Έχουμε διαβάσει 2416 βιβλία

ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΘΛΙΨΗ

18.11.2014
Συντάκτης: Πασχαλία Τραυλού
facebook email
ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΘΛΙΨΗ
Εκδοτικός Οίκος
ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ
Συγγραφέας
Francoise Sagan
Μετάφραση
Βαγγέλης Κατσάνης
Κατηγορία
ISBN
978-960-208-513-4
Σελίδες
143
Μόλις στα δεκαεννιά της χρόνια η Φρανσουάζ Σαγκάν, ένας άνθρωπος που ρουφούσε κυριολεκτικά τη ζωή όπως απέδειξε μεταγενέστερα με τη στάση της απέναντι στον κόσμο, έγραψε το πρώτο της βιβλίο που έμελλε να αναδειχτεί στο πιο αγαπημένο βιβλίο της Γαλλίας. Ολιγοσέλιδο, πλημμυρισμένο συναισθήματα που διόλου δεν αγγίζουν την έννοια του μελοδραματισμού, δυνατό και παράτολμο για την εποχή του καθωσπρεπισμού στην οποία γεννήθηκε, το «Καλημέρα θλίψη» αποτελεί τομή στην ψυχολογία μιας έφηβης που αγγίζει μόλις και μετά βίας το κατώφλι της ενηλικίωσης και ανταγωνίζεται υποσυνείδητα με όποιες γυναίκες πλησιάζουν τον χήρο πατέρα. Ο έρωτας πρωταγωνιστεί τόσο στην παρορμητική περίοδο της εφηβείας όσο και στην ώριμη έκφανσή του, όπως τον βιώνει ο πατέρας της με τις δυο του ερωτικές παρτενέρ: την ώριμη συνομήλικη Ανν, μια γυναίκα γοητευτική στην οποία μπορεί να στηριχτεί και να απολαύσει ένα βαθμό ζηλευτής ταύτισης και επικοινωνίας και την πολύ νεώτερη Έλσα, μια κοπέλα ελαφριά που αναζωογονεί την αρσενική του ωριμότητα.

Το ποίημα του Πωλ Ελυάρ «Αντίο θλίψη» αποτέλεσε αναμφίβολα ερέθισμα για τη Φρανσουάζ Σαγκάν που γύρω από αυτό τον συναισθηματικό άξονα κατορθώνει να σμιλεύσει άψογα τους χαρακτήρες της και να μιλήσει με ένα μοναδικό τρόπο για τα σαράντα κύματα που περνούν οι ανθρώπινες σχέσεις, καθώς οι ανθρώπινες ψυχές είναι έκθετες σε αμέτρητους κραδασμούς είτε λόγω της εφηβείας είτε λόγω των εξωτερικών αλλαγών που τους προκαλούν στη διάρκεια της ωριμότητας.

Η χρήση του πρώτου προσώπου και το προσωπείο της Σεσίλ για τη συγγραφέα αποτέλεσαν την ιδεατή τακτική για να μπορέσει να απευθυνθεί άμεσα στην καρδιά του αναγνώστη. «Αυτό το συναίσθημα απέναντι στην Ανν, αναλογιζόμουν, είναι ανόητο και ποταπό και η επιθυμία μου να τη χωρίσω από τον πατέρα μου ασυγκράτητη. Για πρώτη φορά στη ζωή μου το εγώ μου έμοιαζε να μοιράζεται και η ανακάλυψη αυτής της δυαδικότητας με ξάφνιαζε τρομερά», θα αναφέρει χαρακτηριστικά αποκαλύπτοντας ταυτόχρονα την ταύτιση της σκέψης της ηρωίδας και της σκέψης της συγγραφέως.

«Για να είμαστε γαλήνιοι εσωτερικά εγώ και ο πατέρας μου είχαμε ανάγκη την αναταραχή του έξω κόσμου. Κι αυτό η Ανν δεν θα μπορούσε να το αποδεχτεί» Αυτή και άλλες πολλές φράσεις κάνουν τον αναγνώστη να διαβάζει Σαγκάν με ένα μολύβι στο χέρι. Η μεστότητα του λόγου και οι στρογγυλεμένες ακριβείς διαπιστώσεις της συγγραφέως στη ροή του μυθιστορήματος δεν μπορούν να αφήσουν ασυγκίνητο κανέναν αναγνώστη.

Η ψυχογραφική εμβάθυνση και κατανόηση των ηρώων αποτελεί το μεγάλο ατού του βιβλίου. Η νεαρή τότε συγγραφέας διεισδύει στους ψυχισμούς τους και διόλου δεν δυσκολεύεται να κατανοήσει και να αναλύσει τις πολύπλοκες συναισθηματικές τους διακλαδώσεις παρά το νεαρό της ηλικίας της, αποδεικνύοντας τη συγγραφική της ευφυΐα. Μάλιστα υπάρχουν στιγμές που στο βιβλίο ο αναγνώστης αισθάνεται ότι η συγγραφέας κατανοεί τους άλλους περισσότερο απ’ ό,τι την ηρωίδα με την οποία είναι ταυτισμένη.

Οι εφηβικές μεταπτώσεις και η συνεχής εναλλαγή από το φως στο σκοτάδι, από την καθαρότητα στη δολοπλοκία ως ίδιον των ορμονικών διαταραχών της εφηβείας κι ενός χαρακτήρα περισσότερο «αρσενικού» απ’ ό,τι επιβάλλουν τα θηλυκά πρότυπα της εποχής της, είναι τόσο καλά αποκρυσταλλωμένες μέσα στο βιβλίο, ώστε είναι άξιο θαυμασμού το γεγονός ότι μια νεαρή γυναίκα, υπό την κηδεμονία ενός αυστηρού πατέρα, κατάφερε να αμφισβητήσει τα στερεότυπα και να δώσει ένα λογοτεχνικό αριστούργημα τόσο δυνατό και στέρεο ώστε να διαβάζεται απνευστί ήδη εξήντα χρόνια μετά, κατακτώντας εύκολα τον χαρακτηρισμό του πρωτότυπου και του κλασικού. Γιατί πάντα στη λογοτεχνία εκείνο που επιδιώκεται είναι η αυθεντικότητα. Και η γυναικεία γραφή της Σαγκάν, αυτή η ρωμαλέα, ευλύγιστη γραφή που αποφεύγει μετά βδελυγμίας το λυγμικό μελό και τις ευκολίες, κατακτά και τον πιο απαιτητικό αναγνώστη επειδή πολύ απλά υλικό της είναι οι αλήθειες.

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / The child

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα θα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

The child
08.10.2017
Περισσότερα

Μαθήματα Δημιουργικής Γραφής από το e-learning του Πανεπιστημίου Αθηνών

Νέος κύκλος μαθημάτων Δημιουργικής Γραφής και Επιμέλειας Κειμένων ξεκινά από το e-learning του Πανεπιστημίου Αθηνών, για όσους ενδιαφέρονται για μαθήματα εξ αποστάσεως με αναγνωρισμένους καθηγητές και πιστοποιητικό επιμόρφωσης.
27.09.2017
Περισσότερα

Συνέντευξη με τη συγγραφέα Βίβιαν Αβρααμίδου-Πλούμπη

Η Βίβιαν Αβρααμίδου-Πλούμπη συνομιλεί με την Ευμορφία Ζήση και το Diavasame.gr με αφορμή το τελευταίο βιβλίο της "Γκαίρλιτς" (εκδόσεις Αλεξάνδρεια).
03.09.2017
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ Ελληνική Λογοτεχνία Δημήτρης Γ. Στεφανάκης ΨΥΧΟΓΙΟΣ 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ Ελληνική Λογοτεχνία Δημήτρης Γ. Στεφανάκης ΨΥΧΟΓΙΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ