Έχουμε διαβάσει 2446 βιβλία

ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΕΙΧΕΣ ΦΥΓΕΙ

13.05.2017
Συντάκτης: Διονύσης Μαρίνος
facebook email
ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΕΙΧΕΣ ΦΥΓΕΙ
Εκδοτικός Οίκος
ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ
Συγγραφέας
Μετάφραση
Κώστας Κοσμάς
Κατηγορία
ISBN
978-960-03-6159-9
Σελίδες
112
                                                       Το σπίτι με τα φαντάσματα

Πόσο πενιχρή παρηγοριά μπορεί να προσφέρει ορισμένες φορές ο αμιγώς ρεαλιστικός καμβάς των μυθιστορημάτων. Ακόμη κι εκείνων που δεν επιθυμούν να γίνουν η εντελής αντανάκλαση της καθημερινότητας, αλλά εντέλει σιωπηλά αναμοχλεύουν αυτά που κανείς διαγιγνώσκει με γυμνό το μάτι.

Από την άλλη, με πόση καλλιγραφική λεπτότητα ο πειραματικός Ναμπόκοφ, τα παραπλανητικά φαινόμενα του Μπόρχες, οι παραδοξολογίες του Άμπροουζ Μπηρς, οι γοτθικές ιστορίες του Έντγκαρ Άλαν Πόε και η εξημμένη διαισθητικότητα του Χένρι Τζέιμς (έτσι για να δώσουμε μια τάξη μεγέθους), μπορούν να προσφέρουν μια άλλη εκδοχή της πραγματικότητας που πάντα μας διαφεύγει κρυπτόμενη μέσα στις ελλείψεις του αισθητού κόσμου.

Ο Ντάνιελ Κέλμαν, με την ολιγοσέλιδη νουβέλα του, διαρρηγνύει κάθε αιτιώδη σχέση με τον ρεαλισμό και οδηγεί τα πράγματα σε «εξτρεμιστικά όρια», εμπλέκοντας όχι μόνο τους ήρωές του, αλλά τον ίδιο και τους αναγνώστες σε ένα μαγικό παιχνίδι αντικατοπτρισμών. Έτσι που το θέλγητρο, τελικά, να μην είναι η πλοκή της ιστορίας, αλλά η ύφανσή της, ο τροπισμός της γραφής, ο στοιχειακός παράγοντας του χρόνου, οι αντανακλάσεις πραγμάτων που δεν είναι ορατά και μέσω της απροσδιοριστίας τους γίνονται κυρίαρχα και ουσιώδη.

Η ιστορία, αυτή καθαυτή, δεν έχει πολλές εκκεντρικές επισημάνσεις. Θα έλεγε κανείς πως είναι μια οικεία παντομίμα από την καθημερινότητα ενός ζευγαριού. Ο άνδρας είναι συγγραφέας και πιέζεται να τελειώσει ένα σενάριο για μια ταινία, ενώ η γυναίκα του είναι ηθοποιός. Την οικογένεια συμπληρώνει το μικρό κορίτσι τους. Και οι τρεις αποφασίζουν να περάσουν λίγες ημέρες σε ένα απομακρυσμένο εξοχικό στο βουνό. Μακριά από τη συνάφεια του κόσμου, χωμένοι σε έναν ερημότοπο, ο οποίος μάλιστα δεν είναι εύκολα προσβάσιμος, θα βρεθούν ο ένας απέναντι στον άλλον. Οι σχέσεις του ζευγαριού περνούν μέσα από τη στενωπό της απάθειας για να προσκρούσουν στον τοίχο των συνεχών καυγάδων τους. Είναι φανερό πως κάτι έχουν χάσει, ενώ το παιδί τους, αντί να γίνεται η συγκολλητική ουσία τους, στην πραγματικότητα τους απομακρύνει ακόμη περισσότερο. Κάτω από έντονο στρες, ο άνδρας καταγράφει σε ένα μπλοκ σημειώσεις για το σενάριο, αλλά και τα καθημερινά συμβάντα εντός της οικογένειάς του. Να, όμως, που οι σημειώσεις από ένα σημείο και μετά «αυτονομούνται» με αποτέλεσμα να μην γνωρίζουμε ποιος καταγράφει ποιον. Ο άνδρας το εν εξελίξει έργο του, ο συγγραφέας τον ήρωα, εμείς και τους δύο; Τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται ή δεν φαίνεται σε τούτη τη νουβέλα. Το ένα δωμάτιο μπορεί να οδηγεί στο… ίδιο δωμάτιο. Ο χρόνος παρέλκει ή εκτείνεται στο άχρονο. Η γυναίκα του ήρωα φεύγει έπειτα από έναν σφοδρό καυγά και μια υπόνοια μοιχείας από τη μεριά της. Μένει, όντως, ο άνδρας μόνος με το παιδί του σε ένα κλειστοφοβικό περιβάλλον που φέρνει στον νου κάτι από τη «Λάμψη» του Στίβεν Κινγκ και από το «Στρίψιμο της βίδας» του Χένρι Τζέιμς; Μήπως όλα αυτά τα φαντάζεται; Υπάρχουν στιγμές που δεν βλέπει καν το είδωλό του στο τζάμι. Υπάρχει ή είναι μια επινόηση του μυαλού του; Και όταν επιστρέφει, αν τελικά επιστρέφει, η γυναίκα του, γιατί αυτός αποφασίζει να παραμείνει, ενώ διάσπαρτη στις σημειώσεις είναι η προτροπή «φύγε»; Τη λέει, άραγε, ένας δικός του ήρωας; Τη λέει ο ίδιος στον εαυτό του; Τη βάζουμε εμείς στο στόμα του; Ή, μήπως, ο Κέλμαν; Τα ερωτήματα είναι τόσα πολλά και οι απαντήσεις γλίσχρες. Ακόμη κι αυτές, όμως, τελούν υπό την αίρεση μιας φαντασιοκοπίας υψηλού επιπέδου. Πρέπει να επισημάνουμε πως στο οπτικό πεδίο του άνδρα εμφανίζεται συχνά πυκνά ένα φάντασμα που άλλοτε του μοιάζει κι άλλοτε παίρνει δυσερμήνευτες όψεις. Όταν ο άνδρας κατεβαίνει στο χωριό για τα ψώνια έρχεται σε επαφή με ανθρώπους αλλόκοτους, μυστηριώδεις, κρυπτικούς. Άλλωστε, και το σπίτι που έχουν νοικιάσει για να μείνουν κρύβει μια δική του σκοτεινή ιστορία από το παρελθόν. Ο Κέλμαν απλώνει τα αφηγηματικά του αινίγματα το ένα μετά το άλλο, ωσάν ένα ανάπτυγμα στο οποίο η πραγματικότητα, η μυθοπλασία, το μυστήριο, ο επικείμενος φόβος, το γοτθικό στοιχείο και ο στροβιλισμός της τρέλας ενυπάρχουν σε αγαστή σύμπνοια. Σε αυτό τον χορό φαντασμάτων ο αναγνώστης όχι μόνο δεν μένει αμέτοχος, αλλά καλείται να συνδυάσει τις ψηφίδες για να βγει κι εκείνος από τον λαβύρινθο στον οποίο τον έχει εμπλέξει ο Κέλμαν. Αλλά μήπως και ο ίδιος ο γεννήτορας της ιστορίας δεν είναι, κατά μια έννοια, μπλεγμένος στην αρπακτική δύναμη της ιστορίας που έχει σκαρώσει; Το νέο βιβλίο του Κέλμαν, πραγματική ελπίδα της νέας γερμανικής λογοτεχνίας και ένας συγγραφέας που κάθε του έργο συζητιέται έντονα στη χώρα του, διαπερνάει την πεζή κενότητα ενός ζευγαριού για να δημιουργήσει έναν στρόβιλο από υπαινιγμούς, αβύσσους, παρεκτροπές, διηθήσεις της λογικής και παραλογές στο όριο της παράνοιας και του άλογου. Η έξοχη μετάφραση ανήκει στον Κώστα Κοσμά.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The book of Joan

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα θα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The book of Joan
04.11.2017
Περισσότερα

Comic Corner / Psycho pass

Η Λαμπρινή Καραθανάση παρουσιάζει κάθε μήνα ένα Box Set Comic, που κυκλοφορούν σε DVD, στη στήλη της Comic Corner.

Psycho pass
29.10.2017
Περισσότερα

Κόμικς που έγιναν σειρές / The Gifted

Η Λαμπρινή Καραθανάση παρουσιάζει στη στήλη της "Κόμικς που έγιναν σειρές" μια σειρά που δημιουργήθηκε από κόμικς.

The Gifted
22.10.2017
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ Ελληνική Λογοτεχνία Δημήτρης Γ. Στεφανάκης ΨΥΧΟΓΙΟΣ 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ Ελληνική Λογοτεχνία Δημήτρης Γ. Στεφανάκης ΨΥΧΟΓΙΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ