Έχουμε διαβάσει 2314 βιβλία

Η ΛΙΤΑΝΕΙΑ

12.05.2017
facebook email
Η ΛΙΤΑΝΕΙΑ
Εκδοτικός Οίκος
ΣΤΟΧΑΣΤΗΣ
Συγγραφέας
Κατηγορία
ISBN
978-960-303-235-9
Σελίδες
108
Σαν τις ιστορίες του «παλιού καλού καιρού», με αρχή-μέση-τέλος, με εκτενείς περιγραφές για ανθρώπους που προλαβαίνουν να ανασάνουν, να σκεφτούν, να ερωτευτούν και να το μετανιώσουν… ή να μην το μετανιώσουν και να σκέφτονται το κοινό τους μέλλον με όρους, όπως «πάντα», «αιώνια», «πίστη», «αγάπη», αφοσίωση…

Ιστορική νουβέλα, απολύτως ρεαλιστική, με πλήθος λαογραφικά στοιχεία μεγάλου ενδιαφέροντος για τους μη αλλοτριωμένους αναγνώστες, πλήθος ιστορικά στοιχεία για την κοινωνία της Άρτας τους τελευταίους δύο αιώνες, μα πάνω απ’ όλα η μαγεία του ανθρώπινου τοπίου (εσωτερικευμένα εξωτερικού), που πάσχει κι αυτό από τις θεομηνίες που προκαλεί είτε ο ηλεκτρισμένος ουρανός είτε η εγωπαθής απληστία του ανθρώπου-δυνάστη που μετατρέπει το ερωτικό ένστικτο καθώς και το ένστικτο της αυτοσυντήρησης σε καταστροφική δύναμη μεγάλου βεληνεκούς που ισοπεδώνει τα πάντα και τους πάντες στο πέρασμά του.

Αγαθοί παπάδες κι έντρομοι χωροφύλακες, ισορροπιστές βουλευτές και ντόπιοι πλουτοκράτες… Αυτή η αφηγηματική διαύγεια στο λογοτεχνικό βλέμμα του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη, προσομοιάζει στην καθαρότητα του φυσητού γυαλιού αλλά όχι και στην ακατέργαστη ορεία κρύσταλλο, που κουβαλάει τη θολότητα των γαιωδών προσμείξεων. Με αυτό θέλω να πω ότι ο καλός τεχνίτης του λόγου δεν είναι «φυσικό ταλέντο» άμοιρο λεπταίσθητων τεχνουργιών. Αντιθέτως, η πολύγραφη επιμονή του και η αρτιότητα του εκφερόμενου γλωσσικού του ιδιώματος (πολύ κοντά στην κοινή καθομιλουμένη, αλλά εμπλουτισμένο με ντοπιολαλιές), τον καθιστούν μία πνευματική μονάδα απολύτως αγαστή κι αρμονική με την περιρρέουσα ατμόσφαιρα που βαρυφορτώθηκε από νεωτερισμούς-πειραματισμούς-αποδομήσεις-μεταμοντερνισμούς και ψάχνει πάλι τις δικές της ισορροπίες, βασιζόμενη στην αυτοάνοση ικανότητά της να εξουδετερώνει τα αντίδοτα των εισαγομένων τοξινών, αλλά και στο θηριώδες ένστικτο της θερμοδυναμικής ανταλλαγής ρευστών ενεργειών, εκεί όπου η καινούργια κατάσταση είναι πάντα υψηλότερης εντροπίας από την προηγουμένη. Με αυτό φαίνεται σαν να αντιφάσκω ή σαν να γεφυρώνω λογικώς ασυμβίβαστα, όμως δεν είναι στις προθέσεις μου να σας καταπλήξω, απλώς επιθυμώ να φωτίσω αυτό το διαυγέστατο αφηγηματικό λεπτούργημα από μιαν άλλη οπτική, ενεργειακή…

Πείτε με κολλημένον με τα ενεργειακά, όμως η επαγγελματική μου ενασχόληση (ως μηχανικός) με τη δυναμική των ρευστών και τα διάφορα φαινόμενα που αρεσκόμεθα να χαρακτηρίζουμε ως «ηλεκτρομαγνητισμό», μου προσδίδουν μιαν άλλην οπτική, πέρα από τα συνήθη φιλολογικά εργαλεία του εμβριθούς ερευνητή κι επαρκούς αναγνώστη.

Λοιπόν καταθέτω την άποψή μου ευθαρσώς εδώ: Ο Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης είναι από τις πλέον γερά θεμελιωμένες και διαρκείς λογοτεχνικές υπάρξεις και οντότητες στην Ελλάδα της Κρίσης, είναι μια αθόρυβη δύναμη, γερά εδραιωμένη στα βρεφοκομεία των ηφαιστείων. Κι αν σας μιλώ ποιητικά, είναι γιατί έγινε η ακαδημαϊκή μας γλώσσα τόσο ξύλινη και στεγνή σαν κατασκονισμένη γεροντοκόρη στο ράφι του παλιού καιρού. Επιτέλους, ας σπάσουμε τα στεγανά. Η Κρίση είναι μια καλή αφορμή και λειτουργεί ακόμα και σαν άλλοθι. Η αμφισβήτηση της περασμένης «διεφθαρμένης» γενιάς ας γίνει γενεσιουργός αιτία να χτίσουμε τους καινούργιους όρους με τους οποίους θ’ αναλύσουμε τα καινούργια μας λογοτεχνήματα. Φυσικά, με εργαλεία παλαιά, παραδοσιακά. Κανένας δεν έχασε ποτέ βασιζόμενος στην Ιστορία (του).

Κανένα βιωματικό ή εγωπαθές στοιχείο στην ποιητική-πεζογραφική δουλειά του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη. Αφήγηση με την έγνοια του εμείς, με εποπτεία του συνόλου, κοινωνική συνείδηση και ιστορικός δικαιωμός. Αυτά είναι τα στοιχεία που βρίσκω συγκινητικά κι ελκυστικά σε αυτό το συναρπαστικό αφήγημα. Επιτέλους, τέρμα οι θολότητες και τα διφορούμενα νοήματα. Μόνον οι σουπιές θολώνουν τα νερά. Κι αυτές έχουν κάποιο λόγο: για να ξεφύγουν από τους διώκτες τους. Ποιες ενοχές βαραίνουν τον Δυτικό Πολιτισμό που γυρίζει και ξαναγυρίζει στην αμηχανία της μετα-μοντερνιστικής θολότητας; Όχι κύριοι, εκτός από τις ακαταλαβίστικες αρλούμπες σας και τις αλκοολικές παροξύνσεις σας, υπάρχει και η απλότητα μιας μεταβολιζομένης δυστοπίας σε υλοποιήσιμη ουτοπία. Κι αυτό θα γίνει μόνον εξευγενίζοντας (κι όχι εκτραχηλίζοντας [ξέρω ότι δεν έχει ενεργητική φωνή, αλλά νεολογίζω]) τα ζωώδη ένστικτα των ανθρώπων. Οι αναγνώστες είναι οι ευαίσθητοι ιχνηλάτες του μεθαυριανού πολιτισμού μας. Μην τους μετατρέπετε σε σκουπίδια ανακυκλώσιμα.

Ο Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης φέρνει ελπίδα και ευεπίφορον επιμονή στα Ελληνικά μας Γράμματα. Φτάνει να μη χαθεί μέσα στο παραζαλισμένο σμήνος των ματαιοκαμάτων, των τοξινωμένων, των αχρείων και αθλίων…

Δουλειά μας –των κριτικών– είναι να αναγνωρίζουμε το Καλό και να προσεγγίζουμε το Δέντρο της Γνώσεως Καλού-Κακού με την προσήκουσα ευσέβεια και τηρώντας –πάντα– απόστασιν ασφαλείας. Φυσικά και δεν υπάρχει κάτι επικίνδυνο στη Λογοτεχνία. Πρόκειται για ένα ακίνδυνο παραμύθι. Αν όμως θέλουμε να φτιάξουμε τον κόσμο μας καλύτερον και να μην αποχαυνωθούμε στην ιλιγγιώδη αυτοκτονική εντροπία, ας γίνουμε προσεκτικότερα νοσηροί, ως ομοιοπαθητικοί που νοιάζονται για την Υγεία.

Με όλα ετούτα, τα πολλά κι ασυνήθιστα για μένα, είναι γιατί χάρηκα τα λογοτεχνικά αγαθά που μοιράζει αφειδώς ο Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης σε αυτό το ευωδιαστό από γήινες αισθητικές ηδονές βιβλίο του. Ένας επικούρειος συγγραφέας που νοιάζεται για το Δίκαιο και την Ιστορική δικαίωση, τόσο όσο κι η σοφόκλειος Αντιγόνη.

Διαβάστε τον. Προσέξτε τον. Δικαιώστε τον. Καθαρή φωνή, καθαρή ματιά, γάργαρη συνείδηση. Σαν το νεράκι που πέφτει άφθονο από τον ουρανό μια Μεγάλη Εβδομάδα των Παθών του σύγχρονου θεανθρώπου [το πενιχρό αυτό κείμενο συνέθεσα με προσοχή κι επιμέλεια Μεγάλη Πέμπτη – είχα καιρό κρατήσει το διαβασμένο βιβλίο δίπλα στο πληκτρολόγιό μου (σύγχρονος αργαλειός)…].

Η ομάδα μας

Ημερολόγιο

Τελευταία άρθρα

Κόμικς που έγιναν σειρές / American Gods

Η Λαμπρινή Καραθανάση παρουσιάζει στη στήλη της "Κόμικς που έγιναν σειρές" μια σειρά που δημιουργήθηκε από κόμικς.

American Gods
21.05.2017
Περισσότερα

Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα / His bloody project

Η Αφροδίτη Δημοπούλου στη στήλη της με τίτλο "Περιπλανήσεις σε ξένη γλώσσα", με όχημα την αγγλική γλώσσα κάθε μήνα θα παρουσιάζει επιλογές της από την ξενόγλωσση λογοτεχνία.

His bloody project
21.05.2017
Περισσότερα

Ο Jens Lapidus στην Αθήνα

Συναντήσαμε τον Jens Lapidus, συγγραφικό αστέρι του σκανδιναβικού νουάρ, στο Σουηδικό Ινστιτούτο Αθηνών, καθώς βρέθηκε αυτές τις μέρες στη χώρα μας για την προώθηση του νέου του βιβλίου «Στοκχόλμη», που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.
11.05.2017
Περισσότερα

Κριτικές αναγνωστών

ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ ΣΚΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΝΣΜΟΥΘ Ξένη Λογοτεχνία ΣΥΛΛΟΓΗ JEMMA PRESS ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ Ελληνική Λογοτεχνία Δημήτρης Γ. Στεφανάκης ΨΥΧΟΓΙΟΣ 22/11/63 22/11/63 Ξένη Λογοτεχνία Stephen King BELL ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ ΣΙΝΟΥΧΕ, Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ Ξένη Λογοτεχνία Mika Waltari ΚΑΛΕΝΤΗΣ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙ Ελληνική Λογοτεχνία Χριστίνα Ζέμπη ΩΚΕΑΝΙΔΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΟΥΜΠΟΪΣΣΕΣ ΜΕΛΑΓΧΟΛΟΥΝ Ξένη Λογοτεχνία Tom Robbins ΑΙΟΛΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ Ξένη Λογοτεχνία Victor Hugo ΣΜΙΛΗ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΑΜ' ΕΠΟΣ ΑΝΕΡΓΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ VAKXIKON.GR ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ ΤΟ ΥΓΡΟΝ ΠΥΡ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΧΥ Ιστορία/Δοκίμιο/Μελέτη Κωνσταντίνος Καρατόλιος HISTORICAL QUEST ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ ΑΕΤΟΙ ΚΑΙ ΛΥΚΟΙ Ελληνική Λογοτεχνία Βαγγέλης Κούτας ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΝΕΡΟ Ελληνική Λογοτεχνία Χάρης Βλαβιανός ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ (ΜΕ) ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Διάφορα Κώστας Γκοτζαμάνης ΠΑΤΑΚΗΣ ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΜΕΡΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ Ελληνική Λογοτεχνία Δημήτρης Γ. Στεφανάκης ΨΥΧΟΓΙΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ελληνική Λογοτεχνία Αντώνης Μπουλούτζας ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ Ελληνική Λογοτεχνία Γαβριήλ Αλεξάνδρου ΙΩΛΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ Ελληνική Λογοτεχνία Γεωργία Μαμά ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΣΚΥΛΙΑ Ξένη Λογοτεχνία Ian Rankin ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ