιοσυστασία των παιδιών και των εφήβων. Συγκεκριμένα, ο εφηβικός κόσμος βιώνεται σε μία κλειστοφοβική κοινωνία, ενώ συνάμα προβάλλεται ως προϊόν μιας ευάλωτης και κατακερματισμένης πρωταρχικής διαπροσωπικής σχέσης (οιονεί γονεϊκής), με συνέπεια να αμφιταλαντεύεται και να προμηνύει είτε την αλόγιστη έκρηξη είτε την περαιτέρω εσωστρεφή αναδίπλωση.

«Μα πώς ήταν δυνατόν να είναι κακό ένα παιδί; Σε αυτή την περίπτωση η Ερίκα πίστευε περισσότερο σε αυτό που είχε διαβάσει κάπου, ότι “το κακό είναι η απουσία του καλού”» (σελ. 58).

Ένα άκρως απολαυστικό αστυνομικό ανάγνωσμα, που περίμεναν με ανυπομονησία οι αναγνώστες της, επιδιώκοντας να βυθιστούν για πολλοστή φορά στη μικρή κοινωνία της Φιελμπάκας και στα μυστικά που κρύβει, να «μπουν» στα σπίτια των κατοίκων της, ύποπτων και μη, στις σκέψεις τους και στις ζωές τους. Οι αναγνώστες αναμένουν να αφεθούν στα χέρια της συγγραφέως –όπως έκαναν και στα προηγούμενα βιβλία της– απολαμβάνοντας τη σύνθετη δόμηση πολλαπλών ιστοριών και πολλαπλών χαρακτήρων νιώθοντας ότι είναι μέσα σε έναν λαβύρινθο ανθρώπινων σχέσεων και πράξεων και τον οποίο καλούνται από τη συγγραφέα να διερευνήσουν. Πρωταγωνιστές και οι αναγνώστες στις παράλληλες ιστορίες παρελθόντος και παρόντος, απολαμβάνουν στο μέγιστο την ανάγνωση.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Κόμικς που έγιναν σειρές / The Punisher

Η Λαμπρινή Καραθανάση παρουσιάζει στη στήλη της "Κόμικς που έγιναν σειρές" μια σειρά που δημιουργήθηκε από κόμικς.

The Punisher
10.12.2017
Περισσότερα

Περιήγηση στον μαγικό κόσμο του Κάρλος Ρουίθ Θαφόν

Η Ελένη Κίτσου μας ταξιδεύει στον μαγικό κόσμο του  Κάρλος Ρουίθ Θαφόν.
10.12.2017
Περισσότερα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The confusion of languages

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα θα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The confusion of languages
03.12.2017
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ