Έχουμε διαβάσει 2632 βιβλία

ALMA PERDITA

01.04.2008
Συντάκτης: Αγγέλα Γαβρίλη
facebook email
ALMA PERDITA
Εκδοτικός Οίκος
ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ
Συγγραφέας
Μετάφραση
Πόλυ Μοσχοπούλου
Κατηγορία
ISBN
ISBN 960-221-321-3
Σελίδες
279
"Η σκοτεινή δύναμη του πεπρωμένου" 
 
           She walks in beauty, like the night...
                                                Lord Byron
 
Alma perdita σημαίνει χαμένη ψυχή - είναι το όνομα ενός πουλιού που ζει αόρατο για τ' ανθρώπινα μάτια στο τροπικό δάσος και όταν ακούσεις τη φωνή του, αυτό ήδη βρίσκεται πολύ μακριά. Αυτό είναι ένα από τα πρώτα πράγματα που μαθαίνει η Ιρλανδή Ελίζα Λυντς κατά τη διάρκεια του ταξιδιού στην καινούρια της πατρίδα -την Παραγουάη του 19ου αιώνα-, και κατά κάποιο τρόπο σφραγίζει την μοίρα της: θα ζήσει εκεί ως η επίσημη ερωμένη του δικτάτορα Φρανσίσκο Σολάνο Λόπες, διαβόητη και απαστράπτουσα στον κύκλο των θαυμαστών της αλλά ταυτόχρονα αόρατη και ανύπαρκτη για την οικογένεια του εραστή της και την αστική τάξη της χώρας που την περιφρονεί ως ''πόρνη''.
 
Όμορφη και με έντονη προσωπικότητα, ζει επιδεικτικά μέσα στη χλιδή ενώ ο λαός λιμοκτονεί. Οι άντρες την λατρεύουν, οι γυναίκες την μισούν - η Ελίζα γεννά παιδιά για τον Λόπες και γίνεται όλο και πιο όμορφη, όλο και πιο πλούσια, όλο και πιο λατρεμένη, όλο και πιο μισητή. Όταν ο εραστής της θα ρίξει τη χώρα σε μια καταστροφική πολεμική περιπέτεια που θα εξοντώσει τον μισό πληθυσμό, εκείνη θα τον ακολουθήσει, μαζί με το περίφημο πιάνο της, στα πεδία της μάχης ως το τέλος: ένας άγγελος ελέους για τα ταλαιπωρημένα στρατεύματα, ένας αιμοδιψής δαίμονας που τρέφει την αρρωστημένη φιλοδοξία του δικτάτορα.
 
Η Ιρλανδή συγγραφέας Αν Ενράιτ, βραβευμένη με το Booker 2007, δημιουργεί ένα ξεχωριστό ιστορικό μυθιστόρημα, βασισμένη στα αληθινά περιστατικά της ζωής της Ελίζα Λυντς, που υπήρξε η Εβίτα Περόν της Παραγουάης. Η αφήγηση ξεκινάει με την πρώτη ερωτική συνάντηση του ζευγαριού στο Παρίσι, σ' ένα ''αυτοκρατορικό'' κρεβάτι ντυμένο με γαλάζιο μεταξωτό ύφασμα και καταλήγει με τον Λόπες νεκρό στη λάσπη του ποταμού όπου δόθηκε η τελευταία μάχη και την Ελίζα να σκάβει το χώμα με τα ίδια της τα χέρια για να τον θάψει. Ανάμεσα σ' αυτά τα οριακά σημεία της κοινής τους πορείας, η ιστορία τους ξετυλίγεται σε δύο παράλληλους άξονες που διατρέχουν το κείμενο: το μακρύ ταξίδι τους μέσα στο ποταμόπλοιο που τους οδηγεί στην Παραγουάη, με την Ελίζα έγκυο στο πρώτο παιδί τους, να εγκυμονεί ταυτόχρονα και τις ελπίδες τους για το μέλλον, σε αντιδιαστολή με την αληθινή ζωή που τελικά έζησαν μαζί - μια ζωή βίαιη και παθιασμένη, βουτηγμένη στο αίμα και την παράνοια, στο μεγαλείο και στην παρακμή.
 
Η Ενράιτ αντλεί την έμπνευσή της από τον μαγικό ρεαλισμό του Μάρκες: αν και μένει πιστή στα πραγματικά γεγονότα, δεν βιογραφεί την ηρωίδα της - διηγείται μια επική ιστορία ανάμεσα στην πραγματικότητα και τον μύθο, όπως την συνέλαβε η συγγραφική της φαντασία. Η γραφή της, ιδιαίτερη και προσωπική -με σύνταξη που ανήκει μάλλον στην ποίηση παρά στην πεζογραφία-, φτιάχνει μπαρόκ εικόνες σκοτεινής ομορφιάς που αποδίδουν, όπως θα το έκανε ένας ζωγράφος, τον έρωτα και τον θάνατο, τα πάθη και το πεπρωμένο των ανθρώπων. Η γλώσσα του κειμένου (άρτια η απόδοσή της στα ελληνικά) άλλοτε είναι αφαιρετική και συμπυκνωμένη, άλλοτε αναλυτική και περιγραφική, δένοντας έτσι με το εύρημα του διπλού αφηγητή: της ίδιας της Ελίζα και του ερωτευμένου μαζί της Βρετανού γιατρού που ακολουθεί ως δορυφόρος τη ζωή της.
 
Συμπερασματικά, αν και πρόκειται για ένα βιβλίο πιο πολύ στο κλίμα της λατινοαμερικάνικης παρά της ιρλανδικής λογοτεχνίας, η συγγραφέας κατορθώνει να μπολιάσει γόνιμα τη φλόγα και τον λυρισμό της κέλτικης ψυχοσύνθεσης με τον αισθησιασμό και το πάθος της Λατινικής Αμερικής, δημιουργώντας ένα δυνατό μείγμα που ταξιδεύει τον αναγνώστη στην ιστορία αλλά και στο μυστήριο της ανθρώπινης μοίρας - εκείνης της δύναμης που μας οδηγεί και εμείς την ακολουθούμε ακόμα και στη φρίκη. Αρκεί μόνο να έχουμε πάντα στο μυαλό μας τα λόγια της Ελίζα Λυντς: ''Η φρίκη δεν είναι ποτέ το τέλος, είναι μόνο η διαδρομή''.
 
 

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Συνέντευξη με τον Μάριο Μιχαηλίδη

Ο Μάριος Μιχαηλίδης μιλάει στον Στέφανο Ξένο και το Diavasame.gr για το ταξίδι στον λογοτεχνικό χώρο για 30 και πλέον χρόνια.
15.07.2018
Περισσότερα

Λογοτεχνικά νέα από τον κόσμο / Ιούνιος 2018

Λογοτεχνικά νέα από τον κόσμο. Γράφει η Αφροδίτη Δημοπούλου.
08.07.2018
Περισσότερα

Αφιέρωμα στην ελληνική λογοτεχνία

Αφιέρωμα του Diavasame.gr στην ελληνική λογοτεχνία. Για δωδέκατη συνεχή χρονιά, η συντακτική ομάδα του Diavasame.gr θα επιλέξει και θα παρουσιάσει κριτικές βιβλίων από Έλληνες συγγραφείς από τις 9/7 έως και την 30/7.
01.07.2018
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΦΩΤΕΙΝΗ; Ελληνική Λογοτεχνία Τρύφων Ζαχαριάδης ΑΡΜΟΣ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ Ελληνική Λογοτεχνία Μιμή Φιλιππίδη-Θεοχάρη ΩΚΕΑΝΙΔΑ